"חרפה ועלבון ללוחמים": סערה במערכת הפוליטית בעקבות דברי הרב הראשי הספרדי

הרב יצחק יוסף התבטא ואמר כי "אם יגייסו אותנו - ניסע לחו"ל", ועורר תגובות זועמות מימין ומשמאל • מהציונות הדתית נמסר: "לא נעזוב את ארצנו לעולם" • לפיד תקף: "הוא עובד מדינה עם משכורת מהמדינה, הוא לא יכול לאיים על המדינה" • "השר קיש: כשאנו נלחמים על זכותנו לחיות כאן, כל עם ישראל צריך להיכנס מתחת לאלונקה"

הראשון לציון הרב יוסף: אם יכריחו אותנו ללכת לצבא - ניסע כולנו לחוץ לארץ

לאחר שהרב הראשי יצחק יוסף התייחס היום (שבת) לנושא גיוס חרדים ואמר כי "אם יגייסו אותנו ניסע לחו"ל" וכי "החיילים מצליחים בזכות בני התורה", התגובות הסוערות במערכת הפוליטית לא איחרו לבוא. לפיד תקף: "חרפה ועלבון ללוחמי צה"ל". בש"ס לא נשארו חייבים ותקפו את ראש האופוזיציה בחזרה: "של נעליך כשאתה מדבר על הרב הראשי".

 

סמוטריץ', הרב יוסף ולפיד, צילום: אורן בן חקון

מפלגות הקואליציה לא אהבו את דברי הרב הראשי. במפלגת הציונות הדתית אמרו כי "גיוס לצבא: מצווה גדולה! מודים על הזכות לשרת את עם ישראל בלימוד תורה ובעזרת ישראל מייד צר. אחרי אלפיים שנות גלות לא נעזוב את ארצנו לעולם. ציבור שמוכן לשלם בחייו על ארץ ישראל לא יוותר עליה בשום תנאי".

שר החינוך, יואב קיש, אמר: ״שירות בצבא הגנה ישראל הוא זכות גדולה. לחיות במדינת ישראל זוהי זכות גדולה לא פחות. הדור שלנו זכה שהוא יכול להגן על עם ישראל ועל המדינה. כשאנו נלחמים על זכותנו לחיות כאן, כל עם ישראל צריך להיכנס מתחת לאלונקה״.

יו"ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ צייץ ואמר כי "אחרי 2,000 שנות גלות חזרנו לארצנו. נילחם עליה ולעולם לא ננטוש אותה. דברי הרב יוסף הם פגיעה ערכית במדינה ובחברה הישראלית. כולם צריכים לקחת חלק בזכות הקדושה לשרת ולהילחם על מדינתנו, במיוחד בשעה קשה זו. גם אחינו החרדים".

גנץ. "פגיעה ערכית במדינה", צילום: אורן בן חקון

ממפלגת עוצמה יהודית נמסר: "שירות בצה"ל הוא זכות עצומה של יהודי שמגן על עצמו בארצו, ומצווה גדולה. בצבא דוד המלך היו תלמידי חכמים. אנחנו לא מאמינים בכפיה על ציבור חרדי להתגייס והדברים צריכים להיות מתוך הבנה ואהבה. אפשר לפתור הרבה מהמחלוקת דרך גיוס מותאם למשטרה ולמשמר הלאומי. לעולם לא נעזוב את ארצנו הקדושה!".

פעילות כוחות צה"ל בשכונת חמד בחאן יונס, צילום: דובר צה"ל

ח"כ מתן כהנא, המחנה הממלכתי: "דבריו של כבוד תורתו הראשון לציון מראים עד כמה חשוב שבעז"ה הרבנים הראשיים הבאים יהיו מהציבור הדתי לאומי. בעדיפות כאלה ששרתו שירות משמעותי בצה"ל".

"בלי חובות אין זכויות"

גם באופוזיציה התגובות לא איחרו להגיע. ח"כ אביגדור ליברמן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "בלי חובות אין זכויות. חבל שהרב יצחק יוסף והעסקנים החרדים ממשיכים לפגוע בביטחונה של ישראל ולפעול בניגוד להלכה. וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לִבְנֵי גָד וְלִבְנֵי רְאוּבֵן הַאַחֵיכֶם יָבֹאוּ לַמִּלְחָמָה וְאַתֶּם תֵּשְׁבוּ פֹה?".

ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, תקף את הרב הראשי ואמר כי "דברי הרב יוסף הם חרפה ועלבון ללוחמי צה"ל המחרפים נפשם להגנת המדינה. הרב יוסף הוא עובד מדינה, עם משכורת מהמדינה, הוא לא יכול לאיים על המדינה. מי שישתמט מצה"ל לא יקבל אגורה ממדינת ישראל".

יו"ר ארגון רבני צהר, הרב דוד סתיו, אמר בתגובה כי "בימים קשים אלה לעם ישראל, בהם מדי יום מיטב בנינו מוסרים את נפשם, אנחנו מחזקים את בני הציונות הדתית יחד עם שאר חבריהם בשירותם בצבא הגנה לישראל. עידוד ההשתמטות מצה"ל הוא כתם מוסרי עמוק על המגינים עליו וחילול השם חמור.

"איום על ירידה מהארץ בשל הצורך להיות שותף בהגנה על הארץ הינו עיוות מוסרי ומנוגד לעקרונות ההלכה. מצופה ממי שעומד בראש הרבנות הראשית לישראל לעודד את השירות בצבא הגנה לישראל במקום לעודד סרבנות, עריקות וירידה מהארץ".

בארגון "אחים לנשק" החליטו לקחת את המחאה לדברי הרב צעד קדימה לפתוח בעצרת שוויון. "בישראל של אחרי 7 באוקטובר אין מקום ל'אנחנו' ו'הם', ומה שהיה לא יהיה. 75 שנות אי-שוויון נגמרו. ביום חמישי הקרוב נעמוד כולנו בעצרת לשוויון בנטל של הציבור הישראלי ונבהיר גם לראשון לציון כי לא נאפשר עוד אפליה בין דם לדם".

התגובה של אחים לנשק לדברי הרב הראשי, צילום: אחים לנשק

אורי קידר, מנכ"ל "ישראל חופשית" מסר בתגובה לדברי הרב הראשי: "האיומים של הרב יצחק יוסף צריכים להוביל לכך שכבר מחר הוא יפסיק לקבל משכורת מהציבור. אין כזה דבר שחלק אחד מהחברה מתייצב להגנה על המולדת, והשני - בורח מהזכות הזו. כולנו ישראלים, כולנו משרתים ומה שהיה לא יהיה. הגיע זמן שוויון".

"של נעלך כשאתה מדבר על הרב"

בסיעת ש"ס תמכו ברב הראשי ותקפו את לפיד. "של נעלך לפני שאתה מדבר בזלזול כלפי הרב הראשי, אשר השמיע דעה ברורה ונחרצת על זכותם העצומה של לומדי התורה המגינים על הארץ. מי שעודד בשתיקה סרבנות של ארגונים שהתנגדו לרפורמה המשפטית שלא יטיף לנו מוסר".

הרב יצחק יוסף ואריה דרעי, צילום: אורן בן חקון

גם בסיעת דגל התורה גם הגיבו לדברים ואמרו כי "הראשל"צ הרה"ג יצחק יוסף - צודק. אין לנו זכות קיום חס וחלילה כעם, על ארץ ישראל, ללא לומדי התורה שתורתם אומנותם. זאת התורה ואלה לומדיה. שהחזיקה אותנו באלפי שנות גלות וצרות רבות שסבלנו, וב"ה שרדנו וחזרנו לארצנו".

השתתף בהכנת הידיעה: חנן גרינווד

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר