הסעיף המהפכני והדרמטי בחוק הגיוס: העלאת גיל הפטור ל-40

ל"ישראל היום" נודע כי בקואליציה מגבשים בימים אלה את חוק הגיוס, מוסיפים סעיף מיוחד • המחשבה מאחורי ההצעה היא כי לחרדים לא יהיה אופק להישאר בישיבה כל כך הרבה שנים • החרדים יסבירו: מי שבאמת לומד יהיה מוגן לשנים ארוכות • ההצעה שהונחה נבחנת בחיוב על ידי כל הגורמים בוועדה - וגם הנציגים החרדים הביעו נכונות

חרדים קיצונים חוסמים רחוב בירושלים במחאה נגד גיוס לצה"ל. צילום: אורן בן חקון

בימים אלה מגבשים בקואליציה את חוק הגיוס ול"ישראל היום" נודע על סעיף מהפכני ודרמטי במיוחד שנמצא בדיונים לקראת הכנסתו לחוק: מערכת הביטחון ממליצה להעלות את גיל הפטור לגיל 35 או אפילו לגיל 40.

החלה מחאת חרדים על גיוס לצה"ל בירושלים // דוברות המשטרה

גיל הפטור, שעומד היום על גיל 26, הוא הגיל שבו מסתיים הסדר "תורתו אמונתו". זהו הגיל שעד אליו בחור חרדי שלא התגייס מחויב ללמוד לימודים מלאים בישיבה ואינו יכול לצאת לעבוד.

המלצת מערכת הביטחון: דווקא להעלות את גיל הפטור

לאורך כל שנות גיבוש חוקי הגיוס השונים היו המלצות להוריד את גיל הפטור עד כמה שניתן, ההצעות השונות דיברו על הורדת גיל הפטור לגיל 21-23 ובכך לנסות ולשלב את החרדים בשוק העבודה בגיל מוקדם על אף שלא שירתו בצבא.

שוטרים מפנים חרדי מהפגנה נגד הגיוס (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

בכך אמנם פוטרים את החרדים מגיוס אך גורמים להם להשתלב ולסייע בשוק העבודה במקצועות "איכותיים" יותר שכן חרדי שמתחיל לקנות מקצוע בגיל 26 כשהוא נשוי ועם שניים עד ארבעה ילדים, לא דומה לחרדי בן 21-22 שיוכל ללמוד מקצוע ולהשתלב במקצועות טובים שיפרנסו אותו בכבוד.

כעת, כפי שמתפרסמת כאן לראשונה, ממליצה מערכת הביטחון דווקא להעלות את גיל הפטור ל-35 ואפילו ל-40, כשהמטרה היא לגרום לכך שבחורים צעירים יחשבו פעמיים אם להתחייב לשנים ארוכות לא לצאת לעבודה ורק ללמוד בישיבה.

גיוס הוגן - מחאת השינשינים והמכיניסטים מול הכנסת (ארכיון) // צילום: יוני ריקנר

על פי ההסבר של מערכת הביטחון בדיונים, כיום בחור חרדי מתחיל בישיבה בגיל 18 ובגיל 23-24 יכול "לסחוב" עוד שנתיים עד גיל 26 ואז לצאת לעבודה ועל כן אין לו אינטרס להתגייס.

יחשבו פעמיים איזה מסלול לבחור

העלאת גיל הפטור תגרום לכך שבחורי ישיבה יחשבו פעמיים אם ללכת למסלול שממנו אפשר לצאת לעבודה רק בגיל מאוחר ורבים מהם, שלא מסוגלים ללמוד שנים ארוכות כל כך בישיבה, יבקשו לבצע שירות צבאי או לאומי ולצאת לשוק העבודה.

מחאת חרדים מחוץ ללשכת גיוס ירושלים, צילום: אורן בן חקון

היתרון בהצעה שגם בצד החרדי יוכלו לומר שמדובר בסעיף שדווקא מחזק את חבורת הלומדים שכן מי שבאמת רוצה ללמוד בישיבה יעשה זאת ללא הפרעה עד גיל 35-40 - מה שמסתדר עם הנרטיב של ראשי הציבור החרדי לפיו "מי שאינו לומד בישיבה - שיתגייס".

ההצעה שהונחה נבחנת בחיוב על ידי כל הגורמים בוועדה, גם הנציגים החרדים בוועדה הביעו נכונות לסעיף שכזה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר