פורום קהלת: מה עומד מאחורי מכון המחקר העצמאי מירושלים שעלה לכותרות?

עד לפני מספר חודשים גם מי שהגדירו עצמם מעורבים פוליטית לא שמעו על "פורום קהלת" • על רקע הרפורמה המשפטית הפך מכון המחקר הירושלמי המחזיק באג'נדה ימנית ש"מטרתו להבטיח את עתידה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי" למטרת הניגוח של מחנה השמאל

ההפגנה מול משרדי פורום קהלת בירושלים (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

עד לפני מספר חודשים, טרם הבחירות האחרונות, השם "פורום קהלת" לא היה אומר הרבה, גם למי שנוהג להגדיר עצמו כמעורב פוליטית. ארבעה חודשים וחצי לתוך הקדנציה של ממשלת נתניהו הנוכחית המניעה את הרפורמה המשפטית שפילגה את מדינת ישראל - מכון המחקר העצמאי מירושלים עלה לכותרות לא אחת בזמן האחרון.

הפורום מגדיר את עצמו כמכון מחקר ומעשה עצמאי, הפועל מירושלים כאשר מטרתו היא להבטיח את עתידה של ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, לחזק את הדמוקרטיה הייצוגית ולהרחיב את חירויות הפרט והעמקת עקרונות השוק החופשי. פעילות זו נעשית באמצעות מחלקות שונות בפורום העוסקות בכלכלה, תכנון, רגולציה, חינוך, ליטיגציה, משפט חוקתי ובינלאומי ועוד.

יו"ר פורום קהלת פרופ' משה קופל, צילום: דודי ועקנין

כעמותה ישראלית, הפורום הוקם בשנת 2012 על ידי פרופ׳ משה קופל. על פי מעשיו, הצהרותיו וחזונו, הוא מתאפיין בתפיסה ימנית-שמרנית ומונה בתוך צוותי העבודה שלו עשרות חוקרים. לאורך השנים פרסם הפורום ניירות מדיניות בתחומים שונים ובהם גם כאלו הנוגעים לליבת המחלוקת בין הקואליציה והאופוזיציה בישראל, כגון סמכויות היועץ המשפטי לממשלה. במקביל הוא פועל מול מקבלי ההחלטות בהתאם לתפיסת עולמו.

במסגרת הביקורת משמאל כלפיו, נאמר על הפורום כי הוא זה שעמד מאחורי "תוכנית ברקת" להגדלת האוכלוסייה היהודית בשטחי יהודה ושומרון. הזיהוי הפוליטי-ימני של הפורום קיבל ביטוי נוסף עת ליווה את איילת שקד כשרת משפטים וייצג את נתניהו מול בג"ץ. נטען כלפיו כי הוא לא רק כותב ניירות עמדה אלא מבקש לעצב את הימין הפוליטי בישראל. 

הפורום תומך ברפורמה המשפטית אותה מקדם שר המשפטים יריב לוין ועל כך מופנית כלפיו ביקורת נוקבת מצד מתנגדי הרפורמה. לאחרונה עלה הפורום לכותרות לאחר שאנשי מילואים (ארגון אחים לנשק) קיימו בשבוע שעבר הפגנה סמוך למשרדי העמותה בירושלים ואף חסמו את הכניסה למקום. צעד זה זכה לתהודה רבה ועורר תגובות נזעמות, כאשר גופים רבים, גם מן השמאל וקל וחומר מצד ארגוני ימין יצאו נגד ההתקפה על ארגוני חברה אזרחית מסוגו. 

לצד זה, הכלכלן הראשי בפורום קהלת, ד״ר מיכאל שראל, יצא לאחרונה נגד הרפורמה המשפטית וציין כי היא עלולה להביא לפגיעה קשה בכלכלה. הצהרתו של שראל המשמש בתפקיד בכיר בפורום וכן קריאתו של הפורום לחתור לפשרה בין תומכי ומתנגדי הרפורמה, כמו גם מהלכים שנעשו מאחורי הקלעים בהם אנשיו שימשו בתפקיד מרכזי, איזנו במידת מה את התפיסות לגביו. 

לא מסתירים

מתנגדי הרפורמה טוענים כי פורום קהלת הוא העומד מאחורי ניסוחה. בפורום לא מכחישים כי שר המשפטים התייעץ עימם ואף יישם את עצותיהם באופן חלקי. יו"ר הפורום, קופל, מאמין שהרפורמה נחוצה אך באותה נשימה מוסיף שיש לחתור לפשרה סבירה, כזו שרוב מרכיבי הרפורמה יכללו בה אך תזכה לתמיכת הציבור הרחב "בלי לשלם מחיר גבוה מדי".

מנקודת מבטו של קופל, הסעיפים שיש להתעקש עליהם הם מקומם של היועצים המשפטיים כ"יועצים ולא בוסים" לדבריו. עוד גורס פוגל כי לא יכול להיות וטו של שופטים מכהנים על שופטים המיועדים למינוי. סעיף הוטו של השופטים, כמו גם סעיפים אחרים, עומדים במרכז הפשרות המוצעות כיום לקואליציה כגון זו של פרידמן-אלבשן.

מחאת המילואימניקים מחוץ למשרדי פורום קהלת, צילום: אחים לנשק
תנועת אחים לנשק במשרדי פורום קהלת, צילום: אחים לנשק

בעקבות המחאה המתמשכת נגד הרפורמה המשפטית, המובילה לקרע בעם, פורום קהלת הוציא מכתב ובו קריאה לנשיא המדינה יצחק הרצוג לפרסם מתווה פשרה מוסכם במטרה להביא לריפוי האווירה הציבורית. אחת לשנה פורום קהלת מקיים כנס בנושאי משפט וממשל בישראל וחוקרי הפורום משתתפים בדיונים בוועדות הכנסת.

למרות עלייתו לכותרות בהקשר הרפורמה המשפטית, היקף פעילותו של הפורום רחב הרבה יותר מכך. ניירות המדיניות שפרסם המכון עסקו בנושאים מרכזיים מכל קשת התחומים שמעסיקים את החברה הישראלית, כגון חינוך חינם לגיל הרך שפורסם תחת הכותרת "לא ממש חינוך, וממש לא חינם". בנוסף פרסם המכון ניירות עמדה בנושאי העסקה והשתכרות של גברים חרדים, השפעת אגרות גודש על ברגלי הנסיעה בישראל ועוד. 

לא מתנצלים

"אנחנו עוסקים בהמון נושאים, המוטו שלנו זה ריבונות לאומית וחירות הפרט ובין היתר אנחנו גם עוסקים בנושא שהוא בכותרות - המשילות - היחסים בין הרשויות" אמר יו"ר הפורום, פרופ' משה קופל בראיון שנתן לערוץ 14. "לגבי הביקורת, כאשר היא אמיתית - כשאומרים אתם בעד שוק חופשי, אתם לא סוציאליסטיטים, אז כן אני מסכים. כשאומרים אתם בעד חירות, כן אנחנו בעד חירות, ואתם ציונים, אז כן אנחנו ציונים. אני מסכים לכל זה. אבל כאשר מעלים טענות לא נכונות נגדנו, שאנחנו לא רוצים איזונים ובלמים בין ברשויות אלא שהכנסת תהיה חופשית לעשות מה שבא לה זה פשוט לא נכון וזה כואב".

על הביקורות כלפי הפורום, והטענות שהם פרו המגזר החרדי באופן לא מאוזן, אמר קופל: "טענו שאנחנו לא כותבים ניירות עמדה מנקודת מבט שאולי לא נוחה לחרדים, אבל זה פשוט לא נכון. הוצאנו המון מאמרים שלא מצאו חן בעיני חרדים וניירות עמדה שדיברו על בעיות בחינוך הכללי במגזר החרדי ובעיות תעסוקה שמשפיעות על המשק, והיינו גם בעד רפורמת הכשרות וכן רצינו לשבור את המונופול. אני אוהב את החרדים וכשהם צודקים אני משתף איתם פעולה אבל כשהם לא, אני לא מפחד לא להסכים".

אחת הסוגיות שהניעו תחקירים כנגד הפורום נגעה למקורות המימון שלה, הרחק מעבר לים, בארה"ב. על כך אמר קופל: "קודם כל אני לא מתייחס לכל מיני ספקולציות מופרכות לחלוטין על מי שמממן אותנו - כולם ממחזרים טיעונים מלפני כמה שנים בעיתון הארץ לגמרי ללא כל ביסוס. וזה שטוענים שאנחנו מקבלים כסף מאנשים עשירים בעלי דעות ימניות אז בסדר - מה בדיוק האלטרנטיבה - אם הייתי צריך להחליט לקבל מימון מעשירים או מעניים אז מטבע הדברים אני מעדיף את העשירים, משום מה".   

כאמור, הפורום נוגע בתחומי חיים רבים וככזה הממשק הפוליטי שלו אינו מוגבל לצד כזה או אחר. אל ימי העיון והכנסים שערך הפורום לאורך השנים הגיעו לא מעט פוליטיקאים ממחנה השמאל, ביניהם דמויות מובילות באופוזיציה כגון יאיר לפיד, יו"ר יש עתיד, שהשתתף בכנס בנושא עריכת דין בשירות הציבורי של קהלת במרכז הכנסים משכנות שאננים בירושלים.

 יו"ר יש עתיד יאיר לפיד בכנס קהלת. ממשק פוליטי חוצה גבולות,
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר