"קוראים לחרם": אמנסטי ישראל זומן לשימוע לפני שלילה של הטבות מס

בהנחיית השר סמוטריץ', מנכ"ל האוצר פנה לארגון במכתב חריף לאחר שפרסם באתרו קריאות של אמנסטי העולמית להחרמת ישראל • "לא ניתן לזהות למי מועברות התרומות - לעמותה האם או לעמותה הבת"

"ההבחנה בין העמותות לא תמיד ברורה".  מטה אמנסטי בלונדון. צילום: GettyImages

מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, זימן את עמותת "אמנסטי ישראל" לשימוע לפני החלטה על שלילת הטבות מס. הסיבה:  העמותה קוראת לחרם ולאמברגו נשק על ישראל, ובכך מפירה את תקנות חוק החרם.

מפגינים נגד ישראל מתעמתים עם ראש עיריית ניו יורק // השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

במכתב הזימון לשימוע, שהגיע לידי "ישראל היום", שטח הייזלר את הטענות נגד אמנסטי ישראל, תוך ניסיון להפריך טיעון להבדלים בין קריאות אמנסטי העולמית לבין השלוחה הישראלית. בין השאר, צוין כי העמותה פרסמה באתרה קריאה של אמנסטי העולמית לאמברגו נשק על ישראל ולהחרמת אתרים ביו"ש ובירושלים על ידי חברות תיירות.

"כלל הקריאות של אמנסטי העולמית מופיעות באתר אמנסטי ישראל ומפורסמות על ידיה בפועל באופן שעולה כדי פרסום ביודעין של קריאה לחרם על ישראל", כתב מנכ"ל משרד האוצר.

"ערבוב מוחלט"

ביולי 2023, כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום", הנחה השר סמוטריץ' את רשות המיסים לפתוח בבדיקה לשלילת הטבות מס מאמנסטי. בחודש שעבר מונה צוות מייעץ, בהובלת מנכ"לי האוצר והחוץ, לבחינת התשתית העובדתית למהלך.

vנחה את רשות המיסים לפתוח בבדיקה/ השר בצלאל סמוטריץ', צילום: אורן בן חקון

כעת מבקש מנכ"ל האוצר לקבל את תגובת העמותה בטרם ימליץ לשר לשלול ממנה הטבות לפי חוק החרם, המתיר לשר האוצר - בהתייעצות עם שר המשפטים ובאישור ועדת החוקה - לשלול הטבות מס על תרומות לארגונים הקוראים בפומבי לחרם על ישראל.

בניסיון לעמוד על הקשר בין העמותה הישראלית לזו העולמית, ציין הייזלר כי "עיון באתר של אמנסטי ישראל מעלה כי יש ערבוב מוחלט בין אמנסטי העולמית לאמנסטי ישראל, ולא תמיד ברור מה ההבחנה ביניהן. כך, עמוד התרומות מופיע תחת לוגו אמנסטי העולמית, כולל האזכור של הכרה בתרומות לפי סעיף 46 לפקודה וכן פירוט של פעילויות אמנסטי העולמית, ולא ניתן לזהות למי מועברות התרומות - לעמותה האם או לעמותה הבת. בהקשר זה, מתבקשת העמותה להתייחס לאן הולכות התרומות ולהסביר כיצד תורם סביר אינו מניח שתרומתו הולכת לאמנסטי העולמית".

סמל ארגון אמנסטי, צילום: צילום: getty images //

ממכתב הזימון עולה כי 80% מתקציב העמותה בישראל מגיע ישירות מאמנסטי העולמית: "היקף המימון מעיד על כך שאמנסטי ישראל נשענת על תקציבי אמנסטי העולמית, ועל כן מעורר שאלות ביחס לעצמאותה של אמנסטי ישראל - דבר אשר בא לידי ביטוי גם בטשטוש המכוון בין העמותה הישראלית לעולמית, העולה ביחס לקריאות של אמנסטי העולמית".

לדברי שי גליק, מנכ"ל עמותת "בצלמו" שעוסקת במאבק בחרם, "זו החלטה חשובה וחיונית. ישראל לא יכולה בשום אופן לממן ולתמוך במי שפועל להחרבתה, להבאשת ריחה ולהטלת אמברגו נשק עליה. יידע כל ארגון - המחרים יוחרם".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר