ח"כים חדשים בליכוד תומכים בפשרה - אך חוששים להביע עמדתם

כך עולה מהשיחות שערכו אנשי המחנה הממלכתי עם עמיתיהם לפני ניסוח "מכתב האחדות" • פנייה נעשתה גם לח"כ דוד ביטן • ערוץ ההידברות הלא רשמי: התקדמות במגעים

נתניהו בסיעת הליכוד, פברואר 2023, צילום: אורן בן חקון

פרטים חדשים על יוזמת האחדות חוצת המחנות: מהשיחות בין הח"כים מהמחנה הממלכתי לעמיתיהם בליכוד, עולה כי פרט לח"כים ממפלגת השלטון שהצהירו על תמיכתם, ח"כים נוספים בליכוד תומכים במהלך, אך חוששים להצטרף.

כזכור, חברי הכנסת דני דנון ויולי אדלשטיין (הליכוד) יחד חילי טרופר וגדי איזנקוט (המחנה הממלכתי) יצאו בקריאה פומבית לעצירת החקיקה ולהידברות.

>>פשרה היא ניצחון כפול | אריאל כהנא, דעה<<

טרופר ואיזנקוט ערכו שיחות סגורות עם חברי כנסת ושרים בליכוד, שמהן עלה כי יש קולות רבים בליכוד שתומכים בהידברות גם במחיר של עצירת החקיקה לזמן מסוים, אך לא יתבטאו פומבית בנושא. כך נולדה הקריאה הפומבית להידברות, והם פנו לאדלשטיין, שלאחר מכן צירף את דנון. בסביבת אדלשטיין טוענים כי היתה זו יוזמה משותפת.

אדלשטיין ודנון הם היחידים בליכוד שהסכימו להיענות לקריאה הפומבית יחד עם חברי המחנה הממלכתי ולקרוא להידברות. בלשכת אדלשטיין ניסו לגייס ח"כים נוספים מהליכוד להצטרף ליוזמה, מתוך הבנה שיהיה קל יותר לגייס חברי כנסת מאשר שרים שחוששים לתפקידם. הם פנו, בין השאר, גם לח"כ דוד ביטן.

ל"ישראל היום" נודע כי דווקא חברי הכנסת החדשים בליכוד, שנכנסו לראשונה לכנסת בפריימריז האחרונים, הביעו תמיכה בעצירת החקיקה ובהידברות - אך חששו לומר את דעתם בקולם.

נערכו שיחות סגורות. חברי הכנסת אדלשטיין, טרופר, איזנקוט, דנון, צילום: אורן בן חקון, לירון מולדובן

גדעון סער עודכן מראש ביוזמה המשותפת עם חברי הכנסת של הליכוד, אך איש מתקווה חדשה לא חתם על המכתב. לאחר פרסום הקריאה המשותפת, גם ח"כים נוספים מחוסן לישראל, ובהם פנינה תמנו שטה ואורית פרקש הכהן, ביקשו להצטרף למכתב.

נכון לזמן כתיבת שורות אלה, השר יריב לוין, רה"מ נתניהו ושאר ראשי הקואליציה מסרבים לעצור את החקיקה של הרפורמה המשפטית, ומבקשים לקיים הידברות רק בד בבד עם קידום הרפורמה.

הערוץ הלא רשמי

במקביל לערוץ ההידברות הרשמי, שבו כאמור אין התקדמות משמעותית, בערוץ חשאי - שטרם ברור מה התוקף הציבורי והפוליטי שלו - דווקא יש התקדמות למתווה פשרה. מדובר במעגלי שיח שמנהל הרצוג בשבועות האחרונים עם קבוצה של אקדמאים ומכוני מחקר, חלקם מצד תומכי הרפורמה וחלק מצד מתנגדי הרפורמה, במטרה לגבש מתווה מוסכם. הרצוג מעדכן את יו"ר ועדת החוקה, שמחה רוטמן, ואת שר המשפטים לוין בפרטי השיחות.

ל"ישראל היום" נודע כי המכשול המרכזי שעלה בשיחות האקדמאים הוא הוועדה למינוי שופטים. בליכוד, וכך גם במחנה הממלכתי, מודים כי בשאר חלקי הרפורמה ניתן להגיע לפשרה, אך בנושא הוועדה למינוי שופטים הפערים עדיין גדולים מדי. לוין ורוטמן לא מוכנים להתפשר על רוב לקואליציה בוועדה, ומנגד גורמים במחנה הממלכתי מתנגדים בתוקף לכל פשרה שכוללת רוב לקואליציה.
נתניהו: "הכרח שאעסוק ברפורמה".

סלע המחלוקת. הוועדה למינוי שופטים בממשלת בנט-לפיד,

היעד של לוין ורוטמן הוא להעביר את החוק לשינוי הוועדה בקריאה שלישית בתוך כחודש. אם חוק זה אכן יעבור, הסיכויים להידברות בכל נושא אחר של הרפורמה יהיה כמעט אפסי.

בתוך כך, רה"מ נתניהו הגיש לבג"ץ תגובה לעתירה של התנועה לאיכות השלטון נגדו, וטען כי היועמ"שית פוגעת בחופש הביטוי שלו כאשר אסרה עליו להתבטא בנוגע לרפורמה, שכן קיים הכרח שיעסוק בה. לטענת נתניהו, יש לאפשר לו לעסוק בחקיקה מוסדית של הוועדה למינוי שופטים ובשינוי עילת הסבירות בנוגע להחלטות הפקידות, כיוון ששם הוא אינו בניגוד עניינים.

נתניהו, באמצעות בא כוחו עו"ד מיכאל ראבלו, טען כי המניעה לעסוק בוועדה למינוי שופטים נקבעה בטיוטת הסדר ניגוד העניינים ב-2020, אלא שהיועמ"ש לשעבר מנדלבליט מחק זאת מההסדר הסופי. לטענתו, כעת מנסה היועמ"שית להחזיר את אשר מנדלבליט מחק.

בהכנת הכתבה השתתף נטעאל בנדל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר