בכיר בקואליציה: "החרדים דורשים פסקת התגברות מלאה"

בעיני החרדים, בג"ץ מתערב בסוגיות הקשורות לדת ומדינה • בחמישי יתכנס הצוות המצומצם לגיבוש נוסח החוק הסופי • גורם במטה המאבק נגד הרפורמה מאיים: "אם פסיקת בג"ץ לא תכובד - נשתק את המדינה"

המחאה נגד הרפורמה המשפטית בתל אביב. צילום: גדעון מרקוביץ

לפני כחודש טען נתניהו כי פסקת ההתגברות ירדה מהפרק, אך לפי שיחות של בכירי הקואליציה העוסקות בגיבוש חוק הגיוס - מתברר שזו כן נמצאת על השולחן, ובצורה עיקשת במיוחד.

בכיר בקואליציה טוען כי בשיחות עם החרדים שהתקיימו בשבוע החולף, הם הזכירו את דרישתם להעברת פסקת התגברות מלאה. לטענתו הם לא מתכוונים להתפשר על כך.

אריב דרעי, צילום: אורן בן חקון

החרדים, כידוע, מחולקים בין אנשי דגל התורה הליטאים, בראשות גפני; אנשי אגודת ישראל החסידים, הנחשבים ניציים יותר, בראשות גולדקנופף; וש"ס, שנמצאת במקום פרגמטי יותר - אך לדברי הבכיר, גם דרעי לא ויתר על הפסקה.

נהוג לחשוב שהחרדים דורשים את פסקת ההתגברות על מנת לתת לחוק הגיוס חסינות משפטית מפני התערבות של בג"ץ. אך לדברי הבכיר, הדרישה של גפני ושל גולדקנופף היא לפסקת התגברות לא רק כסעיף בחוק הגיוס, אלא באופן כללי.

גפני. התגברות כללית (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

לטענת החרדים, בג"ץ מרבה להתערב בעיקר בסוגיות הקשורות לדת ומדינה, ולכן הדרישה היא להגביל את התערבותו.

גורם חרדי מסביר ל"ישראל היום": "לבג"ץ יש 'חיבה' מיוחדת לנושאים הקשורים לדת, ואיכשהו שם אנחנו תמיד מפסידים. יש לא מעט דוגמאות, כמו סוגיות הקשורות לכותל המערבי, פתיחת מרכולים בשבת, סוגיות של גיורים, כשרות ועוד. אפשר להניח שגם סוגיית המעיינות שהיועמ"שית דרשה לעגן בחקיקה תגיע לבג"ץ. ניתן לדמיין מה תהיה התוצאה. לליכוד חשובות הסבירות והוועדה לבחירת שופטים, לנו חשובה פסקת ההתגברות".

גולדקנופף. בג"ץ יפסול, צילום: יהונתן שאול

עם זאת, הבכיר מעריך כי למרות הדרישה החרדית, הם ייאלצו להסתפק בפסקת התגברות רק בנושא חוק הגיוס.

קרוסלת בג"ץ

בתוך כך, אחרי הפסקה לחופשת "בין הזמנים", ביום חמישי יחזור הצוות המצומצם לעניין הגיוס כדי להתכנס ולגבש את נוסח החוק הסופי. הצוות כולל את סגן השר אורי מקלב, השר מאיר פרוש, ח"כ אריאל אטיאס, נציג של שר האוצר, יועמ"ש של משרד הביטחון, מזכיר הממשלה יוסי פוקס ונציג היועמ"שית עו"ד גיל לימון.

כפי שפורסם לראשונה ב"ישראל היום", את ההתכנסות האחרונה שלהם הגדיר אחד המשתתפים "מטרידה מאוד". אחת מהטענות היתה שעו"ד לימון מחזיר את הדיון לאחור.

מפגינים חסמו את הכניסות לכנסת, מכת"זית הופעלה: תיעוד מהמחאה נגד הרפורמה בירושלים // קרדיט: יוני ריקנר

חברי הצוות מנסים לפתור כמה בעיות, שהעיקרית שבהן היא התמודדות עם הפסילה החוזרת של בג"ץ את חוקי הגיוס בטענה לאי־שוויון. החוק המתגבש בימים אלה מבקש להוריד את גיל הפטור מ־26 ל־21 או 22, כך שהחרדים יוכלו להשתלב בשוק התעסוקה בגיל מוקדם יותר ולסייע למשק. חברי הוועדה המצומצמת אמרו שהם מניחים לרגע את ערך השוויון ומתכוונים לצעוד בשביל התעסוקה, שיש לו משקל רב ושהוא נכון וטוב למדינת ישראל.

עו"ד לימון הטיל פצצה בדיון ואמר שהוא מקבל את העיקרון החדש (התעסוקה), אך דרש לדעת בתוך כמה זמן ייראה השינוי. הנתון שהוצג היה כעשר שנים. לימון דרש לא לחוקק חוק גיוס, אלא לכונן רק הוראת שעה לתקופה של עשר שנים. אריאל אטיאס זעם. "זה ייצור סיטואציה שבה לחרדים אין אינטרס להצליח". הוא הסביר: "אם התוכנית תצליח והחרדים ישתלבו בשוק התעסוקה - תיפתר הבעיה, אך הנושא יחזור להיבחן תחת ערך השוויון, ושוב בג"ץ יפסול אותו. גם אם התוכנית תיכשל, הנושא ייבחן שוב תחת ערך השוויון - ושוב הוא ייפסל". החרדים מפסידים בכל מקרה, טען.

הישיבה הסתיימה ללא החלטה, והנציגים החרדים ביטאו חשש גדול: "יש פערים מאוד גדולים, שמחזירים אותנו שנים לאחור".

"נשתק את המדינה"

בתוך כך, המונים הפגינו אמש ברחבי הארץ נגד הרפורמה המשפטית. גורם במטה המאבק אמר הערב: "בשבוע האחרון שמענו ארבעה שרים שקוראים לא לכבד את פסיקת בג"ץ. אם זה אכן יקרה, מטה המאבק בשיתוף כלל הארגונים נערך לשיתוק מוחלט של המדינה - כלומר שביתה כללית ללא הגבלת זמן.

"אנחנו מקווים שההסתדרות תצטרף לשביתה. אבל גם אם היא לא, יש תיאום בין המון סקטורים גדולים במשק שכבר הצטרפו למהלך".

השתתף בהכנת הידיעה: ירון דורון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר