במשרד המשפטים מתנגדים להצעת החוק של ח"כ ביסמוט

הצעת החוק מתוכננת לעלות מחר לכנסת • "פרסום של הקלטה, להבדיל מפרסום דברים בשמו של עיתונאי, מאפשר לתווך לציבור מידע באופן שהוא בלתי אמצעי ובעל מהימנות גבוהה יחסית, ומכאן חשיבותו הייחודית להגשמת חופש העיתונות", נכתב בחוות הדעת

ח"כ בועז ביסמוט (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

הצעת החוק של ח"כ בעז ביסמוט שביקשה לאסור פרסום הקלטות ועוררה סערה - נתקלת בקשיים. בייעוץ המשפטי לממשלה גיבשו חוות דעת בה מוצע להתנגד לחוק.

לקראת העלאת הצעת החוק לדיון מחר (ראשון) בוועדת השרים גיבשו ביועמ"ש את עמדתם.

הצעת החוק של ביסמוט תאסור פרסום הקלטות ברבים, צילום: ללא

הצעת החוק מבקשת, כזכור, לאסור לפרסם הקלטה של אדם ברבים ללא רשותו וללא ידיעתו. משמעות ההצעה היא שעיתונאים לא יוכלו לפרסם הקלטות בלי אישור של המוקלטים ופרסום שכזה יהווה עבירה פלילית.

בטעמי חוות הדעת כותבים ביועמ"ש כי "הצעת החוק מעלה קשיים משפטיים במישורים שונים: קביעת איסור על פרסום פוגעת מטבעה בחופש הביטוי ובחופש העיתונות, ולפיכך, דרושה הצדקה כבדת משקל כדי להגביל חירויות יסוד אלה. בפרט, פרסום של הקלטות ברבים, הוא אמצעי חשוב בידי עיתונאים ואמצעי תקשורת, בין השאר כאשר הם חושפים פרשות שחיתות, מגעים פוליטיים ומדיניים ועניינים נוספים המצויים בליבת העניין והשיח הציבורי". 

לדבריהם "פרסום של הקלטה, להבדיל מפרסום דברים בשמו של עיתונאי, מאפשר לתווך לציבור מידע באופן שהוא בלתי אמצעי ובעל מהימנות גבוהה יחסית, ומכאן חשיבותו הייחודית להגשמת חופש העיתונות".

עוד מוסיפים כי "עלולים להימנע גם פרסומים בנסיבות בהן לא נראה כי יש כל קושי בדבר, כמו למשל פרסום הקלטות של שיחות של לקוחות עם נותני שירות ברשתות חברתיות כביקורת צרכנים". 

ביועמ"ש טוענים כי דברי ההסבר להצעת החוק אינם כוללים התייחסות לאיזון בין הפגיעה בפרטיות לפגיעה בחופש ביטוי. בנוסף אומרים כי יש צורך להגדיר יותר במדויק ובפרטי פרטים מה כולל "מידע רגיש" שמוזכר בהצעת החוק.

על רקע הקשיים הגלומים בהצעת החוק, משלא הובאו בדברי ההסבר לה הצדקות לשינוי האזונים העדינים הקיימים כבר היום בחוק הגנת הפרטיות ולפגיעה בחופש הביטוי ובחופש העיתונות – לעמדתנו יש להתנגד להצעת החוק". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר