"אל תחכו לחוק, קומו והתנדבו": גנץ ואיזנקוט הציגו את מתווה "שירות ישראלי"

על פי ההצעה, כלל הצעירים ישרתו כשנתיים בצה"ל או במערכות אזרחיות אחרות • יו"ר המחנה הממלכתי: "גיוס עכשיו, החקיקה תושלם אחר כך" • איזנקוט: "החוק שהגשנו מהווה בסיס טוב שדורש תוספת על יעדי גיוס ברורים ומתפתחים"

גנץ ואיזנקוט מציגים את מתווה "שירות ישראלי" || ערוץ הכנסת

יו״ר המחנה הממלכתי, השר בני גנץ, השר גדי איזנקוט וענבר גיטי שכיהנה כראש צוות מנהלת השירות במשרד הביטחון, מסרו היום (שני) הצהרה משותפת לתקשורת בנושא חוק הגיוס. במסגרת ההצהרה הציגו את מתווה "שירות ישראלי".

גנץ הודיע כי "חוק שירות ישראלי יעלה להצבעה בשבוע שבו יובאו להצבעה החוקים להרחבת שירות החובה והמילואים, שאותם יש להגביל כהוראות שעה" וכי "אני לא רואה איך נוכל להצביע על הארכת הפטור ממילואים מבלי לקדם את מתווה השירות הישראלי". כזכור, ראש הממשלה נתניהו זעם על שר הביטחון גלנט שיישר קו עם הסף של יו"ר המחנה הממלכתי בנושא ואיים כי יעכב את החוק להארכת השירות הסדיר בצה"ל ובמילואים. 

 

"כל עם ישראל, כל חלקי החברה צריכים לקחת חלק בזכות לשרת את המדינה של כולנו.
האתגרים אדירים, ואי אפשר להסתכל בעיניים של המשרתים, ולהגיד להם שמה שהיה הוא שיהיה. לכן, אנחנו שבים ומציעים בימים האלו, את מתווה השירות הישראלי", הצהיר גנץ בראשית דבריו.

גנץ הציג את עקרונות המתווה שמטרתו היא שבתוך עשור רוב צעירי ישראל ישרתו את המדינה:
הראשון – רוב מוחלט מהצעירים ישרתו בהתאם לצורכי הביטחון והחברה.
השני – צה"ל הוא ראשון בין שווים – מנהלת גיוס אחודה שתקום, תקבע איזה שירות יבצעו כל צעירה או צעיר ותהיה אמוּנה על מתן הפטורים. מי שישרת שירות ארוך יותר וקרבי יותר, יזכה לתגמול גבוה יותר.
השלישי - יוקמו עשרות מסלולים בארגוני ביטחון, חירום וחסד מוכרים.
הרביעי – אופי השירות לא יפגע באורחות חייו ואמונותיו של אף משרת.

חרדים בהפגנה בלשכת הגיוס (ארכיון), צילום: נעם ריבקין פנטון

"אחינו החרדים, אתם פטריוטים ואוהבי המדינה והארץ הזו", הוסיף גנץ. אל תחכו לחוק, קומו והתנדבו! גיוס עכשיו, החקיקה תושלם אחר כך. אפשר להכפיל את היקפי המשרתים החרדים ולגייס אלפים כבר השנה, ובכך לסייע בפתרון האתגר המבצעי הענק שמונח לפתחנו. לתורה וללימוד היה ויהיה חלק גדול בשמירה על עם ישראל, אך עלינו לזכור, שיש אפשרות של ספרא וסייפא. יהיו עילויים שימשיכו ללמוד, ורבים ישרתו במקביל ללימודים".

"אני מבקש לפנות גם לאזרחי ישראל הערבים, אנחנו רואים את הסולידריות שלכם, זו העת להתנדב ולקחת חלק בארגונים רבים שישפרו את החיים של כולנו.
כך, גם נוכל להסיר את חומות הפחד שביננו, ולשלב אתכם טוב יותר בחברה הישראלית שאתם חלק בלתי נפרד ממנה, ובזכות. וכדי שהמתווה יצליח, על כל המשרתים יהיה לקבל האחד את השני, ולנהוג בסובלנות במסגרות השונות". 

" בין תיקון היסטורי, להחמצה היסטורית", גנץ ואיזנקוט במהלך ההצהרה, צילום: אורן בן חקון

איזנקוט הוסיף: "סדר הכוחות שיידרש בשנים הקרובות לשגרה, חירום ומלחמה מחייב התגייסות כוללת ושירות ישראלי רחב בגיוס לצה״ל, שירות לאומי ושירות אזרחי. אנחנו נדרשים לקדם מיד חוק שירות ישראלי על מנת להרחיב את היקפי הגיוס באוכלוסייה החרדית, ערבית לשירות לאומי וציבורים נוספים. החוק שהגשנו מהווה בסיס טוב שדורש תוספת על יעדי גיוס ברורים ומתפתחים. יש לנו אפשרות לבחור בין תיקון היסטורי, להחמצה היסטורית. אסיים בציטוט של דוד בן גוריון מנאום העם וצבאו ב-1959: "השירות לעם אינו זמני, אלא שליחות חיים. בגמר השירות היסודי בצבא לא מסתיים שרות ההתנדבות בעם". 

כזכור שר הביטחון יואב גלנט העביר לאחרונה מסר לראש הממשלה נתניהו ולפיו בכל הנוגע לגיוס חרדים, הוא יתמוך בכל מה שגם השר בני גנץ יתמוך, כך נודע ל"ישראל היום". ראש הממשלה נתניהו זעם על גלנט שיישר קו עם הסף של יו"ר המחנה הממלכתי בנושא ואיים כי יעכב את החוק להארכת השירות הסדיר בצה"ל ובמילואים, שחשוב לצבא ולגלנט, אם השר לא ישתף איתו פעולה בנושא גיוס החרדים. למעשה נתניהו כעס על כך שגלנט שולח אותו להסתדר עם גנץ בעניין החרדים ומשאיר אותו לבד מול התסבוכת הפוליטית הזו.

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר