חוק צמצום עילת הסבירות עבר בקריאה ראשונה | סיכום אירועי הלילה הסוער

לאחר יום גדוש בדיונים, חברי הכנסת הכריעו בחלק הראשון של הרפורמה • קודם ההצבעה נאם השר לוין: "את הסמכות לוקחים לעצמם קומץ שופטים, שלא מחויבים לציבור" • רה"מ נתניהו: "סבירות סולברג היא לא קץ הדמוקרטיה, אלא תחזק אותה - והיא בטח לא סיבה לסרבנות או לשיבוש חייהם של מיליוני אזרחים" • מנגד טען גנץ: "כדור שלג שירמוס את המדינה" • קודם לכן אירעה תקרית חריגה במשכן, כאשר פעילים ניסו להדביק את עצמם לפתח המליאה • אוחנה התייחס לכך בנאומו: "הכנסת לא תהיה איילון"

לפיד לקרעי: "גוש של רעל"

ברוב של 64 קולות, ולקול קריאות בושה: הכנסת העבירה הלילה (בין שני לשלישי) את חוק צמצום עילת הסבירות בקריאה ראשונה. למעשה, מדובר בהצבעה ראשונה במליאה על החלק הראשון של הרפורמה במתכונתה החדשה. 

>> זוהי ההשפעה של החוק על הציבור

נוסח ההצעה קובע כי "מי שבידו סמכות שפיטה על פי דין, לרבות בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, לא ידון ולא ייתן צו נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר משריה או נבחר ציבור אחר בעניין סבירות החלטתם".

מחר צפויים להתרחש אירועי מחאה נרחבים ברחבי הארץ תחת הכותרת: "יום השיבוש". מוקדי המחאה המרכזיים צפויים להיות נמל התעופה בן גוריון ורחוב קפלן בת"א, זאת לצאת עשרות מוקדים אחרים.

אירועי יום השיבוש - 11.07.2023, צילום: אי.פי.אי

העברת חוק צמצום עילת הסבירות - דקה אחר דקה

00:56: ברוב של 64 קולות ולקול קריאות בושה, חוק צמצום עילת הסבירות אושר בקריאה ראשונה. כפי שפורסם ב"ישראל היום", בין המצביעים בעד, שר הביטחון יואב גלנט. נזכיר כי השר הקפיד שלא להתייחס בפומבי לחקיקה המשפטית מאז כנס החורף.

00:46: החלה ההצבעה על חוק צמצום עילת הסבירות.

רה"מ נתניהו והשרים בישיבת מליאה, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

00:43: השר לוין לאחר שיו"ר האופוזיציה לפיד קטע בשנית את נאומו: "יו"ר האופוזיציה יכול לבוא אליי לחדר ונדבר על זה. אנחנו אחים. אפשר להגיע להסכמה".

לפיד: "תעצור עכשיו את החקיקה".

00:14: שר המשפטים יריב לוין עולה לדוכן הכנסת לנאום טרם ההצבעה: "הממשלה לא נמצאת מעל החוק, היא חייבת לפעול אך ורק במסגרתו על פי הסמכויות שמותנות לה בלי ניגוד עניינים. באותה מידה, לממשלה יש גם סמכויות ואחריות. היא נבחרה כדי לקבוע מדיניות ולהביא לביצועה.

"הציבור הוא שבוחר את נבחריו כדי שהם יפעלו למימוש השקפת עולמם, לבטח עם גבולות. אני מדבר על פעולה שכולה תקינה. לבית המשפט ימשיכו להיות כל הכלים הדרושים כדי לבטל החלטה או מינוי". עוד אמר: "את הסמכות לוקחים לעצמם קומץ שופטים, שלא מחויבים לציבור".

לאורך נאומו כמה מחברי הכנסת קטעו את השר מעת לעת, בין השאר יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד. בתגובה אמר לוין: "אתם מנסים להשתיק אותי כדי שבחוץ לא ישמעו את האמת - לא ישתיקו את האמת שלנו יותר. אתם לא תבטלו את רצון העם".

00:11: עשרות חברי סגל וסטודנטים מהאוניברסיטה העברית הדליקו כתובת אש מול הכנסת עם הכיתוב "לא סביר".

חברי סגל וסטודנטים מהאוניברסיטה העברית במחאה מחוץ לכנסת, צילום: מחאת הסטודנטים

21:38: על אף שלשכת קריב הודיעה כי הם עמדו מאחורי אישור כניסת המפגינים למשכן, דוברות הכנסת הודיעה כי חברי הכנסת מירב כהן ונאור שירי (יש עתיד) עומדים מאחורי הזמנת המפגינים. 

"נוכח חומרת האירוע חסר התקדים שאירע הערב בכניסה למליאה וניסיונו המובהק לפגוע בסדר הציבורי ובהליך הדמוקרטי, שבגינו אף הוגשה תלונה למשטרה מטעם משמר הכנסת - קיים קצין הכנסת, בדיקה שממנה עולה כי חברי הכנסת מירב כהן ונאור שירי הם חברי הכנסת שהזמינו את המתפרעים למשכן. בכנסת מדגישים כי הנושא יטופל גם בוועדת האתיקה מכח סמכותה על פי החוק", נכתב בהודעה.

20:36: גורמים בכנסת: בין הח"כים שהזמינו את המפגינים שהורחקו מהמשכן - נעמה לזימי וגלעד קריב ממפלגת העבודה. לשכתו של קריב אישרו את ההודעה. 

20:25: גנץ במליאה: "כדור השלג הזה שמתחיל להתגלגל כאן היום יגדל, יצבור תאוצה וירמוס את המדינה כולה, אם לא נעצור אותו עכשיו. אני קורא לראש הממשלה, אל תפקיר את מדינת ישראל, אל תפקיר את אזרחי ישראל, אל תפקיר את הביטחון והכלכלה. עצור הכל, זו הקריאה האחרונה לפני התהום. שלח את הצוות שלך לבית הנשיא עכשיו".

20:25: גורמים בסביבות רה"מ: נתניהו נחוש להעביר את התיקון לחוק בקריאות שניה ושלישית עוד בכנס הקיץ של הכנסת. נתניהו לא מתכוון לחזור לשיחות בבית הנשיא עד שהחוק יאושר. לאחר מכן, כאשר תחל הפגרה, אם הנסיבות הפוליטיות יצדיקו זאת, תיבחן האפשרות לשוב לשיח עם האופוזציה.

יאיר לפיד נואם בדיון הערב, צילום: יונתן זינדל/פלאש90

20:21: לפיד נשא דברים מעל דוכן המליאה: "עמדתם פה על הפודיום ונשבעתם, נשבעתם לעזור לעני ולחלש. נשבעתם לשמור על ביטחון ישראל ונשבעתם לשמור על עם ישראל והחלטתם היום לשבור את השבועה הזאת, מפני שאתם לא מתייחסים ברצינות לשום דבר כבר חוץ מהטרלול הגמור הזה של לוין ושל רוטמן".

20:20:אחרי מחיאות הכפיים של האופוזיציה לנאום לפיד, השר קרעי לעברו: "זה בערך הקומץ שתומך בשקרים שלך בציבור". לפיד ענה: "אתה גוש רעל".

לפיד לקרעי: "גוש של רעל"

20:06: יו"ר ועדת החוקה חה"כ שמחה רוטמן במליאת הכנסת: "עילת הסבירות היא עילה שבמשך הרבה מאוד שנים מדינת ישראל הסתדרה בלעדיה. באותן שנים אפלות עד לפסק דפי זהב בין השנים 1948 ועד 1980 השמש זרחה כל בוקר והשמש תאמינו או לא, שקעה כל ערב. מדינת ישראל באותן שנים אפלות שבהן עילת הסבירות לא הייתה בחיינו העשירה ושגשגה והפכה אור לגויים והצליחה בלי עילת הסבירות שומו שמיים".

מחאת חברי הכנסת של יש עתיד, צילום: יהודה שלזינגר

19:23: כ-200 איש משתתפים הערב בהפגנה נגד הרפורמה המשפטית בכיכר אגרנט בירושלים סמוך לבית המשפט העליון במחאה נגד קידום אישור החוק לצמצום עילת הסבירות בכנסת. חלק מהמפגינים יצאו לצעדה לעבר הכנסת.

הפגנה מחוץ לכנסת נגד הרפורמה המשפטית // יוני ריקנר

המפגינים מ״שומרות ושומרים על הבית המשותף״ ציינו כי: ״חובה להתנגד. כולנו יחד מותחים קו אדום מבית המשפט אל הכנסת ונבהיר לנבחרי הציבור שיש קווים אדומים שאסור לחצות״.

19:04: כמה מאות מפגיני ימין ‏בעד הרפורמה המשפטי הגיעו להפגין מול ביתה של היועמ"שית, גלי בהרב-מיארה, המפגינים נושאים שלטים וקוראים קריאות. כוח משטרתי נמצא במקום, ולפי שעה הסדר נשמר.

המחאה מחוץ לביתה של היועמ"שית,

19:00: יו"ר הכנסת אמיר אוחנה התייחס למחאה לפעילות המחאה בכנסת: ״אני מגבה ומשבח את קצין הכנסת, משמר הכנסת וסדרני הכנסת שלא נתנו לכנופיית פורעי החוק לחסום את מליאת הכנסת ופינו אותם במהירות, בנחישות ובמקצועיות. חברי הכנסת שהזמינו את המתפרעים צריכים לעשות חשבון נפש עמוק על הנסיון לשבש את ההליך הדמוקרטי - ולגנות בחומרה את המתקפה על הדמוקרטיה הישראלית. הכנסת לא תהיה איילון״.

"מפגין צפונבון קיבל שריטה בעין", אמסלם במליאה// ערוץ הכנסת

18:55: השר דוד אמסלם במליאה: "חוק הסבירות יעבור בכנס הזה על אפכם ועל חמתכם וגם נקים ועדת בדיקה לפגסוס. אנחנו נמשיך בוועדה לבחירת שופטים במושב הבא. תתאפקו. הכל לפי התכנית"

השרים אמסלם, גלנט וסמוטריץ' במליאת הכנסת, צילום: מנחם כהנא, איי.אף.פי

18:45: נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס למצב הפוליטי. "בנוגע לסוגייה הפוליטית שמטלטלת אותנו, אני חוזר על דבריי מאתמול, ואומר: אפשר להגיע להסכמה. הפתרון היחיד והפשוט ביותר הוא – לשבת ולדבר".

18:30: רה"מ נתניהו הוציא הודעה מוקלטת לקראת ההצבעה הערב. "סבירות סולברג היא לא קץ הדמוקרטיה, אלא תחזק את הדמוקרטיה, והיא בטח לא סיבה לסרבנות או לשיבוש חייהם של מיליוני אזרחים", אמר.

נתניהו: "סבירות 'סולברג' תחזק את הדמוקרטיה"

18:25: תקרית חריגה התרחשה בכניסה למליאת הכנסת, כאשר פעילים נגד הרפורמה המשפטית ניסו להדביק את עצמם לכניסה למליאה. 6-5 מפגינים ניסו לחסום את הכניסה למליאה, כאשר שפכו דבק מהיר על פתח המליאה. אנשי משמר הכנסת פינו אותם מהמקום תוך הפעלת כוח.

סדרני משמר הכנסת מפנים מפגינים שניסו להדביק את עצמם לפתח המליאה // יעקב ריבלין

השתתף בהכנת הכתבה: אבי כהן, יורי ילון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר