נלחמים בחמאס: תלונה ראשונה לבית הדין הבינלאומי בהאג וקמפיין להפסקת המימון האירופי

בקשה לפתיחת חקירה דחופה נגד חמאס בבית הדין הפליל בהאג, בגין פשעי מלחמה, רצח עם ופשעים נגד האנושות • בנוסף, העותרים מבקשים להוציא צווי מעצר להנהגת חמאס ולשותפים נוספים למימון הטרור • במקביל, קואליציה של למעלה מ-40 ארגונים יצאה בקמפיין להפסקת כלל המימון של האיחוד האירופי לחמאס

לפחות שישה מהם יצודדו בפלשתינים, שופטים בית הדין הבנלאומי בהאג. צילום: ללא

הפורום המשפטי הבינלאומי (ILF), ארגון לא ממשלתי שבסיסו בישראל, יחד עם קואליציה גלובלית של עורכי דין, פנו אתמול (רביעי) לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג (ICC) וביקשו מהתובע הראשי לפתוח בחקירה דחופה נגד חמאס באישומים של פשעי מלחמה, רצח עם ופשעים נגד האנושות.

מתנדב זק"א מתאר את הזוועות בקיבוץ בארי // חנן גרינווד

הפנייה מפרטת את המעשים הספציפיים שבוצעו על ידי מחבלי הארגון ומנהיגיהם, ובכללם, הכוונה מכוונת של התקפות נגד אוכלוסיה אזרחית, רצח המוני, הוצאות להורג מסודרות, לקיחת בני ערובה, עינויים, אונס, שימוש במגנים אנושיים, ביזה וונדליזם.

העותרים מבקשים מבית הדין להוציא צווי מעצר להנהגת חמאס, וכן לגורמים נוספים שהיו שותפים למימון הטרור, בכללם יו"ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן, האייתוללה חמינאי מאיראן והגנרל חוסיין סלמי, מפקד משמרות המהפכה של איראן. לטענתם גם לאישים אלה אשמה משפטית ומעורבות ישירה בזוועות.

עו"ד ארסן אוסטרובסקי, מנכ"ל הפורום המשפטי הבינלאומי, אומר כי "הזוועות שביצעו אנשי ארגון הטרור חמאס ב-7 באוקטובר, חסרות תקדים בפראות ובברבריות שלהם, בקטל ובטבח נגד העם יהודי, שכמותם לא ראינו מאז השואה. כל חוק בינלאומי שניתן להעלות על הדעת הופר לחלוטין. בית משפט זה הוקם בדיוק כדי להבטיח שלא יהיה פטור מעונש נגד מבצעי הפשעים הנתעבים ביותר, כמו אלה שבוצעו על ידי מחבלי חמאס ודמוי דאעש".

דורשים צו מעצר גם לאבו מאזן, צילום: איי.פי

אוסטרובסקי מוסיף כי התלונה כוללת את יו"ר הרש"פ "מתוקף היותן חתומות על אמנת רומא (שמשמעותה חברות בבית הדין הבינלאומי). לרש"פ תביעה לסמכות שיפוט טריטוריאלית על רצועת עזה, ולכן היא נושאת באחריות משפטית סופית לכל הפשעים הנובעים ומבוצעים בעזה, לרבות על ידי חברי ארגון הטרור חמאס. בד בבד, יש ראיות בלתי ניתנות להפרכה כי חמאס חומש וממומן על ידי הרפובליקה האסלאמית של איראן, שפועלת לפי ההנחיות והסדר של המשטר האיראני".

עוד אומר אוסטרובסקי ל"ישראל היום", "אנחנו נוודא ששום אבן לא תישאר על כנה במרדף אחר הצדק נגד העבריינים שביצעו אחד הפשעים הנתעבים ביותר נגד העם היהודי מאז השואה".

מחבלי חמאס בדרך לישראל, צילום: איי.אף.פי.

הפסקת המימון של האיחוד האירופי

בתוך כך, קואליציה המונה למעלה מ-40 ארגונים, בהובלת מכון ירושלים לצדק, ארגון לזכויות אדם, יצאה אתמול בקמפיין להפסקת כלל המימון של האיחוד האירופי לחמאס. מאמץ זה מגיע לאחר שבוע של מאבקים פנימיים באיחוד האירופי בנוגע למימון ארגונים פלשתינים.

מנהל מחלקת משפט בינלאומי ודיפלומטיה ציבורית במכון ירושלים לצדק, אורי מורד מבהיר: "חמאס שולט בכספים המועברים לפלשתינים לשם סיוע הומניטרי ומשתמש בהם לצרכי טרור. הוא גובה מיסים כשהמשלוחים עוברים בגבול, תופס אחוזים מהציוד המועבר כדי למכור אותם ברווח בשוק השחור, גונב משאבים שיועדו לאוכלוסייה האזרחית בעזה כמו דלק ומזון ואפילו משתמש בחומרים המיועדים לפרויקטים הומניטריים כמו צינורות מים וביוב לשם ייצור רקטות".

תיעוד: מעבר רפיח נפתח להעברת סיוע לראשונה מתחילת המלחמה // רשתות ערביות

"האיחוד האירופי הוא המממן המערבי הגדול ביותר של ארגונים פלשתיניים והוא כבר מודע לכך שאחוז משמעותי מהתרומות שלו מגיע לידי גורמי טרור", אומרת מנכ"לית ארגון 'ירושלים לצדק', פלביה סוולדה, "לשלש את הכספים המגיעים לידי חמאס ללא כל בקרה, אחרי שחמאס שידר לכל העולם בשידור ישיר עדויות על טבח אכזרי וסדיסטי שביצעו אנשיו, נוגד כל הגיון".

ב-9 באוקטובר הצהיר בכיר בנציבות האיחוד האירופי, אוליבר ורהלי, כי האיחוד יבחן מחדש את תקציב 691 מיליון היורו שהוא ייעד לארגונים פלשתינים. הצהרה זו בוטלה באופן פתאומי לאחר 5 שעות בלבד, בעת שמחבלי חמאס עוד המשיכו לטבוח באזרחים בכפר עזה ובקיבוץ בארי.

יתרה מכך, יומיים מאוחר יותר, הנציבות האירופית הכריזה כי היא דווקא תשלש את המימון שלה לעזה, וזאת בלי לנקוט בכל אמצעי בקרה המבטיחים כי הכספים לא יגיעו לידי החמאס. בעקבות זאת, ב 19 באוקטובר, הפרלמנט האירופי מצא לנכון להתערב ודרש ביקורת של האיחוד האירופי על אופן מימון הפלשתינים.

מסביב הכל שרוף, מאובק ושבור. החורבן בקיבוץ בארי, צילום: אריאל כהנא

על פי מחלקת המחקר של מכון 'ירושלים לצדק' עולה כי חמאס אינו הארגון היחיד שעושה שימוש ציני במימון לצרכים הומניטריים למטרות טרור. בדצמבר 2019 ישראל עצרה רשת טרור של 50 איש בגדה המערבית, שככל הנראה אחראית לשיגור פצצה שהרגה נער ישראלי. המעצרים כללו 3 עובדים בכירים של ארגונים אשר קיבלו מענקים נדיבים מהאיחוד האירופי - ואליד הנטשה, עודאי עבודי ואירטף חג'ג'. הארגון שלהם קיבל מענק מהאיחוד האירופי בסך 699,236 פאונד למרות קשריהם לארגון החזית העממית לשחרור פלשתין.

למאמצי ההסברה של מכון ירושלים לצדק (JIJ) ולפנייה במכתב משותף לנשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין, הצטרפו ארגונים בולטים ישראלים, אירופיים וצפון אמריקאיים המחויבים למאבק במלחמה בטרור, כולל: NGO Monitor, הפורום המשפטי הבינלאומי, שורת הדין, המרכז הירושלמי לענייני ציבור, מכבי אירופה והאסיפה היהודית הלאומית .

*מכון ירושלים לצדק (JIJ) הוא ארגון ישראלי לא ממשלתי לזכויות אדם בעל מעמד של מייעץ לאו"ם.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר