תחקיר המקור: חשיפת ההתכתבויות בין רגב ליועציה// רשת 13

פרק ב' בתחקיר על מירי רגב: חשיפת ההתכתבויות והקלטות פנימיות מתקופת הרפורמה המשפטית והמלחמה

חלקו השני של תחקיר "המקור" על התנהלות שרת התחבורה שודר הערב • לאחר שגורשה מקיבוץ בארי לאחר פרוץ המלחמה, כותב מקורבה בקבוצת הוואטסאפ: "אולי שווה לצאת למכרז חדש אם מנהל בית הדפוס מסלק את מי שמפרנסת אותו" • עוד נכתב בקבוצה על ארגון "אחים לנשק": "תיזמו דיון דחוף בממשלה שהמשטרה, שב"כ, מוסד, יסבירו מה הנזק מהפעילות שלהם, מאיפה המימון, מי עומד מאחורי" • על כך רגב משיבה "בואו נחשוב איך ומה" • רגב בתגובה: "שקרים, טענות שווא, חצאי אמת וסילוף של המציאות"

בחלקו השני של תחקיר "המקור" ששודר הערב ברשת 13, חשף רביב דרוקר שורת מסמכים, התכתבויות, והקלטות פנימיות של השרה מירי רגב וסביבתה הקרובה, בהמשך לראיון הבלעדי עם יונתן יהוסף, מי שכיהן כראש המטה המקצועי של שרת התחבורה מירי רגב.

חלקו השני של התחקיר התמקד בתקופת המחאה כנגד המהפכה המשפטית והמלחמה. בתחקיר נחשפו התכתבויות פנימיות נוספות בקבוצת הווטסאפ של מירי רגב ומקורביה, בהן נחשפה התנהלותה של השרה רגב ביום השבעה באוקטובר ובימים שלאחריו. כך למשל כותבים יועציה הקרובים של רגב בימים הראשונים של המלחמה כי יש קשר בין מובילי המחאה נגד המהפכה המשפטית לבין המתקפה.

רגב. יונתן יהוסף: "השרה לא מתעסקת בתל אביב כי אין לה שם שום רווח פוליטי שאפשר לגזור", צילום: אורן בן חקון

המקורב לרגב עופר מלכה כתב בקבוצת הווטסאפ הפנימית של השרה "המטבחון" ב-8.10: "השרה, בקשה אישית שלי. הקבינט חייב לדרוש ממפקד חיל האוויר את רשימת החיילים שלא התייצבו. יש לשפוט אותם כבוגדים". עוד כותב מלכה על ארגון "אחים לנשק" שהתגייס לעזרת תושבי הדרום בימים הראשונים של המלחמה - "תיזמו דיון דחוף בממשלה שהמשטרה, שב"כ, מוסד, יסבירו מה הנזק מהפעילות שלהם, מאיפה המימון, מי עומד מאחורי", על כך רגב משיבה "בואו נחשוב איך ומה".

"אנחנו המפרנסים של קיבוץ בארי"

יועציה של מירי רגב מתייחסים בהתכתבויות לתקרית שאירעה באחד מימיה הראשונים של המלחמה, בה מירי רגב וצוותה התבקשו לעזוב את קיבוץ בארי על ידי התושבים. "משרד התחבורה הוא אחד מהמפרנסים העיקרים של בארי", כותב מלכה, שכן משרד התחבורה מדפיס את רשיונות הנהיגה בדפוס בארי, ומוסיף  -"אולי שווה לצאת למכרז חדש אם מנהל בית הדפוס מסלק את מי שמפרנסת אותו". על קיבוץ בארי נכתב באותה קבוצה - "הם שמאל קיצוני הקיבוצים האלה, התקשורת נותנת להם יחסי ציבור. צבועים".

מחבלי נוחבה בכניסה לקיבוץ בארי (ארכיון), צילום: רויטרס

עוד עולה מהתחקיר כי בימים הראשונים למלחמה משרד התחבורה התקשה להיכנס למאמץ המלחמתי. על פניות שמגיעות ללשכתה של רגב בימים הראשונים בנוגע למחסור בטיסות להחזרתם של ישראלים ארצה, מגיב מנכ"ל המשרד משה בן זקן כי יש לפנות למשרד החוץ בנושא.

תחקיר המקור: "כשהפגנות המחאה הגיעו לנתב"ג רגב הורתה להביא חוק שימנע גישה למי שאין לו כרטיס טיסה"// רשת 13

בנוסף, עולה כי לשכתה של רגב חזרה לתפקוד פוליטי מלא בתחילת המלחמה. כך למשל כותב ראש המטה הפוליטי של רגב כשבועיים מפרוץ המלחמה: "אני מבקש לדבר עם כולם היום. דגש על 14 הישובים המפונים. לא רק עם ראשי רשויות, ברמת הפעילים – "יהלומים", "זהב" וכו'", ורגב מוסיפה: "דברו עם פעילים, ראשי סניפים. מי שבבית צריך לעשות ביום לפחות 50 טלפונים".

"להטריף את הציבור נגד המוחים"

מהתכתבויות פנימיות באחת מקבוצות הווטסאפ של השרה רגב עולה כי בתקופת המחאה כנגד המהפכה המשפטית כתב מקורבה עופר מלכה (לשעבר מנכ"ל משרד התחבורה), על המוחים - "אולי החיזבאללה מממן אותם כדי לכרסם בחברה הישראלית, אולי ה-CIA שרוצה להפיל את ממשלת נתניהו כפי שעשו בלא מעט מקומות בעולם", "צריך להטריף את הציבור נגדם. כך נראית אנרכיה", ורגב השיבה: "נכון, מפחיד".

מחאת המילואימניקים במאבק נגד הרפורמה המשפטית, צילום: אורן בן חקון

עוד עולה כי רגב ניסתה להשתמש בכוחה כדי לפגוע במחאה כנגד המהפכה המשפטית. בעקבות פניות אישיות שקיבלה רגב משדר ערוץ 14 בועז גולן ובהן בקשה להסיר שלטי מחאה שנתלו בכבישים מרכזיים בארץ. רגב מורה למנכ"ל המשרד משה בן זקן לדאוג להסרת השלטים באופן מיידי מספר פעמים.

בהמשך לשיטת דירוג הפעילים הפוליטיים שנחשפה בחלקו הראשון של התחקיר, בתחקיר הערב נחשף האופן בו מירי רגב התערבה בהחלטות ממשלה לטובת שרים, חברי כנסת ופעילים שפנו אליה בבקשות שונות. כך למשל רגב התערבה לטובת קבלן שהיה מצוי בסכסוך עם רכבת ישראל לבקשתו של השר שלמה קרעי, ואותו קבלן הודה שאכן הוחזר לעבודה בעקבות ההתערבות. בנוסף, התערבה רגב לבקשת השרה מאי גולן לטובת קבלן שעבד על הקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה, ושחברת נת"ע לא עמדה איתו בסיכומים לכאורה. מההתכתבויות שנחשפו עולה כי רגב ניסתה לסייע באופן דומה גם לחה"כ אסנת מארק, חה"כ מיכל וולדיגר, ולח"כ לשעבר יחיאל חזן.

הרכבת מקרית שמונה לאילת: "כשהסתיימה מסיבת העיתונאים זה כבר לא עניין את השרה"// רשת 13

בנוסף, שינתה רגב את עמדתה לגבי העברת מיקום התחנה המרכזית בת"א למסוף פנורמה, לאחר בקשה שהתקבלה על ידי פעילה המדורגת גבוה בהיררכיה של רגב, סוזי כהן צמח - זאת בניגוד לעמדתה הראשונית של רגב ולעמדת גורמי המקצוע במשרד האוצר.

דוגמה נוספת היא הקמת שדה התעופה המשלים של ישראל. מהתחקיר עולה כי רגב ביקשה להקים את שדה התעופה בנבטים בסמוך לדימונה, כהבעת תמיכה בקמפיין שהוביל ראש העיר בנושא, איש הליכוד בני ביטון - זאת בניגוד לדעת כל גורמי המקצוע במשרד הביטחון והאוצר שביקשו ששדה התעופה יוקם ברמת דוד. יהוסף מספר כי רגב הצליחה לדחות בעוד 3 חודשים את ההחלטה על מיקום הקמת שדה התעופה המשלים, ובכך לקבור אותה הלכה למעשה, זאת בניגוד לעמדת גורמי המקצוע.

היועצים ממליצים: זה הזמן לתפוס מרחק מנתניהו

בתחקיר הערב נחשוף מסמך כי בהתאם לשיטת תעדוף "הרמזור", הוצאה רמת גן מפרוייקט "המאיץ" של משרד התחבורה, למרות המלצת הדרג המקצועי. ראש עיריית רמת גן כרמל שאמה נחשב לתומך גדעון סער. בנוסף,  יהוסף סיפר כי "השרה לא מתעסקת בתל אביב כי היא לא מדורגת שם פוליטית ואין שם שום רווח פוליטי שאפשר לגזור".

מירי רגב ובנימין נתניהו (ארכיון). "הקלפים חולקו מחדש", צילום: אורן בן חקון

לגבי עתידה הפוליטי של רגב, כותב בקבוצה פנימית אחד היועצים ביום השלישי למלחמה: "ברמה הפוליטית הקלפים חולקו מחדש. ביבי מסיים אחרי המלחמה. העם לא ייתן לו להמשיך" וממליץ לרגב לתפוס מרחק מנתניהו. "לא בטוח שקרבה לביבי תעזור בהמשך", כותב היועץ, ורגב משיבה "נכון, נדבר על זה".

תגובות: אוסף של שקרים, טענות שווא, חצאי אמת וסילוף של המציאות

שרת התחבורה מירי רגב אמרה בתגובה לתחקיר: "מדובר באוסף של שקרים, טענות שווא, חצאי אמת וסילוף של המציאות. צר לנו שהתבססתם על דבריו של יונתן, עובד לשעבר, שגנב מסמכים מלשכת משרד התחבורה כדי להכין תחקיר מכפיש ושקרי נגד שרת התחבורה. הניסיון האומלל והשקרי לייצר הטיה מדומה לטובת ערים "ליכודיות" הוא מגוחך".

"הטענה כאילו משרד התחבורה יצר מעין "רמזור" לתיעדוף רשויות בהתאם לזיקה פוליטית היא שקר גס. לא היה ולא נברא. מדובר בהמצאה של יהוסף. לא פחות. מבדיקה במשרד עולה שהטבלה שהצגתם בכתבה (המכונה "רמזור") אינה מוכרת לאף גורם במשרד התחבורה, לרבות השרה, ואין לה שום קשר למציאות. שרת התחבורה פועלת באופן ענייני בלבד".

"מאז השבעה באוקטובר משרד התחבורה התגייס למאמץ המלחמתי. שרת התחבורה, שהיא חברת קבינט, עושה לילות כימים למען אזרחי ישראל. הניסיון לטעון אחרת הוא מרושע".

"באשר לטענות הנוגעות לראש הממשלה, השרה תומכת בראש הממשלה והניסיון לתקוע ביניהם טריז הוא חסר סיכוי".

"פניות של חברי כנסת, מימין ומשמאל, מופנות לטיפול מקצועי כפי שמטופלות כלל פניות הציבור המגיעות ללשכה. בעזות מצח ובמגמתיות בחרתם להתמקד רק בשלמה קרעי, מאי גולן ומיכל וולדיגר והח"כים לשעבר יחיאל חזן ואסנת מארק, ובחרתם להתעלם מפניותיהם של ח"כ בועז טופורובסקי, אחמד טיבי, גלעד קריב, עופר כסיף ואחרים נוספים מהאופוזיציה אשר פנו לשרה וטופלו כפי שמטופלת כל פניות הציבור".

מירי רגב ומשה בן זקן, ארכיון, צילום: יהודה בן יתח

באשר להסרת שלטי מחאה: מנכ”ל משרד התחבורה הבהיר לחברות כי עליהן לפעול להסרת כל שילוט מכל סוג שהוא שנתלה בניגוד לחוק - מימין ומשמאל - ואשר עלול להוות סיכון למשתמשי הדרך. המנכ”ל פעל מול החברות כמתחייב מתפקידו ואחריותו.

באשר לדפוס בארי: מדובר בעיוות נוסף. ההפך הוא הנכון, משרד התחבורה האריך את ההתקשרות עם דפוס בארי, ומנהל בית הדפוס אף שיגר את תודתו על כך. השרה מבינה את תושבי בארי, כואבת יחד איתם, מחבקת אותם ותמשיך לסייע להם.

תגובת משה בן זקן מנכ"ל משרד התחבורה: "בניגוד לטענתכם, בשבעה באוקטובר הרכבות החלו לפעול מיד עם קבלת האישור של גורמי הבטיחות והביטחון. יחד עם זאת הפעלת הרכבת כרוכה במספר שעות היערכות. למרות הפעלתה, חיילים שהמתינו בתחנות הרכבת, ולמרות שהוצע להם, קיבלו הנחיה ממפקדיהם שלא לעלות ולהמתין להיסעים הצה״ליים ותחנות הרכבת שימשו כנקודת איסוף בלבד. לגבי אוטובוסים - רבים מהנהגים גויסו בצו שמונה ונהגים רבים מקרב אוכלוסיית ערביי ישראל חששו לצאת לעבוד. איני עוסק ברכילות זולה שהוצאה מהקשרה ובושלה באופן מגמתי".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו