הצעת החוק של ח"כ ביסמוט: עיתונאים לא יוכלו לפרסם הקלטות בלי אישור המוקלטים

חבר הכנסת מהליכוד, שהיה בעצמו עיתונאי, הציע לאסור פרסום הקלטה של אדם ברבים ללא רשותו וללא ידיעתו • ביסמוט ביקש לקבוע כי פרסום הקלטה ללא אישור תהווה "עוולה אזרחית ועבירה פלילית" • לאחר פרסום ההצעה הוא כתב בטוויטר: "שמים סוף להקלטות סתר"

ח"כ בועז ביסמוט (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

חבר הכנסת בועז ביסמוט ממפלגת הליכוד הגיש היום (ראשון) הצעת חוק שתאסור לפרסם הקלטה של אדם ברבים ללא רשותו וללא ידיעתו. משמעות ההצעה היא שעיתונאים לא יוכלו לפרסם הקלטות בלי אישור של המוקלטים. 

"שמים סוף להקלטות סתר!", כתב ביסמוט שהיה בעבר עיתונאי ועורך ראשי של "ישראל היום", בחשבון הטוויטר שלו. "הגשתי היום תיקון להצעת חוק, בה אני דורש לקבוע כי גם מעשה של פרסום הקלטה של אדם ברבים יהווה עבירה פלילית. בעידן הטכנולוגי בו אנו חיים, כל אדם יכול להקליט שיחה בעלת תוכן רגיש ולפרסם אותה ברבים. התיקון לחוק יבטיח שפרסום הקלטה שכזו תחשב לפגיעה חמורה בפרטיות". להצעת החוק הצטרפו גם חבר הכנסת מהליכוד שלום דנינו והשרים שלמה קרעי, אופיר אקוניס וניר ברקת. 

בדברי ההסבר לחוק של ביסמוט נכתב: "'חוק הגנת הפרטיות התשמ"א - 1981' קובע בסעיף 2 לחוק מהי פגיעה בפרטיות. לפי הסעיף, פגיעה בפרטיות כוללת מגוון רחב של מעשים שביניהם: בילוש, האזנה אסורה על פי חוק, צילום אדם ברשות היחיד, פרסום תצלומו של אדם ברבים בנסיבות שהפרסום עלול להשפילו, הפרה של חובת סודיות שנקבעה בדין או בהסכם, פרסומים הנוגעים לצנעת חייו האישיים של אדם ושימוש בידיעה על ענייניו הפרטיים של אדם שלא למטרה שלשמה נמסרה. סעיף 4 לחוק קובע כי פגיעה בפרטיות מהווה עוולה אזרחית, וסעיף 5 קובע כי חלק מן המעשים המהווים פגיעה בפרטיות מהווים גם עבירה פלילית".

עוד נכתב בהצעת החוק: "על פי נוסח החוק כיום, על אף שיש מגוון רחב של התנהגויות שנחשבות פגיעה בפרטיות וישנם סעדים שונים למי שחדרו לפרטיותו, פרסום הקלטה של אדם ברבים הנוגעת למידע רגיש כהגדרתו בפרק ב' לחוק שלא בהסכמתו לא מעוגנת באופן ישיר כמעשה המהווה פגיעה בפרטיות ומקנה סעד. מדובר במצב בעייתי משום שהיכולת הטכנולוגית להקליט שיחות צריכה לשמש בעיקרה לשימור מידע לצרכים אישיים ולא לשם פרסומה ברבים באופן שעלול לפגוע בפרטיותו של אדם.

"לפיכך, מוצע להוסיף להגדרה של מהי פגיעה בפרטיות גם מעשה של פרסום הקלטה של אדם ברבים כפי שפורט לעיל. בהתאם, מוצע גם לקבוע כי מעשה זה יהווה עוולה אזרחית ועבירה פלילית", נכתב בהצעה. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר