השיא נשבר: 13 אלף אישורי בנייה ביו"ש - ובתוך חצי שנה

כפול מהשיא של ימי טראמפ: הממשלה מקדמת אלפי יחידות דיור ביו"ש, כולל 1,000 יחידות בעלי כמענה לפיגוע • סמוטריץ': "נמשיך בהתיישבות באופן בלתי מתנצל" • לפיד: "ממשלה משוגעת"

המענה: עוד יחידות דיור. בנייה בעלי. צילום: אי.פי

בשקט יחסי מציינת הממשלה התפתחות דרמטית במיוחד בכל הקשור לבנייה בהתיישבות, שאף קיבלה חיזוק אתמול בעקבות הפיגוע בעלי: לאחרונה הודיעה הממשלה על אישור ל־4,500 יחידות דיור ביו"ש, ולפי נתונים שהגיעו לידי "ישראל היום", מדובר בעלייה מרשימה בהיקפי הבנייה - כמעט כפולה מזו שנרשמה בשנת 2020 ושנחשבה עד כה הגדולה ביותר.

נוסף על כך, אתמול הודיעו רה"מ נתניהו והשר סמוטריץ' על הרחבת היישוב עלי בכ־1,000 יח"ד כמענה לפיגוע שלשום - מה שמגדיל את סך אישורי הבנייה ביהודה ושומרון למספר חסר תקדים עד היום.

הממשלה ה-37. עלייה מרשימה בהיקפי הבנייה, צילום: אורן בן חקון

על פי הנתונים, בשנות טראמפ כנשיא ארה"ב עמד מספרן של יחידות הדיור בתהליכי תחילת בנייה ביו"ש על כ־7,000, ובשנה האחרונה לכהונתו - שנחשבה שנה מוצלחת במיוחד בכל הקשור לבנייה ביו"ש - הגיע מספר היחידות המאושרות ל־10,223.

בממשלה הנוכחית, על אף לעומתיותו של הנשיא ביידן כלפיה, מגיע כעת מספרן של יחה"ד שאושרו ל־13 אלף - ובתוך חצי שנה(!) בלבד, קצב שנתי של פי שניים יותר אישורים בהשוואה לאלו מהשנה האחרונה של כהונת דונלד טראמפ.

שרידי הרכב של המחבלים שסוכלו באזור ג'נין// רשתות ערביות

ואם לא די בזה, השבוע אישרה הממשלה החלטה שתקצר משמעותית את הליכי אישור הבנייה ביו"ש. אם עד כה, כדי לבנות ביו"ש היה צורך בחמישה אישורים שונים של הדרג המדיני - בתחילת התהליך עם הרשאה לתכנון, הפקדת תוכניות הבנייה, הפרסום, השיווק והאישור הסופי - החלטת הממשלה מותירה בידי הדרג המדיני רק את אישור תחילת התהליך וסופו.

בנייה ביו"ש, צילום: יוסי זליגר

"מדובר במספרים לא נורמליים", אומר גורם הבקיא בהליכי הבנייה ביו"ש. "רואים שסמוטריץ' התבגר. הוא לא רץ ואומר 'עשיתי־עשיתי', אבל במבחן התוצאה הנתונים מטורפים".

"באופן ברור ובלתי מתנצל"

סמוטריץ' עצמו התייצב בישיבת הסיעה וניסה לא להתפאר מדי בהישגים - ככל הנראה מחשש "להדליק" את האמריקנים – אלא הסתפק באמירה "פרסום תוכניות הבנייה הוא בשורה אדירה לאזרחי ישראל. נכון לעכשיו, אנחנו עומדים על שיא של תכנון כשבוחנים את הנתונים לפי שנה. נמשיך להוביל את ההתיישבות בכל מרחבי ארץ ישראל באופן ברור ובלתי מתנצל".

"בשורה אדירה". השר סמוטריץ', צילום: אורן בן חקון

בתגובה לדברים אמר לפיד ל"ישראל היום": "אנחנו גם ככה במשבר גדול עם האמריקנים, וסוג כזה של התנהלות גורם נזק בתקופה שאנחנו זקוקים להם. האמריקנים דוהרים להסכם עם איראן, ואם אנחנו רוצים לקחת סיכונים על זה, אז הממשלה הזאת באמת משוגעת".

גם בני גנץ התריע מפני היחס של האמריקנים: "מדינת ישראל צריכה להמשיך לפתח את ההתיישבות ביו"ש במקומות הנכונים ובתהליך הנכון. השיטה עד עכשיו, למרות היותה ביורוקרטית וארוכה, אפשרה לשמור על האיזונים בצורה נכונה. נתניהו נכנע ללחץ של סמוטריץ' והעביר לו עוד סמכויות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר