"שידול לחזרה בתשובה": הצעת החוק של תמר זנדברג מעוררת זעם

חברת הכנסת ממרצ הגישה הצעת חוק לפיה מי שינסה לשדל קטין לחזור בתשובה מסתכן במאסר של שישה חודשים • חבר הכנסת אייכלר הגיש הצעה נגדית שתאסור עידוד קטינים לתרבות רעה • ח"כ בן גביר תקף בטוויטר את זנדברג: "רודפת את כל מה שקדוש לעם ישראל, עליה מסרו אבותינו את נפשם?"

הנחת תפילין בדוכן חב"ד באשדוד, צילום: לירון מולדובן

חזית נגד המסורת: ח"כ תמר זנדברג ממרצ, שעתידה להיות שותפה בממשלת בנט-לפיד המסתמנת, הגישה הצעת חוק לפיה מי שינסה לשדל קטין לחזור בתשובה מסתכן במאסר של שישה חודשים.

בלשון הצעת החוק נכתב כי "המשדל קטין לחזור בתשובה או עושה פעולה אחרת, במישרין או בעקיפין, שיש בה להביא לידי חזרה בתשובה של קטין, שלא בנוכחות הוריו ובאישורם, באופן הפוגע בסמכות ההורים... דינו – מאסר שישה חודשים".

בהצעת החוק שהגישה חברת הכנסת זנדברג, משמעות המונח "חזרה בתשובה" היא הפיכה מאדם חילוני לאדם דתי.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "לנוכח ריבוי מקרים בהם גופים דתיים שונים בישראל משדלים קטינים לחזור בתשובה, בין היתר באמצעות פעילות והפצת חומר הכולל איומים בבתי ספר, מוצע לאסור בחוק העונשין פעולות ישירות או עקיפות של מי שפועל מטעם גופים כאלה במטרה לשדל קטינים לחזור בתשובה".

יש לציין כי מבחינה מעשית, שידול לחזרה בתשובה דומה לשידול להמרת דת, שהאיסור עליו קבוע בסעיף 368(ב) לחוק העונשין. ההצעה מתייחסת לשידול קטין, שבדרך כלל דעותיו ואמונותיו מגובשות פחות משל אדם בוגר, לשנות את אמונתו ולהפוך מאדם חילוני לדתי, דבר שמן הראוי שישקול בינו לבין עצמו ללא כל לחץ או פיתוי חיצוניים".

מנגד, הצעת החוק שהגישה מפלגת מרצ עוררה את חמתם של חברי הכנסת איתמר בן גביר מהציונות הדתית וישראל אייכלר מיהדות התורה.

ח"כ בן גביר פרסם ציוץ בטוויטר ובו כתב: "נפתלי, תסתכל מי יישב לשמאלך בממשלה, עוכרת ישראל זנדברג, שרודפת את כל מה שקדוש לעם ישראל תהיה שרה בממשלתך ותפגע ביהדות והמסורת, עליה מסרו אבותינו את נפשם במשך דורות. לאן אתה עוד רוצה להגיע?".

בתגובה להצעת חוק קנטרנית שהוגשה על ידי ח"כ ממרצ לאסור החזרה בתשובה של קטינים, הגיש ח"כ ישראל אייכלר הצעת חוק הפוכה לאסור עידוד ושידול קטינים להוצאה לתרבות רעה ולכפירה.

בהצעה נכתב כי "מבחינה מעשית שידול להוצאה לתרבות רעה דומה לשידול להמרת דת, שהאיסור עליו קבוע בסעיף 368(ב) לחוק העונשין. ההצעה מתייחסת לשידול קטין, שבדרך כלל דעותיו ואמונותיו מגובשות פחות משל אדם בוגר, לשנות את אמונתו ולהפוך מאדם מאמין לחסר אמונה, דבר שמן הראוי שישקול בינו לבין עצמו ללא כל לחץ או פיתוי חיצוניים".

מעמותת יד לאחים נמסר בתגובה להצעת החוק של זנדברג: "זה שנים רבות שאנו מנסים להעביר חוק האוסר פעילות של מיסיון נוצרי להמרת דתם של יהודים בישראל. לצערנו הרב חברת הכנסת זנדברג לא הצטרפה אלינו ולא פעלה לקידומו של החוק החשוב הזה, אך בו בזמן אנו רואים שהיא מקדמת חוק החדש שמנסה לאסור על יהודים להפיץ את היהדות בין אחיהם. מסתבר כי אחרי שנותנים למיסיון הנוצרי לפעול במרחב הציבורי, מגיע השלב הבא: איסור פעילות יהודית".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר