סוף "אחדות המלחמה": באופוזיציה נערכים למאבק בתקציב המדינה

התקציב שיובא לאישור הכנסת כולל כספים קואליציוניים שלהם מתנגדים בתוקף באופוזיציה • בקואליציה תקפו מנגד: "אם תתעכב ההצבעה, לא יועברו כספים למפונים ולצורכי ביטחון. זאת חרפה"

סמוטריץ' בביקורת על אנשי אגף התקציבים: "מוציאים את הנשמה עם כפית" // צילום: נעם ריבקין פנטון/פלאש90

מאז תחילת המלחמה נוהגות הקואליציה והאופוזיציה באיפוק ונמנעות מעימותים. המצב הזה יסתיים עם ההצבעה על התקציב.

ביום שני נערכה ישיבה בנשיאות הכנסת, ושם אמרו נציגי מפלגות האופוזיציה, ח"כ מירב בן ארי מיש עתיד ויבגני סובה מישראל ביתנו, כי הם מתכוונים להילחם בהעברת התקציב בכל הכלים שעומדים לרשותם.

דיוני האופוזיציה (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

מאז 7 באוקטובר יש הסכמה ושיתוף פעולה בין הקואליציה לאופוזיציה באשר לסוגיות החקיקה בכנסת. עוד לפני כניסתו של בני גנץ לממשלה, שהעמיד כתנאי אי־חקיקה בכנסת של נושאים שלא קשורים למלחמה, כבר היתה הסכמה בין הקואליציה לאופוזיציה שלא להעלות להצבעה בכנסת נושאים מעין אלה. בחסות ההסכמות הועברו בשבועות האחרונים לא מעט חוקים הקשורים למצב המלחמה, כמו מתן פיצויים למשפחות חטופים, העלאת שכר למשרתי מילואים, הארכת מעצרים למחבלים ועוד ועוד.

כעת, לפחות בסוגיות אישור תקציב המדינה,  ההסכמות מסתיימות, ואף שבתקציב המדינה יש כ־30 מיליארד שקלים לטובת המלחמה, האופוזיציה מתכוונת להקשות את העברתו בכנסת.

מתכוננים לשעות של נאומים. מליאת הכנסת, צילום: אורן בן חקון
התנה כי חקיקה תעבור רק בהסכמה. גנץ, צילום: אורן בן חקון

עלולה לעכב משמעותית

ספק אם האופוזיציה יכולה לטרפד את העברת התקציב, אך היא בהחלט יכולה לגרום לעיכוב משמעותי באמצעות שימוש בכלים פרלמנטריים. על פי התכנון של אנשי האופוזיציה, הם יציפו הסתייגויות, ינאמו נאומים ארוכים וינסו לעשות הכל כדי לעכב את העברת החוק, ואולי אפילו להפילו. כידוע, תקציב מדינה שלא עובר מפיל את הממשלה, ולזה ישאפו אנשי האופוזיציה.

ההצבעות על התקציב צפויות להתחיל כבר בשבוע הבא. באופוזיציה מסבירים שתקציב המדינה הוא הזדמנות להפיל את הממשלה, ונוסף על כך, אומרים כי בתקציב יש כספים קואליציוניים שלהם הם מתנגדים ועל כן יפעלו נגדו.

בקואליציה זועמו ואמרו: "בתקציב המדינה יש 17 מיליארד שקלים שצריכים לעבור לצרכים ביטחוניים ועוד 13.5 מיליארד שקלים לצרכים אזרחיים הקשורים למלחמה. איך ייתכן שהאופוזיציה בכלל חושבת לעכב את זה? את מה היא תעכב? את העברת הכסף למפונים מהקיבוצים? את העברת הכספים לשיקום חבל התקומה? את הכספים שמיועדים לתושבי הדרום והצפון? לעסקים הקורסים? זה לא ייאמן. אם אנחנו היינו מתנגדים להעברת תקציב חשוב כל כך בתקופה חשובה כל כך, היו עושים בנו לינץ' ציבורי. זאת חרפה".

מפונים מעוטף עזה במלון שפיים. האופוזיציה תעכב את העברת הכספים?, צילום: אפרת אשל

בתוך כך, אתמול פורסמו ציטוטים מישיבת הממשלה שנערכה ביום שני בערב לאישור התקציב. כזכור, אנשי המחנה הממלכתי הצביעו נגד העברת התקציב. השרה יפעת שאשא ביטון אמרה בישיבת הממשלה: "התקציב כולו היה צריך להיות מנותב למאמץ הלחימה, ומה שהבאתם כאן לאישור מריח כמו עסקנות פוליטית בחסות המלחמה. הוא לא תורם בכלום אלא להפך, רק ממשיך את הפגיעה באמון של הציבור. לכן אצביע נגד".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר