הפתרון להסדרה: גלנט הנחה את צה"ל לחתום על צו שיתיר שהות יהודית בחומש

יישום בפועל של החוק לביטול ההתנתקות: למהלך קדמה גם עבודת מטה של סמוטריץ' במשרד הביטחון כדי לבסס את השהות היהודית במאחז - בהתאם לדרישתו בהסכמים הקואליציוניים • נשקלת אפשרות להעתיק את ישיבת חומש מאדמות פלשתיניות לאדמות בתהליך הסדרה וכך לעמוד במבחן בג"ץ • לאחר שדרשו שלא לאפשר התיישבות בצפון השומרון, השאלה היא אם המהלך יגרור גינוי אמריקני

שר הביטחון יואב גלנט. צילום: דוברות משרד הביטחון

שר הביטחון יואב גלנט, הנחה את אלוף פיקוד מרכז, יהודה פוקס, לחתום על צו שיחיל ויישם את החוק לביטול ההתנתקות בצפון השומרון שאושר בכנסת לפני חודשיים. מדובר במהלך בעל משמעות ביטחונית ומדינית שבעקבותיו צה"ל נערך לתגבר כוחות, להקים מוצבים ואף לגייס כוחות במקום כדי לשמור על אזרחים שיוכלו להיכנס כעת לאזור בצפון השומרון.

בעקבות זאת, כדי להסדיר את השהות היהודית במקום ההתיישבות שפונתה בעת ההתנתקות מחומש, עומדת על הפרק האפשרות שהישיבה התורנית "ישיבת חומש המתחדשת", בראשות הרב אלישמע כהן, שנמצאת במקום על אדמות פלשתיניות פרטיות תועתק כמה מאות מטרים לאדמות "סקר" שאותרו מראש. מדובר בשטחים שמעמדם החוקי נמצא בתהליך הסדרה ושאינן בבעלות פרטית.

מהלך בעל משמעות ביטחונית ומדינית. חומש (ארכיון), צילום: נעמה שטרן
שר האוצר והשר במשרד הביטחון בצלאל סמוטריץ' (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

כך למעשה המדינה תתגבר על העתירה העומדת כיום בבג"ץ נגד קיום הישיבה במקומה הנוכחי, שהיא הנוכחות היהודית המרכזית בחומש, ותסדיר את מעמדה בשטח. המהלך נעשה גם לאחר עבודה של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' כשר במשרד הביטחון ולאור דרישתו בהסכמים הקואליציוניים להסדיר את הישיבה בחומש.

רגישות מדינית

החוק שהגיש אדלשטיין לביטול ההתנתקות בצפון השומרון, אשר מבטל את האיסור לשהות בישובים חומש, שא-נור, גנים וכדים שפונו יחד עם יישובי גוש קטיף ב-2005 ומאפשר חופש תנועה ליהודים בין ג'נין לשכם - עבר כאמור כבר לפני חודשיים בכנסת, אך טרם הוחל בשטח מאחר וחסרה חתימתו של אלוף פיקוד מרכז – הריבון החוקי ביו"ש – על צו המתיר זאת. העיכוב בחתימה נבע משיקולים ביטחוניים ומדיניים ומחשש להבערת השטח בתקופת הרמדאן והמתיחות הביטחונית בחודשים האחרונים.

כעת כאמור, החוק אמנם הוחל בשטח, אך הוא לא מאפשר הקמת ישובים ללא אישור או שהייה על אדמות פרטיות פלשתיניות. סמוטריץ' דרש בהסכמים הקואליציוניים להסדיר את ישיבת חומש. האפשרות להעתקתה לאדמות סקר ביחד יחד עם צו אלוף להחלת חוק ביטול ההתנתקות – מהווה לדעת הגורמים המוסמכים פתרון חוקי לעתירה של ארגוני השמאל והפלשתינים לפינוי הישיבה.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן (ארכיון), צילום: אי.פי
ח"כ יולי אדלשטיין (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

הצעד המשמעותי הזה הוא בעל רגישות מדינית ועלול לגרור גינוי אמריקני. כבר לאחר העברת החוק בכנסת בחודש מרץ, הוציא דובר משרד החוץ האמריקני גינוי חריף ואמר כי מדובר בחקיקה פרובוקטיבית שמהווה הפרת התחייבות של הממשלה כלפי האמריקנים שדרשו שלא ליישמו ולא לאפשר כניסת אזרחים לצפון השומרון.

תשובת המדינה לבג"ץ, בזמן ממשלת בנט-לפיד, היתה כי חומש תפונה. גם שר הביטחון לשעבר רא"ל (מיל') בני גנץ אמר שהישיבה במקום אינה חוקית והיא תפונה בעיתוי שיקבע הדרג המדיני. כעת נראה שהצעד הנוכחי, במידה ויצלח בשקט, צפוי להיות פתרון לסוגיה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר