נתניהו הציג תוכנית כלכלית: "משבר עולמי זה לא תירוץ לאי-עשייה"

לדבריו המדינה עומדת בפני סכנה של סחרור אינפלציוני • נתניהו סבור שיש לפעול בשני מישורים: בלימת עליית המחירים והפחתת מיסים • בנוסף הוא מבטיח לפעול להורדת מחירי הדיור וליישום חינוך חינם לפעוטות עד גיל 3 • שר האוצר: "בזמנו היינו המדינה השנייה היקרה בעולם" • גם ב"כחול לבן – תקווה חדשה" הגיבו: "נתניהו פגע קשות בכלכלת ישראל"

בנימין נתניהו , צילום: יונתן זינדל

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, חשף הבוקר (רביעי) בשידור לייב בעמוד הפייסבוק שלו את התוכנית הכלכלית שלו - לקראת הבחירות - תחת הכותרת "מוציאים את ישראל מהמשבר". התוכנית הכלכלית גובשה בשבועות האחרונים יחד עם פרופ׳ אבי שמחון, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, שי באב״ד, ושר האוצר לשעבר, יובל שטייניץ.

כשברקע דגל ישראל גדול במיוחד, פרש נתניהו את משנתו הכלכלית והבטיח כי ניתן להוציא את המדינה מהמיתון אליו נקלעה. "רק ממשלה לאומית יציבה תוריד את המחירים שמשתוללים בשנה האחרונה", אמר. "בממשלה שלנו עליית המחירים הייתה חצי אחוז בשנה, לעומת זאת רק בשנה האחרונה המחירים עלו פי 9, שהם 4.5%. החשמל עלה, המזון עלה, הדלק התייקר, המים התייקרו.

"בשנה האחרונה כל משפחה בישראל משלמת לפחות 7,900 שקלים תוספת הוצאה - נטל עצום על המשפחות. עליית המחירים תגרור עוד עליית מחירים. אנחנו עומדים בפני סכנה של סחרור אינפלציוני. יש פה משבר כלכלי עולמי, אף אחד לא מכחיש את זה, אבל זה לא תירוץ לאי-עשייה. משבר כלכלי עולמי מחייב הנהגה שתוציא את ישראל מהמשבר הזה ראשונה בעולם. זה לא גזירת גורל.

עליית מחירי המזון,
גם הדלק התייקר, צילום: הרצי שפירא

"ישראל יכולה לצאת מזה וכבר עשינו את זה, הוצאנו את ישראל משלושה משברים כלכליים עולמיים ב-2003, ב-2009 וב-2020 במשבר הקורונה. יש שלושה תנאים להצלחה: ממשלה יציבה, הובלה אישית של ראש הממשלה - אני לוקח על עצמי את המשימה, כפי שעשיתי בשלושה המשברים הכלכליים הקודמים. הדבר השלישי, אני מביא תוכנית חירום זמנית ונועזת כדי להוריד את המחירים".

סבסוד קרקע לבנייה לזוגות צעירים

בתוכנית נתניהו ישנם שני מרכיבי יסוד - בלימת עליית המחירים והפחתת מיסים. לדבריו יש להוריד את מחיר החשמל, את מחיר הדלק, את מחיר המים ולהקפיא את תעריפי הארנונה לשנה. הצעדים הללו, כך הוא טוען, ישפיעו על כל המחירים במשק.

בנוסף מבטיח נתניהו להוריד את מחירי המזון באמצעות הורדת מיסים ומכסים.

בכל הקשור לעליית מחירי הדיור, נתניהו מבטיח להנפיק אג״ח ממשלתי שצמוד למחירי הדיור במטרה להוריד ביקושים. עוד בכוונתו לקצר את זמן קבלת היתרי בנייה וליישם מודל של ״אכיפה בדיעבד״ - כלומר קודם בונים ורק אחר כך מקבלים אישורים.

בנוסף הוא גורס כי סבסוד קרקע לבנייה עבור זוגות צעירים ותקצוב תשתיות תומכות לפני הבנייה, יורידו את מחירי הדירות. אל מול הקבלנים, הוא מתעד להשתמש בשיטת המקל והגזר, כלומר "אם יחזיקו קרקעות ולא יבנו - יקבלו מקל. אם יבנו מהר - יקבלו גזר", לדבריו.

גנץ וסער. "נוציא את ישראל מהמשבר - בלעדיו", צילום: יוסי זליגר

כדי להוזיל את עלויות המחייה למשפחה, נתניהו אומר כי הליכוד מתחייב להביא חינוך חינם לילדים בגילאי 0-3. 

שר האוצר ליברמן צייץ: "כשנתניהו הפך לראש ממשלה ב־2009 יוקר המחיה כאן היה כמו הממוצע של ה־OECD, כשסיים, היינו המדינה השניה היקרה בעולם, עם גרעון 10.5% ואבטלה של 9.2%. עכשיו הוא מביא תכנית כלכלית? מטריד לחשוב מה יהיו התוצאות. התחלנו לתקן את מה שהשאיר, בזכותנו אין גירעון ואבטלה. תמשיך לדבר ואנחנו נמשיך לעשות".

מ"כחול לבן - התקווה החדשה" נמסר: ״מי שמנע תקציב מדינה משיקולים אישיים ומשפטיים, שם את טובתו האישית על פני המדינה ופגע קשות בכלכלת ישראל - לא ראוי ולא יכול לקדם שום פיתרון בנושא הכלכלי. אחרי הבחירות, נקים ממשלה יציבה ורחבה שתוציא את ישראל מהמשבר - בלעדיו".

שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש הכהן (כחול לבן): "טוב שהתעוררו עם חינוך חינם לאחר מעל לעשור שהיו בשלטון. חינוך חינם לגיל הרך הוא דגל של כחול לבן שממשלת נתניהו האחרונה לא קידמה כי הוא עסק בענייניו האישיים. רק אנחנו נדאג לכך שזה יקרה״.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר