איש סודו של בנט ששמר עליו מימין: מי אתה טל גן צבי?

ראש הסגל של רה"מ שהודיע על עזיבתו, היה שם מוכר מאוד במערכת הפוליטית – אך לא לציבור הרחב • הוא ליווה את בנט מאז שזה נכנס לפוליטיקה, והיה לצדו גם כשהוא לא עבר את אחוז החסימה ב-2019 • הוא ניסה למשוך את רה"מ להקמת ממשלת ימין – אך לבסוף היה ממקימי הממשלה הנוכחית • בסביבתו מעידים כי גן צבי עזב לא רק בשל תחושת המיצוי והוויתורים המשפחתיים, אלא גם כי קיווה שדברים בממשלה היו מתנהלים אחרת

טל גן צבי וראש הממשלה נפתלי בנט

טל גן צבי, ששימש בשנה האחרונה כראש הסגל של ראש הממשלה נפתלי בנט עד שהודיע היום (שני) על התפטרותו, הוא אחד השמות המוכרים ביותר במערכת הפוליטית. בד בבד, עד תפקידו האחרון הוא היה איש שאינו מוכר במיוחד בציבור הרחב.

גן צבי הוא דמות שונה בנוף האנשים שבדרך כלל סובבים ראשי ממשלות בישראל. הוא חף מגינונים, החליפה לא טבעית עליו, שומר על צניעות, איש ביצוע. הוא ידוע כאיש הציונות הדתית על מלא, כזה ששומר על קשר עם רבנים ובעלי מוסדות במגזר. כבר בתחילת הדרך, בימי הבית היהודי, גן צבי השלים לבנט את הקשר לשטח ולאנשים.

יותר מעשור שגן צבי היה איש סודו ואמונו של בנט, מאז שכניסתו לפוליטיקה. הוא שימש לאורך השנים ראש מטה במשרדי הממשלה השונים שבהם היה חבר בנט, והוא גם עמד לצדו כשהוא היה באופוזיציה – ואפילו ברגעים הקשים של ימינה, כשזו לא עברה את אחוז החסימה בבחירות לכנסת ה-21 בשנת 2019.

לא עזב את בנט גם ברגעים הקשים. טל גן צבי (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

נוסף על כך, הוא היה האיש שניהל את המשא ומתן הפוליטי עבור בנט כמעט בכל הרכבות הממשלה בשנים האחרונות, והיה אחראי על כספים קואליציוניים. גן צבי הוא איש בעל השפעה רבה על בחירת אנשים לרשימה ימינה לאחר שזו הוקמה, ויש שיגידו שהוא האיש שעמד מאחורי בנט בכל המהלכים הפוליטיים שלו.

לא פעם, אנשים שהיו קרובים ללשכת בנט אמרו כי "לדבר עם טל זה כמו לדבר עם נפתלי".

מה יהיה עם אורבך?

כמי שמוערך על ידי ראשי המפלגות, השרים ומנכ"לי משרדי הממשלה, נחשב גן צבי לאיש ביצוע מהמעלה הראשונה במערכת הפוליטית. הוא נחשב לאחד שמכיר את הטריקים המשפטיים, שולט בפרטים, יודע כיצד לעבוד עם תקציבים ואנשי מקצוע במשרד האוצר, איש שיודע לסגור קצוות ודילים פוליטיים.

לאחר הבחירות האחרונות, לא היה זה סוד שגן צבי ניסה למשוך את בנט להקמת ממשלת ימין. לבסוף, הוא היה אחד ממקימי הממשלה הנוכחית, יחד עם שלום שלמה והצוות של שר החוץ יאיר לפיד, וכן שימש בה בתפקיד בכיר עד התפטרותו.

הסיבה הרשמית לעזיבתו של גן צבי היא כי עשור בפוליטיקה עשה את שלו, והוא חש מיצוי, זאת מכיוון שהתפקיד האינטנסיבי הצריך ויתורים אישיים ומשפחתיים רבים. עם זאת, בסביבתו העידו כי הוא היה רוצה שדברים בממשלה הזו היו מתנהלים אחרת.

פרישתו של גן צבי מהווה מכה קשה לכנף הימני בממשלת בנט-לפיד. ראש הסגל המסור היה הציר מאחורי הקלעים לתחזוק בפועל של הקואליציה מימין. גן צבי היה זה שדחף לכינוס מת"ע ולאישורי בנייה ביו"ש, הוא נלחם בשמרית מאיר, היועצת של בנט עד לאחרונה, מאבק אידיאולוגי ולא טכני על השטת הממשלה לכיוון ימני אל מול משיכה של מאיר למרכז.

מה יהיה על הממשלה שאותה הם מובילים? רה"מ בנט ושר החוץ לפיד (ארכיון), צילום: יונתן זינדל/פלאש90

 

המהלך של גן צבי צפוי להשפיע רבות גם על ח"כ ניר אורבך. כאשר הופעלו על אורבך לחצים כבדים על מנת שיצביע נגד הממשלה, מה שהחזיק אותו היה המחויבות האישית לטל. כעת, אורבך נשאר לבד במערכה, ובליכוד אומרים כי הם מפעילים עליו לחצים כבדים – וששקד היא היחידה אשר חוסמת אותו מעשיית מעשה.

בין אחד מתפקידיו, גן צבי היה הציר של החרדים לממשלה. בזמן אישור התקציב, הוא ניסה לסגור דיל עם החרדים על תקציבים למגזר בתמורה להימנעות שלהם בהצבעות של הממשלה, ולמעשה מתן רשת ביטחון.

כאמור, עזיבתו צפויה לערער את היכולת של הצד הימני בכלל, ושל אורבך בפרט, לייצר הישגים – ולהצדיק את הישארותם בממשלה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר