בראיון מקיף שהעניקה השרה לכתבת המדינית של "ישראל היום" שירית אביטן כהן במשדר המיוחד באילת, השיבה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא"ל (במיל') מירי רגב על מגוון נושאים במדיניות התחבורה הישראלית - מהרכבת לאילת ועד לטיפול בתאונות הדרכים.
רגב פתחה את הראיון בדגש על פרויקט הדגל שלה - רכבת מהירה מקריית שמונה עד אילת. "אני מאמינה שהרכבת הזאת תעשה שינוי אמיתי בחברה הישראלית. היא תפזר את האוכלוסייה, תגרום למוביליות חברתית, תאפשר לאדם שגר בדרום לעבוד בצפון ולאדם שגר בצפון לעבוד בדרום", הסבירה השרה.
"לא מקימים שדה תעופה בלי רכבת"
הרכבת המתוכננת תנסע במהירות של 250 קמ"ש - מהירות חסרת תקדים ברכבת ישראל, שם מרבית הקווים מגיעים למהירות של 160 קמ"ש בלבד. זמן הנסיעה הצפוי בין נקודות קיצוניות יהיה כשעה וחצי עד שעתיים. רגב חשפה שהצבתה של פרויקט הרכבת כתנאי למטרו של תל אביב הייתה אסטרטגיה מחושבת. "אמרתי שלא אקדם את המטרو ברגע שאדע שממשלת ישראל מאשרת החלטת ממשלה עם תקציב לרכבת מקריית שמונה ועד אילת", הבהירה, ואכן לאחר אישור התקציב היא קידמה גם את פרויקט המטרו.
עד שנת 2030-2035, על פי השרה, תושלם כל השדרה המזרחית ואזרחי ישראל יוכלו ליהנות מנסיעה ישירה ונגישה מצפון ועד דרום. הפרויקט נתפס כחלק ממערכת תחבורה משולבת שתכלול חיבור של כל הרכבות הקלות לרכבת הכבדה.
אחד האתגרים הבולטים בתחום התחבורה שרגב נדרשה אליו הוא הקושי בנגישות לשדה התעופה רמון. "אין ספק שהרעיון להקים שדה תעופה בלי רכבת הוא היה לא נכון", הודתה השרה בגלוי. "לא מקימים שדה תעופה בלי רכבת. צריך להסתכל מערכתית".
השרה הבהירה שטיסות מתל אביב לאילת אינן מותרות אלא תחבורה ציבורית חיונית עבור תושבי אילת. "כמו שאת עולה על אוטובוס או עולה על הקו האדום בתל אביב, הם כדי להגיע לתל אביב או לחיפה, אם זה לטיפולים, אם זה לבקר את המשפחה ואם זה סתם ליהנות - הם חייבים את המטוס".
רגב ציינה בגאווה שהצליחה להוסיף השנה חברת תעופה נוספת למדינת ישראל לאחר 30 שנה - אייר חיפה, הטסה מחיפה לאילת. חברה זו מקטינה את העומס מתל אביב ומאפשרת לתושבי אילת להגיע לצפון. כפתרון לטווח הקרוב, השרה מתכננת לחבר את רמון לאילת באמצעות רכבת על גלגלים או BRT, פרויקט שהוכנס לתקציב האחרון.
אחד הנושאים הכואבים שהשרה התייחסה אליו הוא השחיקה בבטיחות בדרכים. "לצערי אני רואה שהמצב מחמיר ו-80% מתאונות הדרכים הן בגלל הגורם האנושי", ציינה רגב. רק מתחת ל-6% מהתאונות נגרמות בגלל בעיות תשתית. השרה הביעה תסכול מהמגבלות שלה בטיפול בבעיה. "הלוואי והכול היה בסמכות משרדי. הלוואי והיו באים ואומרים, משרד התחבורה והרלב"ד, אתם קחו את הסמכויות גם של האכיפה וגם של הענישה", אמרה. משרד התחבורה אחראי על התשתיות בלבד, בעוד האכיפה והענישה נמצאות בסמכויות גורמים אחרים.
רגב קראה להחמיר משמעותית את הענישה. "לא יכול להיות שבן אדם שגרם למוות של אדם בכביש מקבל שמונה חודשים ואז חוזר בקלות לכביש", גינתה. היא עובדת עם שר הביטחון הפנים, שר המשפטים והרלב"ד להגדיר עבירות שעליהן הענישה תהיה מחמירה ביותר.
לגבי כביש 90, המחבר צפון לדרום, ציינה השרה שהמקומות שטופלו וחודשו אכן רואים ירידה בתאונות. "מי שנוסע לאילת על כביש 90 רואה את השינויים האדירים בכביש - באותם קטעים שהרחבנו לשני נתיבים, למפרדה קשיחה ולתאורה".
"לא יהיו פקקים בעוד חמש שנים"
בנושא חוק הגיוס, השרה הביעה אמונה שניתן להגיע להבנות עם הציבור החרדי. "אני חושבת שהחרדים מבינים שמאז 7 באוקטובר הם צריכים להיות תחת האלונקה והם צריכים להיות חלק מאלה שנושאים בנטל", אמרה.
רגב הדגישה שהחרדים זקוקים לשותף מהימין: "אני מקווה מאוד שהחרדים מבינים שלא יהיה להם פרטנר טוב יותר מאשר הימין והליכוד". היא הזהירה כי גוש המרכז-שמאל ינסה לשנות את הסטטוס של התחבורה הציבורית בשבת ולפגוע בצביונה המסורתי של המדינה. "צריך להגיע לפשרות, צריך להתחיל את התהליך", קראה השרה. "מי שצריך ללמוד תורה ילמד תורה, כי אנחנו מאמינים בלימוד התורה, אבל אנחנו מאמינים גם בלימוד תורה וגם בעבודה".
לשאלה על פתרון בעיית הפקקים הכרונית, השיבה רגב בבהירות: "הפתרון של הפקקים זה רק תחבורה ציבורית נגישה וזמינה". השרה הסבירה שהרחבת כבישים בלבד היא פתרון זמני - "לא יהיו לך פקקים בעוד חמש שנים, ויהיו לך פקקים בעוד עשר שנים".
הפתרון הוא תלת-ממדי, לדבריה: ראשית, יותר כלים לתחבורה ציבורית - רכבות, רכבות קלות, מטרו, BRT ואפילו שאטל ימי מנהריה לתל אביב ורחפנים שיפעלו כמוניות באוויר. שנית, תדירות גבוהה יותר - "שכל 10 דקות יהיה אוטובוס, שאדם ידע שאם הוא פספס את האוטובוס, תוך חמש דקות יש לו עוד אוטובוס". שלישית, מחירים נגישים - המהפכה שיצרה רגב מעניקה הנחות ל-80% מהאוכלוסייה: אזרחים ותיקים (67+) נוסעים חינם, תושבי פריפריה ובעלי מוגבלויות מקבלים 50% הנחה, צעירים זוכים ל-33% הנחה, ותושבי שכונות חלשות בערים חזקות מקבלים 50% הנחה.
בנושא מינוי זיני לראש השב"כ, תמכה רגב בהחלטת ראש הממשלה. "ראש הממשלה על פי סמכותו בחוק הוא זה שממנה את ראש השב"כ", הדגישה. היא ציינה את הרקורד המבצעי המדהים של זיני והתריע שהעלה חצי שנה לפני המחדל ב-7 באוקטובר.
השרה תקפה את יועצת המשפט לממשלה, גלי בהרב מיארה: "לא יכול להיות שפעם אחר פעם יועצת משפטית לממשלה, פקידה בכירה ככל שתהיה, פוגעת בסמכות של הממשלה ושל ראש הממשלה". לדבריה, היועצת נגועה בניגודי עניינים ביחס לנושאי שב"כ.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
