סמוטריץ' נגד גלנט: "לא אתקצב את הרחבת המעברים"

אחרי הפרסום ב"ישראל היום": קרב בין שר הביטחון לשר האוצר • קבינט המלחמה מבקש תקציב להרחבת המעברים להעברת 1,000 משאיות ביום לעזה • סמוטריץ': "ההנחיה מנוגדת לחוק, לקבינט המלחמה אין צ'ק פתוח" • גלנט: "זה יפגע באפקטיביות של פעולת צה"ל"

שר הביטחון גלנט ובצלאל סמוטריץ'. צילום: אורן בן חקון, קוקו

שר הביטחון יואב גלנט תוקף את שר האוצר בצלאל סמוטריץ', בטענה שהוא מעכב את הסיוע לעזה בכך שאינו מאשר תקציבים להרחבת המעברים. סמוטריץ' טוען שההחלטה אינה חוקתית.

תיעוד מכניסת משאיות הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה // דובר צה"ל

בקבינט המצומצם החליטו להרחיב את היכולת להעביר סיוע הומניטרי לרצועת עזה. לצורך כך העבירו הנחיה, שלפיה יורחב מעבר כרם שלום לתנועת משאיות, יוקמו מסלולי בידוק נוספים, יירכשו אמצעים ויבוצעו שיקום והרחבת הכביש באזור. מי שאמור לתקצב את ההחלטה הוא שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אולם הוא מסרב להעביר את התקציבים הללו וטוען כי זו למעשה קביעת מדיניות ל"יום שאחרי" - בניגוד לעמדת הקבינט המורחב.

כפי שפורסם אתמול לראשונה באתר "ישראל היום", גלנט העביר לנתניהו מכתב שבו טען כי אי־העברת הכסף תוקעת את העברת הסיוע ההומניטרי, ובכך מסכנת את השגת מטרות המלחמה, ולדבריו "תביא לפגיעה באפקטיביות של פעולת צה"ל". גלנט דורש מנתניהו להורות לסמוטריץ' להעביר את התקציב מיידית.

שר הביטחון גלנט, צילום: גדעון מרקוביץ'

במכתב ששלח סמוטריץ' לראש הממשלה ולחברי הקבינט, תקף שר האוצר בחריפות את הקבינט המצומצם על ההנחיה המדוברת. "ה'הנחיה' האמורה היא חסרת תוקף, מנוגדת לחוק ולהחלטת הקבינט", כתב סמוטריץ'. "היא נחתמה באופן חד־צדדי וללא תיאום או הסכמה של משרד האוצר ושלי, ובכוונתי להורות לאגף התקציבים ולחשב הכללי למנוע את יישומה".

סמוטריץ' טוען כי לא ניתן לממש את ההנחיה מבחינה חוקית, ובכך "מכשילים הגורמים את ראש הממשלה ואת הממשלה כולה ופוגעים ביחסים הבינלאומיים של ישראל. הם גורמים לכך שראש הממשלה לא יוכל לעמוד בהתחייבויותיו לנשיא ארה"ב בנושא ההומניטרי".

משאיות הסיוע של אונר"א בכניסה ברצועת עזה, צילום: ללא קרדיט

סמוטריץ' אומר כי בפגישות שקיים דובר על צורך בהכנסה של 350 משאיות ביום לעזה, וחושף כי ההנחיה להגדיל את המספר עד ל־1,000 משאיות חורגת מסמכות הקבינט וגם אינה נדרשת למאמץ המלחמתי. "אין מקור תקציבי שנקרא 'תקציב המלחמה'. אם מישהו מחותמי ה'הנחיה' הזו מבקש ליטול את תפקידו וסמכויותיו של שר האוצר - אתה מוזמן למנות אותו לתפקיד", כתב סמוטריץ' לנתניהו.

לסיום כותב שר האוצר כי לא הוענק לקבינט המלחמה "צ'ק פתוח לעשות ככל העולה על רוחו. ההנחיה הזו היא מחטף חצוף וחסר תוקף".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר