מהדחה מוצדקת - לתלות פוליטית: שיתוף הפעולה הערבי-יהודי בכנסת הציל את כסיף

אתמול הצדק כמעט נעשה כשרוב חבריה הכנסת רצו להוציא את עופר כסיף מהמשכן • אבל אז הגיע אחמד טיבי, ובמיומנות פוליטית ידע לגבות במזומן את חובותיהן של המפלגות אליו

סערה במליאת הכנסת במהלך הדיון על הדחתו של עופר כסיף // צילום: יהודה שלזינגר

למרות אמירותיו הקשות נגד ישראל והצבא, למרות שכמעט בכל סוגיה הוא ניצב נגד ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, למרות שהצטרף לעתירה שמאשימה את ישראל בפשעי מלחמה, חבר הכנסת עופר כסיף ימשיך לפעול בשליחותכם, ועל חשבונכם כמובן - ממשכן הכנסת.

זה מכעיס, זה מקומם, זה אות קלון לחברה הישראלית שצמח מתוכה נבחר ציבור שכזה, ורוב מוחץ של חברי כנסת התכוונו להוציא אותו מהמשכן, אבל אז בא חבר הכנסת אחמד טיבי. בשבועות האחרונים עובד חבר הכנסת המיומן מאחורי הקלעים כדי להבטיח ש־90 חברי הכנסת שחתמו על מסמך להדחתו של כסיף לא יתייצבו להצביע נגד.

עופר כסיף במהלך הדיון היום. אות קלון, צילום: אורן בן חקון

העובדה שלא נמצאו היום כמה אצבעות כדי להשלים את המהלך לא מעידה על כך שיש לסחורה הרקובה שמוכר כסיף קונים. גם בסיעה שלו הודו השבוע כי זו הקדנציה האחרונה שלו, שקשה לראות יותר מעשרה מצביעים שהביא למפלגה מהמגזר היהודי, ובגדול שאין בו תועלת.

הערבים הצילו את ממשלת בנט

המיומנות הפוליטית של טיבי הצילה את כסיף, לא מאהבת המן אלא משנאת מרדכי, במלוא מובן המשפט. טיבי גבה אתמול במזומן את חובות המפלגות לו. רק לפני שנה הוא החזיק בפועל את ממשלת בנט־לפיד מבחוץ.

בכל הצבעה נטולת רוב קואליציוני נדרשו ראשי הקואליציה לרוץ לטיבי ולעודה ולהתחנן שייתנו להם רשת ביטחון. חבר כנסת מסיעתם תמיד נעלם ברגע המכריע וזה עבד לא רע. הסחר־מכר הפוליטי היה בשיאו. חוקים ויוזמות של חברי סיעתו של טיבי קודמו בתמורה, והקואליציה שרדה בציפורניים עד שבא ניר אורבך. חבר הכנסת טיבי נאלץ להזכיר בשבוע החולף ללפיד ולגנץ שהם כנראה עוד יצטרכו אותו בסיבוב - והתמורה כאמור הגיעה.

אחמד טיבי. מיומן בפוליטיקה, צילום: אורן ןב חקון

אלא שהם לא הראשונים להיות שבויים בחובות לטיבי. רק השבוע הזכיר חבר כנסת מהליכוד שאת הפלת הכנסת בבחירות הראשונות ב־2019 הבטיחו טיבי וסיעתו לבקשת נתניהו. שיתוף הפעולה בין טיבי לליכוד ארוך טווח וגם הוא טומן בחובו סיוע למגזר שטיבי יכול לגזור עליו קופון מחד וסיוע לקואליציה הנבחרת מאידך. לא זו אף זו של 2019-2015 וכנראה גם אלה שלפניה.

סיפורה של הכנסת

החובות של המפלגות לטיבי לא נעצרות שם. גם המפלגות החרדיות מוכרות בשל שיתוף הפעולה ההדוק עם המפלגות הערביות, לרוב כדי להוריד מסדר היום חוקים שפוגעים בדתיים, מחוק המואזין ועד לחוק הגיוס, להבדיל.

צבי סוכות ויצחק וסרלאוף עומדים במופגן עם הגב לכסיף, צילום: יהודה שלזינגר

זה סיפורה של הכנסת הישראלית בת ה־75. שיתופי הפעולה בה נדרשים לשימור מקור כוחם של הפוליטיקאים. ברוב המוחלט של המקרים זו דמוקרטיה במיטבה - שיתוף פעולה חוצה מפלגות לטובת פעולות המיטיבות עם הציבור הישראלי. ימין ושמאל, יהודים וערבים, דתיים וחילונים, שמצליחים להתאחד מעל למחלוקות הקבועות לטובת מטרה משותפת. הפעם, הדחת כסיף, שהיתה מוצדקת להפליא, מצאה את דרכה אל כתבי ההיסטוריה שיוכיחו עד כמה התלות בגורמים אנטי־ציוניים עולה לנו ביוקר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר