מזכ"ל רע"מ: "נמנע חוקים שיפגעו בערבים"

אבראהים חיג'אזי לערוץ "כל אל-ערב": "כל יציאה מהסטטוס קוו במה שנוגע לרצועת עזה, לאל-אקצא, לשכונות בירושלים, להתנחלויות ולנושאים בחברה הערבית - יביא אותנו לפנות למוסדות שלנו" • "היה לנו ברור שנתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה"

ח"כ מנסור עבאס , צילום: אורן בן חקון

מזכ"ל רע"מ אבראהים חיג'אזי התראיין השבוע לערוץ "כל אל-ערב" ואמר כי כניסת הרשימה לקואליציה הייתה רק לאחר בחינה כוללת של מצב הערבים במדינה, ואך ורק למען שירות החברה הערבית. לדבריו, הם ידעו שהדרך לא תהיה קלה והמטרה הייתה לשנות הפוליטיקה, לבטל את האפליה נגד ערבים ולהשיג את דרישותיהם.

מעבר לכך, חיג'אזי הדגיש כי מהיום הראשון היה ברור שרה"מ לשעבר בנימין נתניהו ויו"ר האופוזיציה לא ירכיב את הממשלה. זאת, אף שרע"מ ניהלה משא ומתן עם שני הצדדים. הבכיר גם קרא לרשימה המשותפת לשתף פעולה עם רע"מ בקואליציה ולא עם הליכוד. וזאת, על רקע שיתופי הפעולה בין המפלגות בהצבעות במליאה.

מנסור עבאס על נתניהו: "הביא מיליארדים לחברה הערבית" / צילום: יוני ריקנר

כמו כן, חיג'אזי ציין כי כל יציאה מהסטטוס קוו במה שנוגע לרצועת עזה, לאל-אקצא, לשכונות בירושלים, להתנחלויות ולנושאים בחברה הערבית - יביא את רע"מ לפנות למוסדות שלהם שיקבלו החלטה בעניין, והם עומדים מעל הכול.

על רקע שאלה בנוגע לעליית יהודים להר הבית ואם יש סוגיה שבגללה רע"מ תפרק את הקואליציה, הוסיף הבכיר ברע"מ כי העלייה של יהודים להר הבית איננה דבר חדש. לדבריו, "המסגד מבורך בכל גרגר אדמה שבו. הוא של המוסלמים בלבד ולא נוותר על כך. האידיאולוגיה והמצפן שלנו ברורים". לשאלת המראיין הבהיר חיג'אזי כי גם הכותל שייך לאסלאם מבחינתו, והוסיף: "עכשיו, האם הכיבוש ישתנה בגלל האידיאולוגיה שלי? לא. אנחנו פועלים מול סטטוס קוו בחומרה ובאופן שקול".

הוא הסביר כי רע"מ תפעל בהתאם לסטטוס קוו ותמנע חוקים חדשים שיפגעו בערבים, ולולא חברותה בקואליציה היו עשרות חוקים כאלה. חיג'אזי גם התייחס לחוק האזרחות ("איחוד משפחות") ואמר כי הם לא יקבלו "חוק גזעני" וכי ועדה משותפת תחליט על שינויים בחוק. לטענתו, העובדה שרע"מ נמצאים בקואליציה מנעה את העברת הוראת השעה.

כזכור, אתמול התראיין יו"ר רע"מ מנסור עבאס בוועידת ישראל לעסקים של העיתון "גלובס". בראיון אמר עבאס כי "מדינת ישראל נולדה כמדינה יהודית. זאת החלטתו של העם והשאלה היא לא מה הזהות של המדינה היא נולדה ככה וככה תישאר". בהמשך לכך הוסיף עבאס: "אני הייתי בהפגנה בחוק הלאום ואני לא רוצה להשלות אף אחד. השאלה מה מעמדו של האזרח הערבי במדינת ישראל היהודית. זאת השאלה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר