הצעת החוק להפרטת התאגיד: אם אין קונה - ייסגר

סגירת גוף תקשורת שוב על הפרק • ח"כ שלמה קרעי הגיש הצעת חוק שנויה במחלוקת, שלפיה התאגיד יעמוד למכירה • אם בתום שנתיים לא יימצא רוכש - כאן ייסגר

תאגיד השידור הציבורי, צילום: אורן בן חקון

ח"כ שלמה קרעי הגיש לאחרונה הצעת חוק להפרטת תאגיד השידור הציבורי (כאן 11) ומכירתו לגוף מסחרי פרטי. על פי ההצעה, אם התאגיד לא ימצא קונה פרטי הוא יפסיק את שידוריו וייסגר בתוך שנתיים.

הצעת החוק הזו של קרעי, שהגיש בעבר הצעות דומות, מגיעה על רקע הרצון בליכוד לסגור את התאגיד, כפי שדיווח עמית סגל בחדשות 12 לפני שבוע. בליכוד טענו כי הנושא לא עלה בהסכמים הקואליציוניים, אך נראה כי יש בליכוד מי שכבר פועל לקדם את המהלך, והעדות לכך היא הצעת החוק של שלמה קרעי. עם זאת, עד עתה נתניהו לא התבטא בנושא.

בשנת 2017 נתניהו הביע את רצונו לסגור את תאגיד השידור, אך משה כחלון, השותף הבכיר בממשלה דאז, סיכל את המהלך והתעוררה מחאה ציבורית נגד הסגירה. כיום מדובר במהלך שנראה ריאלי, לאור העובדה שהקואליציה המתגבשת נחשבת הומוגנית ולא נראה כי יש מי שיפעיל את כובד משקלו הפוליטי למנוע את המהלך.

ח"כ שלמה קרעי, צילום: אורן בן חקון

נוסח החוק מדבר על הפרטת כל התאגיד, אך יש גם קולות שקוראים בעיקר להתעסק בסגירת מחלקת החדשות. החוק קובע כי ההליך להפרטת תאגיד השידור הציבורי יימשך שנתיים, ואם לא יימצא קונה פרטי הוא ייסגר. לפי החוק, ארכיון התאגיד וקנייניו הרוחניים יועברו לבעלות המדינה. נוסף על כך, החוק קובע כי שידורי הרדיו של התאגיד ייסגרו, למעט שידורי רשת ב', אשר תוצע למכירה לגוף פרטי. מי שיקנה את רשת ב' יקבל גם רישיון לתחנה ארצית, בניגוד למצב כיום שבו רק גופים ציבוריים מחזיקים ברישיון לרדיו ארצי.

הטענה להצדקת החוק נובעת בעיקר משיקול של הפסקת המימון הציבורי ופתיחת שוק התקשורת לתחרות. בדברי ההסבר לחוק נכתב: "תקציב תאגיד השידור מורכב משני מקורות: תקציב ממשלתי קבוע בחוק וצמוד למדד, ותקציב המתבסס על גביית אגרת רדיו לרכב. תקציב זה עומד על כ־800 מיליון שקלים. מדובר בסכום גבוה במיוחד, שאפילו המאמינים בחשיבותו של שידור ציבורי נפעמים מהיקפו".

עוד נכתב בדברי ההסבר לחוק כי "בעידן של אינטרנט בנגישות גבוהה במיוחד, הטענה שנדרש שידור ציבורי כדי לתת מענה לרב-תרבותיות הקיימת בישראל אינה רלוונטית יותר. על אף תקציב גדול במיוחד, תאגיד השידור לא מציע תכנים רבגוניים ייחודיים, ויעידו על כך אחוזי צפייה נמוכים במיוחד בתכניו".

נציין כי מדובר בהצעת חוק פרטית שטרם קיבלה את אישור נתניהו. הערכה כי במידה ותתקיים רפורמה כזו היא תעשה על ידי שר התקשורת ובאמצעות חקיקה ממשלתית. עם זאת, ההצעה של קרעי מסמנת קריאת כיוון לאפשרות של המהלך.

ח"כ קרעי מסר בתגובה: "אנחנו בליכוד דוגלים בשוק חופשי ובתחרות. אין שום סיבה בעולם, בעידן של אינטרנט חופשי ותכנים רבגוניים ורב-תרבותיים, שהציבור יממן מכיסו בעל כורחו, בקרוב למיליארד שקלים בשנה, ערוצי תקשורת מסוימים ואליטיסטיים, המונעים ברוב המקרים מאג'נדה מסוימת מאוד שאינה מייצגת את מגוון הדעות בציבור הישראלי. ייצאו נא לשוק החופשי ויציגו את מרכולתם כמו יתר השחקנים בשוק התקשורת".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר