העימות עולה מדרגה: בן גביר שוקל להזמין לשימוע את ניצב דני קריבו בטענה ל"פגיעה בביטחון ירושלים"

ראש אגף תכנון במשטרה סירב לקבל תקציב מיוחד לטובת מענקים למתגייסים חדשים למג"ב ירושלים • בכיר במשטרה: "אנחנו מוכנים לקבל כל תקציב אבל לא תקציב שמפלה בין שוטר לשוטר"

ניצב דני קריבו (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

העימות בין השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר לצמרת המשטרה עולה מדרגה. ל"ישראל היום" נודע כי בן גביר שוקל להזמין לשימוע את ראש אגף תכנון במשטרה, ניצב דני קריבו, וזאת בעקבות סירובו לקבל תקציב מיוחד לטובת מענקים למתגייסים חדשים למג"ב ירושלים. "הוא פוגע בביטחון ירושלים" זועמים בסביבתו של בן גביר. בכיר במשטרה: "אנחנו מוכנים לקבל כל תקציב אבל לא תקציב שמפלה בין שוטר לשוטר".

מדובר בפרשה שנחשפה ב"ישראל היום" ועניינה בפרויקט אותו ביקש בן גביר להוציא אל הפועל והוא מתן מענקי עידוד על סך 25 אלף שקלים לכ-350 מתגייסים חדשים למג"ב ירושלים וזאת בעקבות הנחייתו של ראש הממשלה לתגבר את מחוז ירושלים לקראת חודש הרמדאן.

לוחמי מג"ב (ארכיון), צילום: יהושע יוסף
בן גביר ושבתאי, צילום: אורן בן חקון

בצמרת המשטרה קמה התנגדות לכך בטענה שהמענק יוצר אפליה בין שוטר לשוטר העוסקים יחד במשימות ביטחון בירושלים וסביבותיה. במכתב חריף בעוצמתו ששיגר ביום רביעי שעבר ראש אגף משאבי אנוש במשטרה על דעתם של המפכ"ל, מפקד מג"ב ומפקד מחוז ירושלים - שנחשף ב"ישראל היום" - לסמנכ"לית אגף תכנון, תקצוב ובקרה במשרד לביטחון לאומי, שתוכנו הגיע ל"ישראל היום", נטען כי המענקים עשויים לפגוע ביכולת המשטרה לגייס שוטרים בכלל לאור האפליה שהם יוצרים בין שוטר לשוטר.

"הבחנה בין שוטרים המשרתים באותה גזרה ומשימתם דומה שלא לומר זהה אינה ראויה ויש בה כדי לפגוע במבצעיות הארגון ובמורל המשרתים בו״ נכתב, "מתן מענה חלקי שאינו מותאם לצורכי הארגון יהיה בו משום פגיעה אנושה בארגון כולו וביכולת לגייס". כן נכתב כי חתימה על ההסכם היא לא פחות מפגיעה קשה בארגון ובמשרתים בו.

בית הספר לשוטרים (להמחשה) המהלך יפגע בגיוס?, צילום: גיל אליהו/ג'יני

אלא שממכתב התגובה ששלחו מהמשרד לביטחון לאומי ושהגיע לידי "ישראל היום", עולה כי הנושא עלה לראשונה בדיון בקבינט המדיני-ביטחוני ב-12 בפברואר. במכתב הנחה ראש הממשלה להגדיל באופן מיידי את סדר הכוחות במג"ב ירושלים וכי מדובר ב"מתווה חירום" שנשען על אמירותיהם של מפכ"ל המשטרה ומפקד מג"ב בעצמו בדבר "יכולת האיוש המהירה של מג"ב והשחרור הצפוי של משרתי החובה המהווים פוטנציאל מיידי להתמודדות עם תקופת הרמדאן".

"קשה להבין איך מהלך חד פעמי מסוג שכזה גורר, כדבריך, השלכות הרות אסון על הארגון", נטען במכתב התגובה שמוען לראש אמ"ש, "איננו מסכימים עם המשתמע במכתבך כי מבצע חד-פעמי וממוקד באוכלוסייה מצומצמת ולתקופה קצרה ומוגדרת, מתוך אלפי שוטרים, יש בו כדי לייצר 'אבחנה בין שוטרים' וכי יש בה כדי לפגוע במבצעיות הארגון ובמורל המשרתים בו".

נשמח לשמוע על אלטרנטיבה

במשרד לביטחון לאומי מאשימים כי המשטרה אינה מצליחה מזה תקופה ארוכה למלא את השורות הריקות בגזרת ירושלים וכי לא הוצעה על ידה כל הצעה אלטרנטיבית. יש לציין כי למחוז ירושלים חסרים כיום כ-800 שוטרים.

המשרד לביטחון לאומי בתל אביב, צילום: גדעון מרקוביץ'

בדיון שהתקיים שלשום בנושא, הבהיר ראש אגף תכנון במשטרה כי המשטרה לא תוכל להיות שותפה לגיוס שמפלה בין שוטרים. בכיר במשטרה אמר ל"ישראל היום": "אינני זוכר מצב שבו המשרד סיכם על פרויקט עם האוצר בלי לתאם עם המשטרה". לדברי הבכיר, המענק שמוצע הינו אחיזת עיניים שכן הסכום יקוזז לכל מתגייס במידה ויישאר במשטרה מעל 12 חודשים עם מענקים רגילים שהשוטרים מקבלים מידי שנה.

כאמור, בסביבתו של השר בן גביר זועמים על ההחלטה. "זו הפקרות ביטחונית" אמרו בסביבת השר, "לא מדובר כאן במשחקי כבוד אלא בפגיעה בביטחון הציבור" אמרו. בכיר במשרד אמר ל"ישראל היום" כי "השר שוקל נקיטת צעדים נגד ראש אגף תכנון בשל מה שכינו "שימוש בתפקיד ללא סמכות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר