מחלוקת מונעת את שינוי הוראות הפתיחה באש: ההצעה של השר בן גביר לא עלתה להצבעה

היועצת המשפטית לממשלה חזרה בה מההסכמה לעלות להצבעה בממשלה את שינוי ההוראות • לפי ההצעה המקורית - במקרה של אירועים רב זירתיים בהם יתקיימו חסימת צירים לשיירות צבאיות, תהיה הקלה בהוראות הפתיחה באש • גורמים המקורבים לשר אומרים: "'חבורת הקונספציה' שולטת דרך קבינט המלחמה ומטרפדת כל שינוי מהותי"

השר בן גביר. צילום: אורן בן חקון

למרות שכבר הגיעו להסכמה על הנוסח: היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, חזרה בה מההסכמה להעלות להצבעה בממשלה את שינוי הוראות הפתיחה באש, שינוי שאמור היה להעלות להצבעה היום (שני) על ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר. המניעה מגיעה על רקע מחלוקת על הנוסח בין אנשי הייעוץ המשפטי לממשלה לבין השר לביטחון לאומי. 

"אין בעיה עם הוראות הפתיחה באש": מפקד פיקוד דרום טולדנו מגיב לפיגוע בגבול מצרים (ארכיון) // צילום: דובר צה"ל

ההסבר להסרת הנושא שנוי במחלוקת בין כל הגורמים המעורבים וקיימות מספר גרסאות. יצוין כי הקבינט המדיני-ביטחוני אישר כבר את הוראות הפתיחה באש המעודכנות לפני שבועיים, אך לטענת גורמים שמעורבים בנושא' בן גביר ביקש לפתוח אותן שוב ולהכניס עוד תיקונים. ואולם, רה"מ נתניהו התנגד להחזרת הנושא לקבינט, ולכן בן גביר ביקש להעלות אותו לישיבת הממשלה.

בן גביר, שהחל לקדם את השינוי הזה עוד לפני פרוץ המלחמה מתוך רצון להיערך לתרחיש בסגנון הפרות הסדר בעת מבצע "שומר החומות", הוציא ביום חמישי הודעה לפיה היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה קיבלה את עמדתו בנוגע לשינוי בהוראות הפתיחה באש ואישרה לו להעלותו להצבעה בממשלה.

כל זאת אחרי שעוד קודם לכן דווח על מחלוקות בין השניים לגבי אופן ניסוח ההוראות – כאשר היועמ"שית הסכימה להקל על פקודות הירי, אבל בתנאי שהמפגינים יורתעו קודם לכן באמצעות שימוש הדרגתי בכוח – כלומר שקודם לכן ייעשה שימוש באמצעי פיזור הפגנות לא קטלניים וכך יימנע ירי חי. בן גביר מנגד טען שבמקרים של שיבוש תנועת צה"ל בכבישים או הטלת מצור על יישובים יהודיים, אין זמן לביצוע של שני שלבים, אלא יש צורך לנקוט בפעולה מהירה.

היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה (ארכיון), צילום: יהודה בן יתח

אמש עדכנו את בן גביר כי גנץ מתנגד להצעה, וטירפד את העלאת ההצעה לעת הזו, בעקבות כך חזרה בה היועמ"שית מההסכמה שנתנה ולפיכך ראש הממשלה החליט שלא להעלות את ההצעה להצבעה. בן גביר טען שבימים האחרונים בשל לחץ של ארגוני שמאל והתנגדות נחרצת של השר בני גנץ, שהטיל וטו על העלאת ההצעה, היועצת חזרה בה מהסיכומים.

לדברי גורמים בממשלה, הנושא יעלה להצבעה רק לאחר שיתקבלו שתי חוות הדעת הנדרשות בנושא. בנוסף לכך, בהתאם לדבריו של בן גביר, לשר בני גנץ עצמו יש התנגדות לנושא שהועברה לממשלה אך הוא לא לבד ושרים נוספים גם הם צפויים להתנגד לכך אם וכאשר הנושא יגיע להצבעה.

לפי ההצעה שלה הסכימה בהרב מיארה ולבסוף חזרה בה, במקרה של אירועים רב זירתיים בהם יתקיימו חסימת צירים לשיירות צבאיות, או במקרה של מצור על יישוב אזרחי ומניעת טיפול רפואי ביושביו תהיה הקלה בהוראות הפתיחה באש כך שמפקד המחוז יכול להורות על אישור לבצע ירי חי לעבר הרגליים.

כאמור, היועמ"שית הסכימה לשינוי הנ"ל ביום חמישי האחרון, אולם בימים האחרונים החל לחץ מצד ארגוני שמאל שתקפו את בן גביר כי הוא מקל בנהלים. 

גורמים המקורבים לשר בן גביר אומרים היום כי: "'חבורת הקונספציה' שולטת דרך קבינט המלחמה ומטרפדת כל שינוי מהותי. מה שמרתיע משומר חומות כיום זו הפעילות הנחושה של משטרת ישראל שמטפלת בכל גילוי הסתה ערבית ביד קשה ביותר. במקרה של מלחמה כלל זירתית חייבים לתת למשטרה כלים מול תרחישי הקיצון הקשים ביותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר