משבר חוק הגיוס: הממשלה דחתה את הדיון באישור הטיוטה, נתניהו ייפגש שוב עם החרדים

עקב מחלוקות על הנוסח - ישיבת הממשלה על חוק הגיוס נדחתה • מוקדם יותר נערכה פגישה בין רה"מ והיועמ"שית, שבה הציע נתניהו קביעת יעדי גיוס בסך 2,500 חרדים בשנה • יועמ"ש האוצר מצידו פסל את חוק הפטור: לא מספק צרכים ביטחוניים • כרגע מגויסים 1,200-1,300 חרדים בשנה, כלומר הצעת נתניהו היא להכפיל את הכמות • השר אופיר סופר דורש שהיעד יהיה גיוס של 3,000 חרדים עד הקיץ

גלנט על חוק הגיוס: "איני עומד מאחורי ההצעה המתגבשת ולא אתמוך בה" || אלעד מלכה

משבר הגיוס - ישיבת הממשלה נדחתה, נתניהו במרתון פגישות: עקב אי הסכמות השרים לא ידונו באישור טיוטת החוק. נתניהו ייפגש פעם נוספת עם החרדים. מוקדם יותר בפגישת רה"מ והיועמ"שית בנושא, נתניהו הציע קביעת יעדי גיוס בסך 2,500 חרדים בשנה.

בממשלה תכננו לדון במסמך טיוטת חוק הגיוס הסופי בשעה 11:00 בבוקר וגורמים אף טענו כי מדובר בחוק שלא היה כמותו עד היום ו"שאינו דומה להסדרים דומים שנפסלו בבג"ץ". בהצעה מפורטים לוחות הזמנים לעמידה ביעדים שבמידה ולא יתקיימו חשוף ההסדר לביטולו ולגיוס חרדים.

הדרך לחוק הגיוס, צילום: אורן בן חקון

קרעי: "מגויסים להפלת הממשלה"

יועמ"ש האוצר, אסי מסינג, פסל את חוק הגיוס החדש. בחוות דעתו מסינג קובע שבהצעה הנוכחית חסר התמריץ לגיוס החרדים ולכן היא מעוררת קשיים משפטיים. זאת בהמשך לחוות הדעת של אגף תקציבים, אותה אימץ משרד האוצר. חוות הדעת של אגף התקציבים אומרת כי הסנקציות על הישיבות הן לא אפקטיביות ואם רוצים סנקציות אמיתיות הן צריכות להיות על הפרט.

מסלולים יעודיים, גדוד 'נצח יהודה' בפשיטות במרחב בית חאנון, צילום: דובר צה"ל

שר התקשורת שלמה קרעי תקף את מתווה הגיוס ומסר: "הקומבינטור האמיתי הוא בני גנץ וכפילו, גלנט. הם מגוייסים להפלת הממשלה. לצה״ל יש אפשרות מיידית להחזיר לשירות מילואים פעיל עשרות אלפי חיילים קרביים שקיבלו פטור סתם ככה, ורק בגלל עצלנות ורשלנות אף אחד לא מנסה אפילו לגייס אותם".

"את עניין גיוס החרדים צריך לתקן, אבל מצג השווא שיש דחיפות לעשות זאת עכשיו באופן הוא לא יותר ממניפולציה שקופה להפלת הממשלה. לצערי, חלק מחבריי לקואליציה הולכים שולל אחרי ההצגה הזו. מספיק עם השקרים. בג״ץ, היועמ״שית (שצריך היה להדיח כבר מזמן) ובגיבוי התקשורת כמובן, חוברים יחדיו להפלת הממשלה. זה לא באמת משנה איזה נוסח נביא כעת, הם יגידו אמן רק לנוסח שיפיל את הממשלה. לא ראינו שהנושא הזה הטריד במיוחד את ממשלת האחים המוסלמים בראשות לפיד, ליברמן ושות', לפני שנה וחצי".

עיקרי טיוטת הגיוס

הקמת גדוד חרדי כבר במחזור גיוס אוגוסט 2024 -  על ראש הממשלה לבחון אפשרות לשלב במתווה הקמת מסלולים המותאמים לציבור החרדי בצה"ל, לרבות מסלולים ייעודיים מכווני תעסוקה עתידית.

הפגנה נגד גיוס חרדים, צילום: אורן בן חקון

הקמת מסלול ביטחוני בשירות אזרחי - לקדם תעסוקה בתפקידים טכנולוגיים שמקדמים תעסוקה בפריון גבוה. הרחבת מספר המשרתים בגופי הצלה ורפואה ובמסלולים הציבוריים במשרדי הממשלה.

קביעת יעדי גיוס שנתיים - ישקפו את העלייה בשיעור המשרתים בקרב תלמידי הישיבות ובוגרי מוסדות חינוך חרדיים ביחס לשיעור היום.

סנקציות כלכליות ותמריצים חיוביים - הממשלה תפחית את התמיכה הכספית במוסדות שבהם לומדים תלמידי ישיבות בוגרי מוסדות חינוך חרדיים שהם בגיל חובת גיוס.

לוח זמנים לעמידה ביעדים -
תזכיר החוק יפורסם לציבור עד ל-21 באפריל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר