גנץ ואיזנקוט מציגים את הגרסה שלהם לחוק הגיוס | צילום: יהונתן שאול

גנץ ואיזנקוט הציגו אלטרנטיבה לחוק הגיוס; הליכוד: "עדיין אין הסכמות"

ראשי המחנה הממלכתי כינסו מסיבת עיתונאים ושיתפו בגרסה שלהם למתווה שילוב החרדים • גנץ: "בתהליך של עשור נייצר מנעד רחב של אפשרויות שירות שיהיה בבסיסו שוויוני" • איזנקוט: "אסור שמציאות פוליטית תביא לפגיעה בביטחון המדינה ובמעמדו של צה״ל כצבא העם"

לאחר העימות בין סמוטריץ' וגלנט סביב מתווה חוק הגיוס אותו מקדמת הממשלה - כעת מגיעה ההצעה הנגדית מהאופוזיציה. בהצהרה משותפת של יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ וח"כ גדי איזנקוט הערב (ראשון), הם הציגו את "מתווה שירות ישראלי". בליכוד פסלו: "עדיין אין הסכמות, הצעתו של בני גנץ דומה להצעת צה״ל שעומדת על הפרק".

על פי ההצעה שהעלו גנץ ואיזנקוט, בטווח הרחוק כלל הצעירים בישראל ישרתו כחלק מחובתם האזרחית - שירות של כשנתיים בצה"ל או במערכות אזרחיות אחרות (ביה״ח, זק״א, מד״א, הכשרות טכנולוגיות, מתנסים וכד׳).

מסלולי השירות יותאמו לצרכים התרבותיים של מגוון האוכלוסיות בישראל במטרה לאפשר לקהילות שונות להשתלב תוך הקפדה על שמירת אורחות החיים.
כל המשרתים יתקבלו לתפקיד ויוכשרו לקראתו באוריינטציה תעסוקתית.

גנץ ואיזנקוט מציעים אלטרנטיבה לחוק הגיוס: "נעמיד מנעד רחב של אפשרויות שירות" // מתוך פייסבוק

"צה"ל הוא קיר המגן שלנו וגם המפעל החברתי החשוב ביותר שהקמנו פה. לצבא העם יכולת לשלב בו ובמקומות שירות נוספים - כמו מערכות החירום וההצלה, הבריאות והסיוע החברתי והקהילתי, רבים מכלל רובדי החברה בישראל ובצד המענה הביטחוני, השירות כולו, מקדם את חיזוק הלכידות החברתית", הסביר יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ.

"מתוך הבנה של חשיבותו האסטרטגית של צבא העם - לקיום צבא כשיר למשימה הביטחונית - אנו מציגים פה את מתווה השירות הישראלי. המתווה הזה שקידמתי כשר ביטחון ושחברי הרמטכ"ל לשעבר רא"ל גדי איזנקוט ואני, ביחד עם כל סיעת המחנה הממלכתי הגשנו כהצעת חוק בכנסת הנוכחית.

מסיבת העיתונאים של גנץ ואיזנקוט, צילום: יהונתן שאול

"העקרונות פשוטים: בתהליך של עשור, לפתוח מנעד רחב של אפשרויות שירות שיהיה בבסיסו שוויוני ויקפיד על הוגנות לאלו המסתכנים יותר והמשרתים זמן ארוך יותר. המתווה ישמור על ערך לימוד התורה, וכל חברה תשמור על ערכיה כולל החברה הערבית. מנעד השירות יאפשר לכל אחד למצוא את השירות הנכון למדינה, לחברה ועבורו".

רא"ל במיל', ח"כ גדי איזנקוט: "הארגון היחיד בעולם שייעודו להגן על המדינה, לנצח במלחמה ולהבטיח את קיומה של מדינת ישראל - הוא צה״ל. הבסיס לכל, הוא האנשים. גברים ונשים מעולים ומחויבים. מהלך שפוטר חלקים רחבים משירות תהיה השפעה על כלל המשרתים. אסור שמציאות פוליטית וצורך זמני יביאו לפגיעה בביטחון המדינה וצה״ל כצבא העם".

המאבק על החוק

האתגר מול החרדים הוא החשש שלהם כי בחורי הישיבות יצאו לעבודה אם גיל הפטור יהיה נמוך מדי ומנגד הם לא רוצים מכסות וסנקציות. ביהדות התורה מסכימים להורדת גיל הפטור ל־21, בש"ס חוששים מיציאה מוקדמת של הבחורים לעבודה ורוצים גיל פטור גבוה מ־21 אך מוכנים להתפשר אם חוק גיוס יציב שיעמוד במבחן בג"ץ ויקבל את תמיכת משרד הביטחון.

ביהדות התורה מסכימים להורדת גיל הפטור ל־21, יצחק גולדקנופף (ארכיון), צילום: יהונתן שאול

העברת הנוסח החדש של מתווה הגיוס סוכם כחלק מההסכמים הקואליציוניים, לפיהם יש לפתור את הסוגיה עוד לפני העברת התקציב.

עיקר התוכנית אותה יוזם שר האוצר סמוטריץ' כולל תיקוני חקיקה כך שמצד אחד גיל הפטור לחרדים יירד לגיל 21 כדי שיצאו מוקדם יותר לעבודה ויתרמו לשוויון בנטל הכלכלי של המדינה, ומנגד הורדת אורך שירות החובה בצה"ל לשנתיים בלבד גם לגברים. כך, הצבא ישאיר את המשרתים לשירות ארוך יותר לפי מודל דיפרנציאלי, כל אחד ישרת לפי תפקידו עד 32 חודשים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינס היום בצהריים ישיבה בעניין מתווה חוק הגיוס, שנחשף לראשונה ב"ישראל היום". בין השרים שזומנו לישיבה, שר הביטחון יואב גלנט, שר האוצר בצלאל סמוטריץ, השר במשרד המשפטים דודי אמסלם וכן יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ. נציגי המפלגות החרדיות לא השתתפו בפגישה ומטעמם נמסר כי בדובר "בדיון פנימי של הליכוד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו