הצעת חוק: להגביל משך זמני חקירה והגשת כתבי אישום

ח"כ אלי כהן הגיש את ההצעה בעקבות עינוי הדין שעבר יו"ר ש"ס במשך שש שנים וחצי • לפי ההצעה, משך זמן של מיצוי הליך פלילי יסווג לפי חומרת העבירה • ח"כ כהן על המצב הקיים: "נבחרי ציבור הופכים שבויים בידי הפרקליטות והיועמ"ש"

חברי הכנסת אריה דרעי ואלי כהן , צילום: אורן בן חקון

ח"כ אלי כהן מהליכוד הגיש הצעת חוק המבקשת להגביל את משך החקירה של אדם החשוד ואת משך הזמן עד להגשת כתב אישום בעניינו. זאת בעקבות עינוי הדין שעבר יו"ר ש"ס, ח"כ אריה דרעי, במשך שש שנים וחצי עד לחתימה אתמול (חמישי) על הסדר הטיעון.

על פי הצעת החוק משך החקירה המשטרתית בעבירה מסוג "חטא" לא יעלה על שישה חודשים; בעבירה מסוג "עוון" – עד תשעה חודשים; בעבירה שדינה מאסר מעל לשלוש שנים ולא יותר מעשר שנים – עד 18 חודשים; ובעבירה שדינה מאסר של עשר שנים ומעלה – עד 24 חודשים.

על פי הצעת החוק יינתן לקצינים בדרגות שונות האפשרות להאריך את משך זמן החקירה, בהתאם לרמת חומרת הפשע.

אריה דרעי מגיב לראשונה לחקירה נגדו, 2017

בסוגיית הגשת כתב אישום גם כן נקבע דדליין: בתיקים שבהם מטפל תובע משטרתי – עד תשעה חודשים מיום סיום החקירה, ובתיקים שבהם מטפל תובע מפרקליטות המדינה או מפרקליטות המחוז – עד 12 חודשים מיום סיום החקירה.

בדברי ההסבר לחוק נכתב כי "המתנה של אדם לסיום ההליכים האמורים, יכולה להביא לפגיעה בכבודו ובשמו הטוב, בשגרת חייו, במעמדו החברתי ובמקור פרנסתו. לפיכך, מוצע לקדם איזון ראוי בין זכויותיו כחשוד לבין האינטרס הציבורי במיצוי הליכי החקירה עד תום ואכיפת החוק בהגשת כתב אישום".

הצעת החוק קובעת משכי זמן שונים המותרים לחקירת חשודים שונים בהתאם לחומרת העבירה אותה ביצעו, מתוך הכרה במורכבות השונה של החקירה בעבירות מסוגים שונים וכן משכי זמן להגשת כתב אישום. במקרים יוצאי דופן, שבהם תידרש חקירה ארוכה יותר מן המקובל, קצין בדרגת תת-ניצב יכול להאריך את משך זמן החקירה פעם אחת נוספת לתקופה שלא תעלה על שישה חודשים בעבירות מסוג חטא ועוון.

בדברי ההסבר לחוק מובאות דוגמאות דומות מהעולם. למשל מספרד, שם כאשר מדובר "בחקירה פשוטה" הליכי החקירה יתבצעו על ידי המשטרה במהלך תקופה מקסימלית של שישה חודשים וכאשר מוכרזת "חקירה מורכבת" יש לסיימה בתוך תקופה של 18 חודשים.

בצרפת, אם בחלוף שנתיים ממועד פתיחתה החקירה טרם הסתיימה, השופט החוקר יכתוב החלטה מנומקת שבה יתייחס לפרמטרים דלעיל, יסביר את הגורמים להתארכות החקירה ואת ההצדקות להמשכה, ויציין את הצפי לסיומה.

ח"כ אלי כהן אמר: "הגבלת משך זמן החקירה המשטרתית וכן החלטת הפרקליטות נועדה ראשית למנוע עינוי דין מיותר מהנחקרים ובנוסף נועדה למנוע לזות שפתיים, שהתמשכות התהליכים הופכת נבחרי ציבור לשבויים בידי הפרקליטות והיועץ המשפטי".

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר