בן גביר באזכרה לרב כהנא: "לא מסכים עם כל דבריו", הקהל הגיב בקריאות בוז

יו"ר עוצמה יהודית נכח באזכרה של מנהיג הימין הרדיקלי ויו"ר תנועת כך, שנרצח לפני 32 שנים • ברקע קריאות הבוז אמר בן גביר: "אני לא הרב כהנא - אני לא תומך בגירוש של כל הערבים ולא אחוקק חוקים נפרדים בין יהודים לערבים" • עם זאת הוא הדגיש: "גולת הכותרת של הרב כהנא הייתה אהבת ישראל ללא חשבון"

בן גביר. מסתייג מדעותיו של כהנא אך אומר: "הייתה בו אהבת ישראל", צילום: אולבייה פיטוסי/פלאש90, דודו גרינשפן

יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, נאם היום (חמישי) באזכרה של מנהיג הימין הרדיקלי ויו"ר תנועת כך, הרב מאיר כהנא, לציון 32 שנים להירצחו. בן גביר אמר במהלך דבריו שהוא לא מסכים עם חלק מעמדותיו של כהנא ובתגובה הנוכחים במקום הגיבו בקריאות בוז. צפו בקטע מתוך נאומו של בן גביר ובקריאות הבוז נגדו. 

"היום אני לא הרב כהנא ואני לא תומך בגירוש של כל הערבים, ולא אחוקק חוקים נפרדים בין יהודים לערבים", אמר ח"כ בן גביר ברקע קריאות הבוז. "אם כי ודאי שנפעל למען גירוש מחבלים מהארץ, למען צביונה היהודי של המדינה, למען ההתיישבות והזהות היהודית. אבל נדמה לי שגולת הכותרת של הרב כהנא הייתה אהבה - אהבת ישראל ללא חשבון, ללא פשרות ובלי שום שיקול אחר". 

בן גביר באזכרה לרב כהנא: "לא מסכים עם כל דבריו", הקהל הגיב בקריאות בוז | צפו קרדיט: זאבי חדשות כל העולם

מוקדם יותר היום, בן גביר פרסם את הנאום שנשא הערב: "נער הייתי וגם בגרתי, ומאז הייתי בן 16 בכל שנה הגעתי לאזכרה כאן להוקיר ולהכיר את מי שנרצח על קידוש השם, את מי שפעל למען יהודי ברית המועצות ודאג לפעול לפתיחת מסך הברזל, את מי שנלחם באנטישמיות נגד יהודים בארה"ב ופעל לחוקק חוק עונש מוות למחבלים".

הרב מאיר כהנא ב-1984, צילום: דודו גרינשפן

"אני חייב לרב כהנא את זה שחזרתי בתשובה והתחלתי ללמוד בישיבה שהקים, אמנם אחרי שנרצח ולצערי לא זכיתי להכירו, אבל זכיתי ללמוד את כתביו ושיעוריו ולהיות בישיבה עם הרבה אהבה לכל אחד: קיבוץ גלויות אמיתי. כמו רובנו הרב כהנא עבר בחיים לא מעט. היו שנים בהיסטוריה שלו ופעולות שונות ודברים, שהיום אני גם פחות מסכים איתם".

עוד כתב: "היו תקופות שביקש להיכנס לפוליטיקה והיו תקופות שפחות. היו תקופות בהן דיבר על רוב הערבים והיו תקופות שרק על חלקם. היה הרב כהנא בישיבה בשיעורים ובלימוד, והיה הרב כהנא בציבור בעצרות ובכיכרות".

ח"כ איתמר בן גביר באזכרה של הרב כהנא, יחד עם חברי מפלגתו יצחק וסרלאוף ואלמוג כהן, צילום: אולבייה פיטוסי/פלאש90

אחרי סערת הקלטת: בן גביר נועד עם הנשיא הרצוג והמליץ על נתניהו לראשות הממשלה // צילום: יוני ריקנר

הרב מאיר כהנא היה פעיל ימין קיצוני ויו"ר תנועת כך, שנפסלה ב-1988 מהתמודדות בבחירות לכנסת לאחר שנקבע שמטרותיה גזעניות. כהנא נרצח בשנת 1990 בסיום נאום שנשא בניו יורק, בידי מתנקש מוסלמי, אל סייד נוסייר, בעל זיקה לאל-קאעידה.

מלשכת בן גביר נמסר לפני האזכרה: "בנאומו ידגיש בן גביר כי הוא מכבד את הרב כהנא שהיה אוהב ישראל גדול, אך במקביל לא מסכים עם כל דעותיו ביחס לגירוש ערבים ולחופי ים נפרדים".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר