השר אופיר סופר: "מרגיש שהולכים לישראבלוף בגיוס חרדים - לא אתן לזה יד"

שר העלייה והקליטה מוטרד מחוסר ההסכמה סביב חוק הגיוס, מוכן לקבל אחריות אחרי המלחמה, ומעוניין לשמור בממשלה את גנץ ואיזנקוט • לפיד בעקבות הראיון: "הפעם הוא צודק בכל מילה"

השר אופיר סופר . צילום: אורן בן חקון

חמישה חודשים בתוך המלחמה - שר העלייה והקליטה מטעם "הציונות הדתית", אופיר סופר, עושה חשבון נפש. אחרי שבנו נפצע פעמיים כקצין לוחם ברצועת עזה, הוא מספר מה הוא חושב על המלחמה ועל התמודדות עם הלחצים הבינלאומיים, וגם מביע חשש בנוגע לסאגת גיוס החרדים.

משרד העלייה והקליטה

התמרון הקרקעי לא מתקדם, הצפון מסלים, עסקת חטופים לא ניתנת להשגה - לדעתך המלחמה מתנהלת בצורה טובה?

"אנחנו באחת המלחמות הקשות שידעה ישראל - זאת צריכה להיות הפרספקטיבה. צריך לראות את כלל הסיכונים, והפעולות צריכות להיות שקולות ומדויקות.

"היתה ביקורת אם נכון לפתוח בתחילת המלחמה חזית צפונית, אני דווקא חושב שפעלנו בהקשר הזה נכון. כי התחלנו בדרום במינוס גדול מאוד. היינו חייבים כמדינה לייצר תגובה חזקה. אין לי ביקורת על הקצב, אני רוצה להדגיש שהמלחמה תהיה ארוכה. היא תיקח שנים, ואנחנו צריכים אורך רוח".

אם ייקח שנים לייצר "ניצחון מוחלט", איך נתניהו אומר שאנחנו על סף ניצחון?

"מבחינתי ניצחון מוחלט אומר שאסור לנו לוותר לעצמנו לרגע, גם אם המלחמה ארוכה. צריך לדעת לנהל את זה, כי כדי להכריע את חמאס נצטרך עבודה של שנים.

"השלב הקריטי הראשון, סגירת כל עזה ופירוק היחידות - עדיין לא הושלם. אחרי זה נצטרך להעמיק את ההישג כמו שיטת כיסוח הדשא שבמבצע חומת מגן".

השר אופיר סופר, צילום: אורן בן חקון

ומה עם הצפון?

"אם היינו הולכים על שתי החזיתות במקביל - היינו יוצאים פרווה בשני המקומות. בצפון נצטרך מתישהו ליזום מהלך שיביא הכרעה נכונה, עם מהלך צבאי ומדיני משולב שידחק את חיזבאללה".

ביידן לוחץ עלינו לסיים את המערכה. לדעתך, צריך להיכנס לרפיח למרות דבריו?

"לאורך ההיסטוריה תמיד היה מתח בין האינטרס הישראלי לאמריקני. ברור שישראל צריכה לדאוג לאינטרס הישראלי המובהק. לארה"ב ברור שצריך להכריע את חמאס, אבל לנו זה ברור יותר כי אנחנו מרגישים את זה".

הקווים האדומים

הנוכחות של גנץ ואיזנקוט בממשלה מסייעת במערכה או יוצרת מתחים?

"נלחמתי על הנוכחות שלהם. בארבעת הימים הראשונים הפעלתי את כל הלחצים האפשריים כדי שיצטרפו, והודעתי שאם זה לא קורה אני מתפטר מהממשלה. חיל האוויר תוקף יותר חזק והרמטכ"ל ירגיש הרבה יותר טוב כאשר הממשלה רחבה".

מה דעתך על עסקת חטופים במחיר הפוגה במלחמה ושחרור מחבלים?

"הצבענו בעד בעסקה הקודמת. לא חשבתי שיש חשש שמישהו לא ימשיך אחר כך את המלחמה. אם לא נשיב את 134 החטופים זה נזק אסטרטגי. מדינת ישראל לא יכולה להשלים עם מצב שבו לא משיבים אזרחים שנחטפו. אני לא מדבר על הקווים האדומים, כל מילה בהקשר הזה מיותרת".

ואם תהיה עסקה אבל סמוטריץ' יתנגד, אתה מחויב לעמדה שלו? זאת הצבעה סיעתית?

"זו הצבעה שכל אדם צריך להצביע לפי צו מצפונו. זו הצבעה ערכית שהולכים איתה לקבר, ובהצבעות כאלו כל אדם שלא רוצה לזוז אחר כך בקבר יצביע לפי צו מצפונו".

אני רוצה לשאול אותך על האחריות. לא שמענו את נתניהו מקבל על עצמו אחריות.

"אני נגד הספורט הפוליטי החדש, שמצביעים על האחר ואומרים: הוא צריך לקבל אחריות. אני לא נותן ציונים לאחרים. יהיה שלב שבו כל אחד יצטרך לעסוק באחריות שלו. אנחנו עוד לא בשלב הזה.

"כשזה יגיע, אני מתכוון להתעסק באחריות שלי. מה יכולתי לעשות אחרת. אתייעץ עם עוד אנשים ואחליט על דרכי הפוליטית, בהתאם לאחריות אישית על זה שהייתי חבר בממשלה ולא חבר בקבינט. האם יכולתי להשפיע? אשקול לגביי, ולא בהקשר של אף אחד אחר".

רוצה גדוד מג"ב שילמדו בו תורה

הרב יוסף מאיים בירידה מהארץ אם יגייסו את בני הישיבות.

"אני לא מתייחס לאיש כזה או אחר. יש כאלה בציבור החרדי שמבינים שצריך לעשות את הדברים אחרת. לצערי, לא נפל האסימון בחלקים נרחבים בציבור החרדי, ולא מרגישים את עומק הציפייה של עם ישראל שיותר אנשים יהיו שותפים לדבר האדיר הזה שנקרא צה"ל.

חייל וחרדים בכותל,

"ברור שעכשיו אנחנו צריכים צבא יותר גדול. אני בעד הידברות, אבל לא בעד ישראבלוף. התחושה שלי היא שהולכים לישראבלוף. אבל זה לא יהיה. אני לא אומר שהכל ייעשה ברגע אחד, אבל צריך לעשות דברים מהר ועם צעדים אמיתיים. אני רוצה לראות גדוד מג"ב, ואין לי בעיה שילמדו בו ארבע שעות כל יום".

סנקציות כלכליות על הישיבות?

"ישראבלוף לא יהיה. לא יקרה שנמשיך לגלגל את מה שהיה עוד חצי שנה כדי להרוויח זמן".

למה אתם לא עוברים את אחוז החסימה?

"לא מעניין אותי. לא מתעסק בזה. המטרה כרגע היא לנצח במלחמה. כל מה שקשור לפוליטיקה צריך להוריד לאפס".

סופר עוצר ומבקש להדגיש דבר חשוב. הוא מזכיר כי בימי המאבק על הרפורמה אמר בראיון כי מטריד אותו השסע בציבור.

"כל השיח הציבורי והתקשורתי צריך להשתנות מקצה לקצה. ימי המלחמה צריכים לייצר שיח מאחד והתנהגות כזו. אנחנו חייבים ללמוד על מה עלינו לוותר כדי לחיות ביחד. ההחלטות צריכות להיות קונצנזואליות ופחות פעולות קצה. נידרש בעתיד לכך שיהיו פה ממשלות רחבות, שיתמקדו בצד המאחד. אני אומר, המטרה השלישית של המלחמה היא האחדות, ורק היא תבטיח את שתי המטרות הראשונות".

הראיון נערך כמה שעות לאחר שסופר שב מארה"ב, לשם טס במסגרת משרד העלייה והקליטה לצורך פגישות עם רופאים ועלייתם ארצה.

השר שם לעצמו מטרה להתמקד בעלייה מארצות המערב, בניגוד למגמת השנים האחרונות שהתרכזה בעלייה ממזרח אירופה.

"הקמנו מנהלת רופאים בתוך המשרד, שתכליתה להביא לישראל רופאים. אנחנו עושים תוכניות בשפות בשיתוף פעולה עם האוניברסיטה, אנחנו רוצים לראות פה הרבה יותר סטודנטים. ניתן סיוע בשכר דירה של 2,000 שקל בחודש. זה שבקיץ הזה יגיעו אלפי יהודים מעבר למצופה זו הבעת אמון במדינת ישראל".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לראיון: "יש לי לא מעט מחלוקות עם השר אופיר סופר, אבל הפעם הוא צודק בכל מילה. לא יכול להיות שמשיקולים פוליטיים מהסוג הנמוך ביותר הממשלה שוב תייצר 'ישראלבלוף' - ביטוי שלו - במקום חוק גיוס אמיתי. עידן ההשתמטות נגמר. יחד ננצח, רק אם יחד נתגייס".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר