למרות הביקורת שמתחו על ממשלת בנט-לפיד: תוכנית החומש למגזר הערבי לא תקוצץ

השרים שיקלי וסמוטריץ' הנחו לגבש מנגנון שימנע זליגה של כספים להסתה ובדלנות בתכנית למגזר, שאושרה בממשלה הקודמת של בנט ולפיד • ממשלת נתניהו לא תפגע בתוכנית בת 30 מיליארד השקלים

כפר ערערה בוואדי ערה , צילום: מישל דוט קום

לאחר שמתחו ביקורת על בנט ולפיד בגין העברת כספים רבים לח"כ מנסור עבאס - הממשלה הנוכחית תמשיך את תוכנית החומש למגזר הערבי שאושרה בממשלה הקודמת.

מדובר בתוכנית גדולה, בהיקף של 30 מיליארד שקלים לשנים 2026-2022, העוסקת בהשקעת כספים במגזר הערבי בנושאי חינוך, תחבורה, רווחה ועוד.

השר לשוויון חברתי עמיחי שיקלי, שמשרדו אחראי לתכלול התוכנית, סיכם עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ואנשיו על גיבוש "מנגנון סינון" כדי לוודא שהכספים לא יעברו לגורמים שמוגדרים מסיתים או בדלניים ולעמותות שפועלות נגד מדיניות הממשלה. בסביבת סמוטריץ' אומרים: "מתחנו ביקורת על כך שלא היו מנגנוני בקרה לכסף, אך מעולם לא תמכנו בפגיעה באזרחי ישראל הערבים".

לא הכל בשליטתו. שיקלי, צילום: אורן בן חקון

שיקלי אף הנחה את אנשי משרדו לבדוק בהתקשרויות אם קיימת העברת כספים דרך גופים מסיתים. הרעיון הוא שכדי לממש בניית כבישים, למשל, הממשלה מעדיפה להעביר את הכסף דרך גורמים חיצוניים של תשתיות כמו נתיבי ישראל - ולא דרך רשויות מקומיות, שבהן קשה יותר לעקוב אחר הכספים.

בנושא העמותות שיקלי מסרב לעבוד עם עמותות "בדלניות" בעלות אג'נדה לאומית פלשתינית. אחת מהן, ששיקלי הנחה לבחון את ההתקשרויות עימה, היא עמותת "אג'יק", מכון מחקר ערבי־יהודי בנגב.

יש לציין כי לא כל התקשרות היא בשליטת השר שיקלי, אך הוא מבצע את מנגנון הסינון גם כדי להציף את הדברים למשרדים האחרים שמעבירים כספים במסגרת התוכנית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר