הרב יעקב אריאל: "העימות מסוכן ומלובה בשנאה – חייבים להגיע לפשרות"

בשיחה עם "ישראל היום" קורא אחד מבכירי רבני הציונות להגיע להפוגה הדדית בהפגנות ובחקיקה ולהגיע להבנות • "ערב תשעה באב חייבים לעצור את שנאת החינם, את חוסר האמון, החשדנות והניסיונות לכופף בכוח אחד את השני", אמר • הוא הבהיר כי שני הצדדים חייבים לעצור: "דמוקרטיה לא יכול להשתמש ברוב פורמלי כדי לחוקק כל חוק אך לצד זאת המיעוט חייב להבין שיש רוב נבחר ומותר לו למשול. חופש הביטוי הוא לא חופש הביזוי"

צילום: אורן נחשון // הרב יעקב אריאל

הרב יעקב אריאל, מבכירי רבני הציונות הדתית, קורא להגיע לפשרות בנוגע לרפורמה המשפטית ולא להמשיך בעימותים משני הצדדים.

בשיחה עם "ישראל היום" אומר הרב אריאל כי "אני רואה בכאב לב את העימות החמור והמסוכן הזה, שמלווה ומלובה לצערי בשנאה משני הצדדים. אולי צד אחד יותר ואחד פחות אך זה לא משנה – מדובר בשנאת חינם ערב תשעה באב. חוסר אמון, חשדנות וניסיונות לכופף בכוח אחד את השני. כואב הלב. בוא נקווה שלא נצא מכאן לחורבן חלילה".

נמשכים העימותים ליד הכנסת, המשטרה הפעילה מכת"זית

"צריך להגיע להבנות. על כל צד להבין את הצד השני, ולדעת שכואב לו. אני מאמין שעם רצון טוב והתעלות מעל הפלגנות והפוליטיקה הקטנה, ניתן להגיע לפשרות מסויימות ללא ויתור על עמדות", אומר הרב אריאל.

בדבריו מבהיר הרב אריאל כי מצב המערכת המשפטית אינו תקין ויש צורך לבצע שינויים, אך לא בצורה של כפייה. לשם כך הוא מציע להקים מקבילה לבית הלורדים בבריטניה, גוף עליון שיאזן את הכוחות. "יש צורך להקים בית של אנשי רוח שישקפו את החברה כולה ושיוכל לעכב חוק או משפט במקרים חריגים ברוב של שני שלישים. גוף עליון שיאזן את שני הכוחות".

מפגין מפונה על ידי שוטרים בירושלים, היום, צילום: אי.אף.פי

"אנו צריכים את שני הכוחות. אי אפשר לתת הכל לבית המשפט, גם כי הוא לא מגוון דיו גם כי הוא רואה את הדברים אך ורק במסגרת החוק ואינו גמיש ומבין את הבעיות החברתיות. תפקידה של המנהיגות המבצעת לדאוג לחברה אוהבת וגמישה יותר, לא רק דרך החוק היבש. מצד שני אי אפשר לקבוע שמחוקק יכול לחוקק כל חוק שעולה על דעתו. אם נעשה זאת נגיע למצבים נוראיים, כפי שראינו פרלמנטיים שחוקקו חוקים נוראיים שאותם עם ישראל חווה על בשרו. יש צורך בביקורת שיפוטית וצדק, לצד איזון".

"יש בעם ישראל דעות שונות וצריך לתת להם מעמד. יש בחירות וצריך סמכות לשלוט, אך שליטה היא לא לכופף את המיעוט. דמוקרטיה לא יכול להשתמש ברוב פורמלי כדי לחוקק כל חוק. היא צריכה להתפשר. לצד זאת המיעוט חייב להבין שיש רוב נבחר ומותר לו למשול".

מפגינים מחוץ לכנסת, צילום: רויטרס

הרב אריאל יצא נגד חסימת הכבישים והפגיעה בזכויות הפרט במסגרת המחאה. "אחרי המחאה צריך לחוקק חוקים לגבי מחאות. לא ייתכן שמחאה תפגע באנשים פרטיים או תשתק כבישים ראשיים. בהפגנה בדרך לירושלים אנשים נתקעו בדרך ולא הצליחו להגיע לשבת ליעדם. זה לא ייתכן. יש צורך להגיע גם לבתי חולים ולבתי ספר. מה אשם שכן של איש ציבור בכך שהוא גר לידו? יש לחוקק חוק שיקבע שהפגנות יתרחשו במקומות ציבוריים, עם חופש דיבור מלא, אך בצורה שלא תפגע באנשים פרטיים ובצירי תנועה ראשיים. זה לא ייתכן. חופש הדיבור אינו חופש הביזוי".

שוטרים מפנים מפגינים בירושלים, היום, צילום: אי.פי.איי

במרץ האחרון, זמן קצר בלבד לאחר ששר הביטחון יואב גלנט פוטר מתפקידו, פורסם ב"ישראל היום" מכתב רבנים ואישי ציבור, שעליו היה חתום גם הרב אריאל, בקריאה לעצור את ההפגנות ואת החקיקה עד לאחר פסח וימי הזיכרון. הרב אריאל אינו ממהר לחזור לקריאה שכזו, מכיוון שאז הוא נתפס ככזה שקורא להפסקת החקיקה במעמד חד צדדי. "קראתי בפסח להפוגה הדדית, ואכן הכנסת לא חוקקה חוקים בגלל הפגרה והעימות שהתרחש, אבל הצד השני המשיך וניצל את הימים הללו לטובתו בהפגנות ומחאות. גם כיום אני בעד הפוגה הדדית, ולא מצדד בדעה מסויימת".

הוא אינו אופטימי בנוגע לאפשרות שהכנסת תעצור את החקיקה. "אני לא מאמין שהכנסת יכולה להגיע להבנות. צריך אנשי רוח מתונים שיהיו מעל הכנסת וינסחו את ההבנות הללו. אם יש חברי כנסת שיכולים להתעלות מעל השיקול הפוליטי זה מבורך, אך אני לא רואה אותם עושים זאת. לפוליטיקאים קשה כי כל אחד מייצג דעה שהוא חייב להיאבק עליה, ולכן צריך אנשי רוח שיש להם ראיה כוללת, שמייצגת את שני הצדדים. לצערי כרגע אנשי הרוח לא מתעלים למצב שכזה. ראיתי סופרים שקוראים לא להגיע לפשרה. אתם אנשי רוח? כך אתם מדברים?".

רגע לפני תשעה באב קורא הרב אריאל להסיק את המסקנות ממה שהתרחש בירושלים לפני 2,000 שנה. "ערב תשעה באב צריך לא לחזור על השגיאה האיומה. הפסיקו את שנאת החינם, בואו נדבר, כולם. אסור לנו לחזור לאסון של אלטלנה, לא מאוחר מדי לכנס אנשי רוח שישבו וידברו, לא יתנגחו, ויצרו מסגרת משותפת עם כל חילוקי הדעות. המדינה הוקמה בדרך של הבנה הדדית. מצאו פשרה. חייבים להתעלות מעל המצב הקיים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר