השר אלעזר שטרן עורר סערה: גרסנו תלונות אנונימיות על הטרדות מיניות בצבא

ראש אכ"א לשעבר השיב בחיוב בראיון לרדיו 103FM לשאלה אם היה גורס מכתבי תלונה על הטרדה מינית • אחר כך הוסיף כי הוא "לא זוכר בדיוק אם גרס תלונות של בנות" • "אני יוצר אווירה אצל החיילות שיש אצל מי להתלונן, אבל אי אפשר לתת יד לתרבות של תלונות אנונימיות"

ח"כ אלעזר שטרן (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

השר לענייני מודיעין אלעזר שטרן עורר סערה הבוקר (ראשון) כאשר גילה בראיון לגולן יוכפז וענת דוידוב ברדיו FM103 כי דאג שמכתבים אנונימיים שבהם התלוננו על קצינים יישלחו לגריסה, לרבות מכתבים על הטרדות מיניות. עוד הדגיש כי "הנזק התרבותי הרבה יותר גדול".

במהלך הראיון שיבח שטרן את ועדת המינויים על אישור המינוי של ר' לראש השב"כ. "אני חושב שבכך שהוועדה הורידה מעל השולחן באופן מהיר יחסית תרבות של תלונות אנונימיות, היא מנעה הידרדרות של השירות הציבורי לפי פחת", אמר וציין כי הוא היה "מטפל בזה יותר מהר".

"בחברה שלנו, אנשים שיתייצבו עם השם שלהם ויגידו את הדברים. הוועדה צריכה לבדוק את מה שידוע. אם היה מגיע מכתב כזה עם שמות, אני לא הייתי אומר שלא צריך לטפל בו. אני חושב שאם מגיע מכתב אנונימי - אסור לתת יד לתרבות הזאת. אגב אני מאוד בעד ביקורת", הוסיף השר לענייני מודיעין. כמו כן, ציין כי הוא לא רוצה לשער מי יכול לשלוח מכתב כזה על ראש השב"כ.

על רקע דברים אלה, נשאל אם קיבל מכתבים מסוג זה בהיותו ראש אכ"א בעברו ומה עשה איתם. השר השיב בחיוב ואמר כי "המגרסה עבדה מהר מאוד".

לשאלה אם היה מגיע אליו מכתב אנונימי על הטרדה מינית או תקיפה מינית של בכיר בצבא, ענה שטרן: "אני יוצר אווירה גם אצל החיילות, שיש להן אצל מי להתלונן ואצל מי שהכי נוח לה להתלונן. אני גם יוצר אווירה שמעודדת להתלונן ומגבה מתלוננות. אבל אני לא חושב שעל חשבון עידוד החובה לתלונה של מה באמת נעשה, אנחנו יכולים לתת יד (לתרבות כזו)".

בתחילה שטרן השיב בחיוב לגבי שאלה אם הוא היה גורס תלונות אנונימיות על הטרדה מינית, אך אחר כך אמר כי הוא לא זוכר בדיוק אם נגרסו בעבר מכתבים של חיילות.

יו"ר נעמת, חגית פאר, הגיבה לדברים ומסרה: "בושה וחרפה שזה המסר שבוחר להעביר הבוקר שר בממשלה לציבור בישראל. יש להזכיר לכבוד השר שהחוק במדינת ישראל מחייב לבדוק תלונות בעניין הטרדה מינית - גם אנונימיות. כדאי לבדוק היטב מה בדיוק גרס השר שטרן בתפקידו כראש אכ״א. יש לבדוק כל תלונה, גם אם היא אנונימית, קל וחומר בנושאים רגישים הקשורים להטרדות מיניות. עצם הבדיקה אין משמעותה הטלת אשמה על מישהו ומי שאין לו מה להסתיר לא יחשוש מבירור עובדות. במקום לשמש דוגמה חיובית - השר שטרן מתגאה במדיניות חשוכה".

בתגובה לדברי שטרן, מהאיגוד המרכזי לסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית: "ככה בדיוק תוחזקה בצה"ל תרבות רעילה של הטרדות מיניות וניצול מיני, גם שנים אחרי כניסת החוק לתוקף. גריסת התלונות נשמעת כמעט כמו מטאפורה לסתימת הפה של נפגעות ונפגעים. זאת התרבות שבגללה תהליך ניקוי האורוות בצבא לוקח שנים, ולפנינו עוד דרך ארוכה".

עוד נמסר: "שטרן מתהדר בתמיכה לכאורה ובעידוד תלונות על הטרדה מינית – אלא שפעולותיו מוכיחות את ההיפך הגמור. אנו קוראות לשטרן להתנצל בפני החיילות והמפקדות שנתנו בו אמון, וסיפוריהן נגרסו והועלמו. בנוסף, על צה"ל להתייחס לנושא ולהבהיר לציבור מה השתנה בדרך הטיפול בעדויות שמגיעות אליו".

השתתף בהכנת הידיעה: נועם (דבול) דביר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר