הפשיעה תמוגר? תוכנית שיקלי להסדרת היישובים בנגב

השר שיקלי צפוי להציג היום את התוכנית להסדרת התיישבות הבדואים בנגב • האם שיקלי יצליח היכן שקודמיו נכשלו, ויפזר את הפזורה?

(ארכיון). צילום: דוד גרינשפן

פרסום ראשון: חצי שנה לאחר הקמת הממשלה צפוי השר עמיחי שיקלי להציג היום (שלישי) תוכנית להסדרת ההתיישבות הבדואית בנגב. "תוכנית המיקודים" שמה.

שיקלי, שזכה לקבל תחת ידיו את הרשות להסדרת התיישבות הבדואים עם הקמת הממשלה, מעוניין להצליח איפה שכל קודמיו נכשלו. מטרתו היא לייצר תוכנית סדורה שתעביר את הבדואים בנגב לתחומי יישובים מוסדרים ובכך לייתר את הפזורה שחולשת על חלקים עצומים ממדינת ישראל ללא חוק וסדר.

בנייה ללא תוכניות ואישורים, הפזורה הבדואית. (ארכיון), צילום: דוד גרינשפן

ל"ישראל היום" נודע כי התוכנית כוללת, בין היתר, מינוי פרויקטורים ברשות ההסדרה לטובת כל אחד מהיעדים בתוכנית: הוצאת רהט לעצמאות ולאחר מכן גם את היישוב חורה, שאליו יתכנסו תושבי הפזורה מאזור הר חברון, וכך להצליח לראשונה גם לפנות את שטח אש 526.

תוכנית נוספת תנסה לייצר פתרונות גם להסדרת ביר הדאג' שחולשת על שטחים עצומים ותושביה מסרבים להתכנס למגרשים שהקצתה להם המדינה. חלקים אחרים של התוכנית יעסקו באכיפה - מסים, מע"מ ומשטרה - כדי להכניע גורמים עברייניים שמונעים מהבדואים את ההתיישבות במגרשים בטענה ל"בעלות על האדמות".

מאות שוטרים פשטו על הפזורה הבדואית בנגב | דוברות המשטרה

התוכנית תוצג היום לוועדת שרים לענייני הסדרת ההתיישבות והפיתוח הכלכלי של החברה הבדואית בנגב, בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו. הוועדה צפויה להתכנס היום לראשונה בקדנציה ולדון בנושא. נזכיר כי דו"ח מבקר המדינה קבע כי יש לקבוע גורם ממשלתי מתכלל למאמצי ההסדרה.

לצד הניסיון ליישב את הבדואים - התוכנית כוללת גם הקמת אזורי תעשייה ומסחר, וכן חלק נוסף בהחלטה שהוכנה על ידי משרד המשפטים לטובת הקמת צוות מקצועי לטיפול בתמריצים המעודדים את תופעת הפוליגמיה בחברה הבדואית. ההחלטה כוללת תוספת של 14 תקנים למערכת אכיפת החוק, הייעודיים למאבק הממשלתי בפוליגמיה.

מעוניין להצליח איפה שכל קודמיו נכשלו. השר עמיחי שיקלי (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

בפרטי ההחלטה שנשלחה לשרים לקראת הדיון נבחרו ארבעה אזורי מיקוד: "רהט, למעשה העיר הערבית הגדולה בישראל עם כ־80 אלף תושבים, (היא) רשות מתפקדת שצריכה לעבור למסלול התפתחות עצמאי ולהתנתק מרשויות הבדואים תוך כשנתיים עם גמר הליכי הסדרת הפזורה.

"חורה, המהווה מוקד אורבני חשוב במוקד האוכלוסייה הבדואית המקרין על המרחב כולו: צפון ערד, מרחבי טבע ונוף שצריכים להתפנות ממקבצי בנייה בלתי חוקיים; וביר האדג', שלכתחילה נבנתה טלאי על טלאי, נעשתה למוקד פשיעה וחייבת לשנות מגמה, ולצד מאמצי אכיפה מוכרחה להיכנס למסלול הסדרה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר