מתווה בר-לב ומיקי לוי: ח"כים יוכלו לבקר אסירים ביטחוניים בבתי כלא

סוכם עם יו"ר הכנסת: נציבת שב"ס תאפשר לח"כים לבקר אסירים ביטחוניים בכפוף לאישור מראש • הביקורים נבלמו מאז "פרשת גטאס" בשנת 2016 • ארגון "בצלמו": "החלטה מקוממת"

אסירים בכלא, צילום: משה שי

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב ויו"ר הכנסת ח"כ מיקי לוי סיכמו על מתווה חדש, שיאפשר לחברי כנסת לבקר אסירים ביטחוניים בכלא. המתווה ייכנס לתוקף ב-1 באוגוסט למשך שנה, ובמהלכה ייבחן יישומו לצורך תיקונים ושיפורים.

בר-לב הוביל עם יו"ר הכנסת לוי את גיבוש המתווה, והמטרה היא מצד אחד לאפשר את החופש של ח"כים מכל סיעות הבית (כפי שביקש יו"ר הכנסת), ומצד אחר לשמור על האינטרסים הביטחוניים של מדינת ישראל.

ברקע הנוהל שגובש עמדה החלטתה של ועדת הכנסת, בהמלצת השר ארדן משנת 2016, למנוע מח"כים לבקר אסירים ביטחוניים בעקבות פרשת באסל גטאס, חבר כנסת לשעבר מהרשימה המשותפת, שהורשע לאחר שנתפס מבריח טלפונים ניידים ומסרים כתובים למחבלים במהלך ביקורו בכלא קציעות. מאז, הביקורים נעצרו כמעט לגמרי.

השר בר-לב (ארכיון), צילום: גדעון מרקוביץ'
יו"ר הכנסת מיקי לוי (ארכיון), צילום: דוברות הכנסת- נועם מושקוביץ'

בנוהל הקודם שהמדינה הציגה לבג"ץ הוצע שכל סיעה תמנה נציג אחד שיבקר אסיר ביטחוני, אך בעקבות הבג"ץ החלו ח"כ לוי והשר בר-לב בהידברות לבחינת מתווה הביקורים הנכון. סוכם כי השר יוביל בתיאום עם יו"ר הכנסת מתווה שישמר את הזכות של כל ח"כ לבקר כל אסיר ביטחוני, ולצד זאת ימנע סיכונים ביטחוניים.

המתווה: תנאים והגבלות

לפי המתווה, בקשה של כל חבר כנסת לקיים מפגש עם אסיר ביטחוני תחייב תיאום מראש בין הח"כ לבין לשכת השר לביטחון הפנים, שתעביר את הבקשה ללשכתו של נציבת שירות בתי הסוהר. בשלב הבא תבקש הנציבה חוות דעת מכל הגורמים הביטחוניים הרלוונטיים כדי לברר אם קיים סיכון ביטחוני כלשהו בביקור.

החלטת הנציבה תינתן בתוך חמישה ימי עבודה לכל היותר, אך היא או השר לביטחון הפנים יהיו רשאים לדחות או למנוע את המפגש מטעמים של ביטחון המדינה, גם לאחר שכבר אושר. אם וכאשר תפוג עילת הביטול, תצטרך הנציבה לקבוע מועד חדש למפגש.

ח"כ לשעבר באסל גטאס, ב-2017, צילום: מישל דוט קום

עילות אפשריות למניעת המפגש בין חבר הכנסת לאסיר הביטחוני או לדחייתו: אם יש יסוד סביר לחשוד שיש בביקור סכנה לביטחון המדינה, לביטחון הציבור, לביטחונו של אדם מסוים, לביטחון בית הסוהר או באופן כללי למשמעת ולסדר בבית הסוהר. כמו כן, הנציבה רשאית למנוע מפגש אם תחשוד שהביקור עלול לסייע לפעילות או להתנהלות של ארגון טרור, או אם הביקור ישבש חקירה של הרשויות השונות.

המתווה שסוכם יאפשר לחבר הכנסת להיפגש בכל ביקור עם שני אסירים ביטחוניים לכל היותר, אך עם כל אחד מהם בנפרד. בד בבד, אם הביקור אושר אך קיים צורך לצמצם חשש מפגיעה ביטחונית כלשהי, תהיה הנציבה רשאית להציב הגבלות שונות בכל הקשור לפיקוח על הביקור.

"נפעל נגד המתווה"

שי גליק, מנכ"ל ארגון "בצלמו",  יצא נגד המתווה ואמר ל"ישראל היום" כי "מדובר בהחלטה מקוממת. לא ייתכן שמשפחות הנרצחים ואזרחי ישראל יממנו נבחרי ציבור שמבקרים, וחלקם אף תומכים בגלוי ברוצחי יקיריהן. נפעל בכל הכוח נגד המתווה הזה. מחבלים צריכים להירקב בכלא, לא לקבל מבקרים ותופינים".

מתן פלג יו"ר תנועת אם תרצו מסר בתגובה: "צריך לומר בצורה ברורה: בממשלת ישראל ישנם שרים פוסט ציוניים הפועלים עבור הרשות הפלשתינית ונציגיה תומכי הטרור בכנסת. גם ראש ממשלת המעבר לפיד לא יכול לנקות את שמו מהטירוף הזה אותו מוביל שליחו מיקי לוי. מה המסר שמעבירים לוי ובר לב לשוטרים? אתם תעצרו מחבלים ואז מי שתומך בהם יבוא לבקר ולעודד אותם? זו ממשלה מסוכנת לישראל ולצערנו את ההשלכות נראה מהר מאוד"

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר