מרב מיכאלי: "איחוד בין העבודה ומרצ לא טוב לגוש, הוא טוב רק ללפיד"

שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי יוצאת לקרב • על הסקרים הלא גבוהים: "יש לנו פוטנציאל גבוה" • על הקרבות בתוך גוש השינוי: "גם גנץ פועל נגדנו" • על ישיבה עם המשותפת: "לא רואה אותה מצטרפת לממשלה" • על הניסיון להפעיל תחבורה ציבורית בשבת: "זה לא ספין, עבדתי על זה מהיום הראשון שלי במשרד"

נזכרה לדבר על תחב"צ בשבת: מרב מיכאלי, צילום: גדעון מרקוביץ'

שרת התחבורה ויו"ר העבודה מרב מיכאלי אומרת בראיון ל"ישראל היום" כי הניסיון של רה"מ לפיד ללחוץ עליה להתאחד עם מרצ בבחירות הקרובות משרת רק את מטרותיו של לפיד, ויזיק לגוש. "זה לא פתוח לדיון", היא מבהירה בנחרצות בראיון ל"ישראל היום".

למרות המצב בסקרים שמנבאים לה 5-6 מנדטים, מיכאלי שומרת על אופטימיות, ואומרת: "יש לנו פוטנציאל גבוה של מצביעים, רק התחלנו את הקמפיין". "נכנסנו לממשלה שלא הייתה קלה לנו", מודה מיכאלי. "עשינו הרבה ויתורים, יש דברים שלא יכולנו לעשות. אנשים ציפו מאיתנו כשהגענו לממשלה שנקדם את כל הערכים שלנו, אבל לא יכולנו לעשות הכל כמו נישואים אזרחיים, מדיניות כלכלית ותחבורה ציבורית בשבת".

מיכאלי מצביעה על מאבק של לפיד וגנץ מול מפלגת העבודה: "יש הרבה כוחות שעובדים נגדנו, ביניהם גם מפלגות אחרות בגוש. הקמפיין של לפיד על איחוד של מרצ והעבודה מסיח את הדעת מלדבר על היתרונות של מפלגת העבודה, גם גנץ פועל נגדנו בכל מיני דרכים. וזה לגיטימי זה פוליטיקה, אבל אנחנו נתחיל עכשיו את הקמפיין, נציג את הערכים שלנו ונדבר לציבור בגובה העיניים כמו שאנחנו יודעות. נגדיל את כוחה של המפלגה".

רק הוא רוצה איחוד. ראש הממשלה לפיד, צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ

את מתחייבת שלא יהיה חיבור בין העבודה למרצ?

"לא יהיה איחוד העבודה-מרצ. היה ניסיון כזה והוא נכשל. ב־2020 הם רצו יחד והביאו 7 מנדטים, ב־2021 הם רצו בנפרד והביאו 13 מנדטים. איחוד בין העבודה ומרצ הוא לא טוב לגוש, הוא טוב ללפיד, הוא חושב על טובתו האישית. איחוד העבודה ומרצ עלול להחזיר את נתניהו. אותי מעניינת מדינת ישראל, וזה לא פתוח לדיון. מרצ תעבור, העבודה תגדיל את כוחה וזה יחזק את הגוש".

"השמאל הוא קורבן לאלימות"

על מה הבחירות בעינייך? איך את קוראת את המערכת הפוליטית כעת?

"ישראל עדיין בשלהי עידן נתניהו וזה משליך על כל המערכת. הכל משובש, הכל מעוות וקשה יותר לדבר על דברים שחשובים לציבור. ראשי רשויות מהליכוד הם הראשונים שיגידו לך שהממשלה הזאת עבדה פי אלף. הדה-לגיטימציה לחלקים שלמים בפוליטיקה הישראלית הם עדיין חזקים. אנשים יכולים להגיד לי שהם אוהבים אותי ומעריכים את העבודה שלי, ואז הם יגידו 'אבל אני בצד השני'".

אבל אתם עושים גם דה לגיטימציה לנתניהו שמונע את סיום הפלונטר הפוליטי.

"אין פה סימטריה, יש צד אחד שהוא קורבן אלימות שהוא השמאל. אני גדלתי במדינה שהמילים 'שמאל' ו'ימין' לא היו בה, לא שהם באמת לא היו בה, אנשים לא הגדירו את עצמם במונחים האלה. היה הליכוד והמערך. נתניהו הביא את כל המושגים האלה ואמר 'נתניהו והימין טוב ליהודים, והשמאל לא טוב ליהודים'. זה מילים שלא היה שימוש בהם במערכת הפוליטית. נכון שבשנים האחרונות השמאל מדבר על ביבי-בן גביר במונחי סכנה".

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, צילום: אורן בן חקון

את בעד ממשלת אחדות עם הליכוד והחרדים בלי נתניהו, כמו גנץ שטוען שיהיו שינויים אם נתניהו לא ישיג 61?

"אם נתניהו יפרוש מהחיים הפוליטיים כל המשחק יתארגן מחדש. אני חושבת שצריך להקים ממשלה ללא נתניהו, אבל כעת לצערי נתניהו והליכוד חד הם. צריך להשיג מספיק מנדטים לגוש שלנו".

"לא ישבתי עם נתניהו"

ממשלה עם המשותפת זה לגיטימי בעינייך?

"אני לא רואה את המשותפת מצטרפת לממשלה. אני אומרת דבר ברור: יש קווי יסוד, מפלגה שמחויבת לחזון הציוני, למדינת ישראל כבית לעם היהודי עם שוויון זכויות מלא - מבחינתי היא מוזמנת לממשלה. האם המשותפת תהיה שם? כנראה שלא".

וממשלת מיעוט הנשענת מבחוץ על המשותפת?

"מפלגת העבודה תעשה את המקסימום כדי להקים ממשלה שתמנע את ממשלת ביבי-בן גביר".

לא חושבת שייכנסו לממשלה. חברי המשותפת, צילום: דוברות הכנסת - נועם מושקוביץ'

למה בעצם שאנשים יצביעו לכם ולא לגנץ או ליש עתיד?

"אנחנו מפלגה הרבה יותר טובה. אצלנו אתה מקבל הכל, גם את ההצבעה האסטרטגית להחליף את נתניהו. אני בשונה מלפיד, גנץ וליברמן אף פעם לא ישבתי עם נתניהו. אני מוטרדת מזה שגנץ לא מכחיש ישיבה עם נתניהו באופן ברור.

"במקביל אתה מקבל את הדבר הנוסף שהוא ערכים ברורים בכל הנושאים של החיים עצמם. אנחנו המפלגה היחידה שיש לה מדיניות כלכלית שמדברת על  שירותים חברתיים בחינם, היחידה שאומרת שוויון זכויות בפה מלא, על נישואים אזרחיים. ביש עתיד מדברים על ברית זוגיות, לא אומרים נישואים אזרחיים, ואני אומרת בפה מלא חופש דת. אנחנו היחידות שאומרות הסדר מדיני עם הפלשתינים. אם לא נתעסק עם הסכסוך נתפייד בשקט לתוך מדינה דו-לאומית. אני מאמינה שצריך להגיע לשלום אבל לא אז שתי מדינות לשתי עמים כדי לשמור על ישראל כבית של העם היהודי.

מה עם דמות ביטחונית? תמני את בר לב לשר מקצועי מבחוץ?

"הכל פתוח, עמר בר לב הוא נכס למפלגת העבודה הוא שר לביטחון פנים מאוד טוב שעסק פחות ביחסי ציבור ועובד קשה".

יש לך אפשרות לשריונים ברשימה. שומעים שמות כמו ניסנקורן, עמוס ידלין ואפילו אהוד ברק.

"כרגע לא הצעתי לאף אחד שום דבר, יש לאנשים אינטרס להפיץ כל מיני שמות זה לא בא ממני, לא דיברתי על זה עם איש. נפגשתי אתמול עם אהוד ברק אבל לא לצורכי שריון. אני עוד חושבת מה הכי נכון למפלגת העבודה".

לא ישוריין, אהוד ברק // צילום: גדעון מרקוביץ', צילום: גדעון מרקוביץ'

"לממש את רצון הרוב"

בימים האחרונים, בזמן מערכת בחירות וממשלת מעבר, הודיעה שרת התחבורה מיכאלי כי היא הורתה ליו"ר נת"ע לקדם פעילות של הרכבת הקלה בגוש דן בשבת. מפלגות הימין בגוש נתניהו תקפו את המהלך, וטענו כי אין למיכאלי מנדט ציבורי לעשות פעולה כזו של שינוי סטאטוס קוו בזמן ממשלת מעבר ושזה נעשה לצורכי קמפיין.

לא פוסלת אף מגזר. מיכאלי בחתונת נכדתו של משה גפני, צילום: ללא

מיכאלי עצמה טוענת כי "מי שאומר שזה ספין מתעלמות ומתעלמים מהעובדה שנשאלתי על זה במהלך השנה ואמרתי תמיד שאנחנו עובדים על זה כדי לעשות את זה בהסכמה. הייתה לי תכנית ארוכת טווח, עבודת המטה נעשתה מהיום הראשון שלי במשרד - ואז הקואליציה התפוצצה. העובדה שאין לנו תחבורה ציבורית בשבת זו פגיעה אנושה בציבור, פגיעה בכלכלה. כרגע בממשלת המעבר הזו יש חלון הזדמנויות היסטורי, והגיע הזמן לממש את רצון הרוב. יש רוב בציבור ורוב בממשלה במהלך. גם סער תומך בזה, גם מספר שלוש אצל שקד תומך בזה, גם דתיים תומכים בתחבורה ציבורית בשבת. זה לא צריך לעבור בשכונות בהם אנשים לא רוצים תחבורה בכלל בשבת, אבל זה לא יוכל למנוע ממדינת ישראל את חופש התנועה הבסיסי הזה"

אבל עכשיו זה ממשלת מעבר, אתם בבחירות, צריך לחכות לממשלה שנבחרה על ידי העם.

"במשפטים יש את המושג הזה 'מעשה או במחדל'. גם לא לעשות זה לא ניטרלי. השאלה היא האם יש לי מנדט ציבורי לפספס את החלון ההיסטורי הזה והתשובה היא לא. כי מה שהממשלה הזו תעשה גם ממשלה עם החרדים לא תחזיר לאחור".

אם זה היה הפוך - ממשלת ימין חרדים שמחליטה לשנות את הסטטוס קוו ולהחמיר בנושא הדתי, היית מקבלת את זה?

"אי אפשר להשוות ולהקביל בין נתינת זכויות לאנשים לבין לקחת זכויות מאנשים. זה לא אותו דבר. כאן אתה כופה על מישהו משהו, וכאן אתה מאפשר למישהו משהו - זה לא אותו דבר. אין לאף אחד זכות לכפות ולפגוע בזכויות ויש חובה לאפשר זכויות לאנשים".

"נתניהו נכשל בנושא איראן"

מה את חושבת על הסכם הגרעין?

"תלוי מה התוכן שלו. השאלה היא לא ההסכם, השאלה היא ביטחונה של מדינת ישראל ומה האינטרס הישראלי שנהיה מוגנים לנצח נצחים. גרעין לאיראן זה מסוכן וגרוע למדינה, ואיראן מסכנת גם את השלום העולמי. אחד הכישלונות החריפים של נתניהו היה שהוא הפך את זה לבעיה רק של ישראל, במקום לגייס את כל העולם לעבוד נגד הגרעין כי זה מסכן את כולם".

מתקן גרעין באיראן, צילום: רויטרס

אבל מה צריך לעשות עכשיו עם ההסכם המתגבש?

"צריך למצוא דרך למנוע מאיראן נשק גרעיני. הסכם הקודם ב־2015 היה הסכם לא מספיק טוב, אבל הוא הרחיק את איראן בצורה משמעותית מגרעין. נתניהו נכשל בנושא איראן. פעם אחת כי הוא עשה קרע עם ארה"ב ולכן ההסכם הזה לא התחשב באינטרסים הישראלים במידה מספקת, בנוסף הוא גרם לזה שטראמפ יצא באופן חד-צדדי מההסכם בלי אלטרנטיבה, בלי רשת ביטחון לישראל, מה ששחרר את איראן להתקדם עם הגרעין בצורה שהפכה את זה להרבה יותר מסוכן".

אבל אם את רואה שהאמריקאים לא מתחשבים באינטרס של ישראל, מה תעשו?

"אין אם, עוד לא הגענו לישורת האחרונה. הברית האסטרטגית עם האמריקאים היא הנכס הכי משמעותי שיש לישראל, ולסכן אותו זה דבר מטומטם לעשותו. כי אז גם אם תרצה לתקוף באיראן אין לך מי שיעמוד מאחוריך, זה לא חכם".

על מי מפלגת העבודה תמליץ להיות ראש ממשלה, לפיד או גנץ?

"מי שיוכל להקים ממשלה טובה יותר להחלפת נתניהו. אני לא יודעת מה יהיו תוצאת הבחירות עדיין. אני עדיין לא מרכיבה ממשלה".

את רוצה להיות שרת אוצר?

"כן, מסמוטריץ' ועד ליברמן כולם מחזיקים בתפיסה כלכלית היפר-קפיטליסטית שדוגלת בזה שהמדינה צריכה לעשות מינימום והאנשים צריכים להסתדר. אני רואה את הדברים הפוך. אני חושבת שהמדינה צריכה לקחת אחריות ולדאוג לשירותים הכי בסיסיים שיהיו לכולם ולהשקיע הרבה יותר כסף בחינוך, בבריאות, בתחבורה, בדיור, וזה אומר להשקיע הרבה יותר כסף בציבור. להעלות את השכר. לתת חינוך חינם מגיל אפס. יש כסף, ישראל עשירה מאוד אנחנו בעודף של 40 מיליארד ש"ח. מדינה שמגדילה את הגירעון שלה ומשקיעה בחינוך, שהחינוך יותר טוב ויש יותר אנשים משכילים זה יגדיל את התוצר של המדינה  תוך 10 שנים".

אביגדור ליברמן, צילום: אורן בן חקון

את רוצה ממשלה עם החרדים? את תסכימי להתפשר על הערכים שלך בנושא דת ומדינה בשביל זה?

"מאז ומעולם זה ידוע שיש לי יחסים מכבדים עם הפוליטיקאים החרדים ועם הציבור החרדי. אני לא פוסלת מגזרים. זה בסדר להתפשר, השאלה כמה והשאלה האם גם הם יהיו מוכנים להתפשר".

מה דעתך על ההתנהלות במו"מ בין האוצר למורים?

"אנחנו מאמינות שצריך לשלם למורות יותר, צריך לשים לב שזה ציבור שרובו נשים והם נדפקות פעמיים: גם שכר נמוך וגם להעסיק את הילדים בתור אימהות, אם חלילה תהיה שביתה. מורות צריכות להשתכר יותר, צריך להשקיע בהם הכשרות מקצועיות. אני מאמינה שההוצאה על הציבור צריכה להיות גבוהה יותר, אין שום בעיה להגיע להסכם ולהימנע משביתה".

מה את חושבת על קרב התמונות בין לפיד לנתניהו?

"הבנים מתעסקים בתמונות ובמריבות על אגו ואנחנו עובדות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר