בתום ההצבעה: ההצעה נפלה - ח"כ עופר כסיף לא יודח מהכנסת

לאחר שתמך בתביעה שהוגשה בהאג נגד פעולות ישראל, ועדת הכנסת הצביעה בעד הדחתו • על רקע סערה במליאה וצעקות החכ"ים - ההחלטה הוכרעה ברוב של 85 שהצביעו בעד ו-11 שהתנגדו • להצעה היו דרושים 90 קולות כדי להיות מאושרת, מרבית חברי הכנסת של יש עתיד נעדרו, וזאת לצד השרים איזנקוט וגנץ • כסיף בדיון: "אני תומך במאבק המזוין של חמאס? אין שקר דוחה מזה"

סערה במליאת הכנסת במהלך הדיון על הדחתו של עופר כסיף // יהודה שלזינגר

הצבעה היסטורית: לאחר שועדת הכנסת המליצה למליאת הכנסת להפסיק את כהונתו של ח"כ עופר כסיף, ועל רקע תמיכתו בתביעה של דרום אפריקה נגד ישראל בהאג - הוכרע הערב (שני) בהצבעה במליאה כי כסיף לא יודח מהכנסת

מרבית חברי יש עתיד נעדרו, אלה שהצביעו בעד היו - דבי ביטון, סימון דוידסון, ירון לוי, מיקי לוי, טטיאנה מזרסקי, עידן רול, שיר סגמן ורן כץ. במחנה הממלכתי הצביעו בעד - זאב אלקין, שרון השכל, חילי טרופר, מתן כהנא וגדעון סער.

ליברמן הגיב לתוצאות ההצבעה: ״מצער מאוד, שדווקא בהצבעה על הדחתו של תומך הטרור עופר כסיף מהכנסת, החליטו יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד, שר הביטחון לשעבר ח״כ בני גנץ והרמטכ״ל לשעבר, ח״כ גדי אייזנקוט לעמוד לצידו של כסיף ולא לצד חיילי צה״ל. במקרה של הדחת עופר כסיף, לא מדובר על פגיעה בחופש הביטוי אלא מדובר בהפסקת חופש השיסוי. במקום שחברי הכנסת יגנו על חיילי צה"ל, הם מפקירים אותם".

עופר כסיף במהלך הדיון, היום, צילום: אורן בן חקון

יו"ר הקואליציה אופיר כץ, אמר בפתח הדיון: "כל דקה שהוא כאן כחבר כנסת היא ביזיון לכנסת ולמדינה". עוד הוסיף כץ: "חשוב לי להגיד לחברי הכנסת המתלבטים, אם לא תצביעו בעד, אתם תנרמלו התנהגות של פגיעה במדינת ישראל, התנהגות של לגיטימציה לפגיעה בחיילי צה״ל, של תמיכה בטרור, של הלל למחבלים. זה על ראשכם. אם כנסת ישראל לא תעמוד איתנה מול מי שבא לפגוע במדינת ישראל, מה ימנע מחברי הכנסת פה להפוך להיות העזמי בשארה והבאסל גטאס הבאים?״.

ועדת הכנסת הצביעה בעד הדחתו של ח"כ כסיף // דוברות הכנסת

כסיף עלה לדוכן ואמר: "בקשת ההדחה שאתם מבקשים להתבסס עליה היום היא שקר מוחלט - שאני תומך במאבק המזוין של חמאס? אין שקר דוחה מזה. מאחורי השקר הזה נמצאת כוונת זדון, רדיפה פוליטית והשתקה. ההתבטאויות שלי נגד חמאס בכלל, ונגד פשעיו ב-7 באוקטובר, הוצגו בוועדת הכנסת בפירוט, ובהן נכלל גינוי חד וחריף לטבח ומבצעיו".

הדיון בבית הדין הבינלאומי בהאג, צילום: איי.פי

הוא המשיך בלהט, והציג את עמדתו בנוגע להאשמות על תמיכתו בתביעה בהאג נגד מדינת ישראל: "אמונה עיוורת במוסדות המדינה קיימת רק בדיקטטורות. הבקשה לחקור - אין בה תמיכה בטרור. עוד טרם החתימה על העצומה התרענו מפני הפגיעה בחפים מפשע, בעזה ומחוצה לה. גם אם נניח שחתימתי הייתה בכל זאת אמירה מפורשת שישראל מבצעת רצח עם בעזה, האם יש בה עילה להדחת חבר כנסת? האם יש בה תמיכה בחמאס?".

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, אמר בדיון: ״עופר כסיף שנים הצטיין בהשתלחויות קשות וזדוניות כנגד מדינת ישראל וכנגד חיילי צה"ל. כל מי שיצביע היום נגד, או יברח מההצבעה, פשוט מפקיר את חיילי צה"ל. אני לא יכול להבין כיצד בני גנץ וגדי אייזנקוט, אנשים שפיקדו על חיילים לאורך שנים רבות, איך דווקא הם בורחים מהכרעה בנושא כה חשוב".

צבי סוכות ויצחק וסרלאוףעומדים במופגן עם הגב לכסיף, צילום: יהודה שלזינגר

הוא המשיך ותקף את לפיד: "אני גם לא יכול להבין את יו"ר האופוזיציה, מר יאיר לפיד, שמצביע נגד. חבר כנסת שמדבר על חובות וזכויות, על החשיבות של שירות צבאי וברגע כזה לא נעמד לצד החיילים. כל מי שיצביע היום נגד, או יברח מההצבעה, פשוט מפקיר את חיילי צה"ל".

ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד יצאה כנגד חברי הכנסת מהקואליציה שטענו כי מי שלא יצביע בעד הדחת כסיף "פוגע בחיילי צה"ל": "קואליציית המשתמטים נותנת לנו טיפים - לי אתם אומרים שאם אצביע נגד אני פוגעת בחיילים? אני כל שבוע מבקרת חיילים, מתחילת המלחמה".

"אבל צריך לומר, הלכתי חצי שנה עם דגל בהפגנות. אם אני זורקת לבית המשפט העליון את העבודה שלי, כשיש עמדות ברורות של היועמ"שית לכנסת והיועמ"שית לממשלה נגד ההדחה, אז מה עשיתי בזה? אנחנו עוברים כאן התקפה נפשעת, אנחנו חברי כנסת ציונים, פטריוטים, שאוהבים את המדינה. אתם יודעים שההדחה הזאת לא עומדת בתנאים, תתביישו".

הרוחות סערו במהלך הדיון, הערב במליאת הכנסת, צילום: אורן בן חקון

חבר סיעתו של כסיף, ח"כ וליד טאהא, אמר: "בקואליציה מצאו את האשם לכל בעיות ישראל. אבל למען האמת, מה שהקואליציה שלכם הביאה על המדינה, וממשיכה להביא, עולה פי אלף מונים על מה שאמר ועשה עופר כסיף. המדיניות שלכם היא הרסנית, מדיניות של שיסוי ושל העמקת שנאה".

ההמלצה להדחתו של כסיף מגיעה לאחר שהצטרף לתביעה נגד ישראל בהאג, העליל על העם היהודי עלילת דם שלפיה ילדים פלשתינים הוצאו להורג על ידי חיילים, השמיץ את ישראל בעולם, השווה תוכניות ממשלה לתוכניות מהשואה, כינה ח"כים בכינויים כמו "קלגס", "נאצי מסריח" ו"אנס", וממש לאחרונה הוחלט להעמידו לדין על הכאת שוטר. למרות כל הנ"ל, ספק אם יושגו 90 אצבעות להדחתו.

עופר כסיף במהלך הדיון, היום, צילום: אורן בן חקון

אנשי תקווה חדשה של גדעון סער צפויים להצביע בעד ההדחה, אבל אנשיו של גנץ, למעט הסמן השמאלי של המפלגה אלון שוסטר שיתנגד, עדיין לא החליטו כיצד להצביע. ביש עתיד קיבלו חופש הצבעה, וגם שם צפויים לא מעט מתנגדים שמצטרפים לאנשי מפלגת העבודה שיצביעו גם הם נגד ההדחה. ההתלבטות של חלק מחברי הכנסת נעוצה בצד המשפטי של הסיפור.

צבי סוכות השאיר פתק לעפר כסיף שעלה אחריו, צילום: יהודה שלזינגר

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד תקף את ליברמן והמהלך של ישראל ביתנו בדיון המקדים על הצבעת אי האמון: "מדובר בחלטורה מקושקשת של ליברמן. הרי בסוף, בעוד שלושה שבועות, עופר כסיף יחזור לכאן כגיבור כי בג"ץ יפסול את המהלך, ויצא לסיבוב הופעות בעולם על חשבוננו ויציג את ישראל כמדינת אפרטהייד. במקום זה מה שצריך לעשות בשביל להדיח אותו באמת זה להסיר את החסינות שלו. הרי יש נגדו תביעה פלילית, יהיו כתבי אישום וכך הוא יודח. אני מודיע פה כי כל סיעת יש עתיד תתמוך במהלך שכזה", חתם את דבריו.

יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד (ארכיון), צילום: יואב דודקביץ /TPS

לפי שעה, אין עילה משפטית להדיח את כסיף מהכנסת. בכדי לגרום להדחתו יש להוכיח אחד משני סעיפים שכסיף עבר עליהם: הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין של חמאס. בדיונים בוועדת הכנסת, קשה היה למצוא ראיה חותכת וברורה. פורר עמד עם לוח ועשה חיבורים מתבקשים בין הדברים שכסיף אמר, תמיכתו בתביעה נגד ישראל בהאג והנזק לישראל, ועדיין קשה היה למצוא הוכחה שתעמוד במאה אחוז בהגדרה המשפטית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר