גורמים בצה"ל מאשרים: שינוי דרמטי בהוראות הפתיחה באש ביו"ש

מתוך הבנה שמחבלים עלולים לנסות ולחדור את גדר המערכת, הוחלט לשנות את הוראות הפתיחה באש • הפלשתינים מזהירים את חבריהם: "כוחות הכיבוש לא מגלים שום סבלנות או פרופורציונליות" • מפקד אוגדת איו"ש הבהיר לראשי הרשויות: "אנחנו במלחמה נגד החמאס- דאעש, אנחנו אגרסיביים, לא מכילים אירועים אלא מכלים אותם"

וחות צה"ל ביהודה ושומרון. צילום: דובר צה"ל

שינוי דרמטי נעשה בתקופה האחרונה בהוראות הפתיחה באש, ואלו הוקלו על מנת לפעול באופן אגרסיבי ביותר כנגד מחבלים שמנסים לעלות על גדר המערכת. גורמים בצה"ל אישרו ל"ישראל היום" כי בשל המצב הביטחוני, ההבנה היא שכל מי שמגיע למרחב הגדר עלול להיות מחבל, ולכן הנהלים הוחמרו.

פעילות כוחות גולני באוגדת יו"ש // ארכיון דובר צה"ל

ביום שישי לפני שבועיים, ימים ספורים לאחר הטבח בעוטף עזה, נערך יום זעם ביהודה ושומרון שכלל הפרות סדר משמעותיות מצד הפלשתינים. כוחות צה"ל ומג"ב פעלו באגרסיביות יוצאת דופן בשטח, ובין היתר מספר מחבלים שניסו לחדור את גדר המערכת ליד טול כרם נורו ונהרגו.

יום הזעם ביו"ש, צילום: אי.אף.פי

כפי שנחשף ב"ישראל היום", בצה"ל הוחלט, כחלק מהמסקנות מהפלישה של חמאס, כי לא תהיה שום סובלנות לפלשתינים שמנסים להתגרות ולהגיע לגדר, אם בהפרות סדר המוניות כאלו ואחרות או באירועים אחרים.

הפלשתינים מדווחים בקבוצות טלגרם וטוויטר בימים האחרונים, כי בצה"ל אכן שינו את הנהלים באופן מהותי, ויורים במי שמגיע לגדר, כך לדבריהם. "לצאת היום להזדהות עם אחינו בעזה זו סכנת חיים. כוחות הכיבוש לא מגלים שום סבלנות או פרופורציונליות, היו כבר מספר רב של אירועים של ירי חי לכיוון אנשים שרק התקרבו לגדר - זה משהו שלא ראינו אף פעם", הופצה הודעה בקבוצות ערביות שגם תורגמה לעברית בהמשך.

התפרעויות בחווארה, צילום: רשתות ערביות

גורמים בצה"ל מאשרים כי יש שינוי מדיניות, אך לא מפרטים בנושא מסיבות מובנות. יש לציין כי בצבא מבהירים כבר מאז תחילת הלחימה כי המלחמה נגד חמאס אינה רק בעזה, אלא גם ביו"ש, ומתנהלת בצורה אגרסיבית ביותר. יותר מ-100 מחבלים נהרגו בשלושה השבועות ביהודה ושומרון, וכן בוצעה אתמול תקיפה באמצעות כלי טיס מאוייש מרחוק נגד מחבלים באזור ג'נין, דבר שלא נעשה עד כה באופן תדיר.

מפקד אוגדת איוש, תא״ל אבי בלוט נפגש השבוע עם קציני הביטחון וראשי המועצות של יהודה ושומרון בצל מלחמת ״חרבות ברזל״ והבהיר כי צה"ל הוריד את הכפפות במלחמתנו בחמאס גם ביהודה ושומרון: "אנחנו במלחמה נגד החמאס - דאעש. השיקול הראשון שלנו הוא קודם כל בהגנה ונעשה הכל כדי לשמור על ביטחון התושבים במיוחד בימים קשים אלו. השיח הפתוח הוא חשוב ורק ביחד ננצח! אנחנו אגרסיביים, לא מכילים אירועים אלא מכלים אותם, ומעבר להגנה, אנחנו פועלים בצורה משמעותית כדי לסכל טרור. הסרנו את הכפפות במלחמתנו בחמאס, גם באיו״ש״, אמר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר