האזהרה של גנץ: "מדינה יהודית - בין גדרה לחדרה"

אובדן הקרקעות בנגב ובגליל מטריד את הממשלה • בשיחות סגורות, שר הביטחון פרש תרחיש אימים וטען: "עתידה של המדינה מדאיג" • גנץ מגיב: "אם לא נשקיע בגליל ובנגב, נקבל את הסכם החלוקה"

משכורות המחבלים קוזזו? בני גנץ, צילום: אורן בן חקון

צעדות הדגלים הפלשתיניים, הפשיעה בחברה הערבית וגם ההשתלטות הדמוגרפית בצפון ובדרום כבר עלו לסדר היום הציבורי, ולשר הביטחון של מדינת ישראל יש תחזית אפוקליפטית בנוגע לעתידה של המדינה היהודית.

בחלק הסגור של ישיבת סיעת כחול לבן בשבוע שעבר הקריא שר הביטחון בני גנץ הודעת ווטסאפ ויראלית ששטפה את המדינה, ובה איומים של גורמים ערביים עלומי שם להשתלט על מדינת ישראל. לגנץ לא היו בשורות טובות, להפך. לדבריו, כותבי ההודעה צדקו, ועתידה של המדינה היהודית עלול להסתיים "בין גדרה לחדרה", להגדרתו.

בנייה בלתי חוקית בנגב, צילום: דודו גרינשפן

גנץ הקריא את ההודעה, שבה נכתב: "תמשיכו לקלל, אין לכם סיכוי נגד אללה. לאט־לאט אנחנו נוגסים לכם במדינה. יש לנו שטח בנגב בגודל גוש דן שמלא בפחונים עם ילדים בדואים קטנים. מה תעשו? זה שטח פלשתיני בפועל, וברגע שיבוא טרקטור אחד - אנחנו נשתמש בארגוני השמאל כמו 'שלום עכשיו' ו'בצלם', שיפנו לשליט האמיתי במדינה (בג"ץ) כדי להוציא צו עצירה. נשלח ילדים וצעירים לזרוק אבנים ולהתבצר במקום עד שתברחו כמו עכברים מהשטח".

גנץ המשיך להקריא מההודעה: "הגליל בעזרת אללה גם שלנו בקרוב. אנחנו קונים מהמינהל דונם ב־50,000 שקל בעוד היהוד משלם 1,150,000 שקל. כבר היום אנחנו 85% מאוכלוסיית הגליל ומשתלטים בקצב מהיר, בונים בתים בכל פינה בלי היתרים. למה מי יתעסק איתנו? היהוד שגרים בגליל - כולם בורחים למרכז הארץ למה סובלים מהצקות, מאלימות בכבישים, מפרוטקשן, מיריות, מגניבות ומשוד".

עוד הקריא מתוך ההודעה: "השלטון אומר לכם הגליל והנגב זה יהודי, אני אומר לכם בפועל זה שטח פלשתיני. כל עסק חדש בנגב משלם לנו מס פרוטקשן, כל שכונה שתקום לא תקום בלי תשלום דמי פרוטקשן".

גנץ אמנם הבין שמדובר בהודעה ויראלית שלא ברור מי כתב אותה, אך הדברים שאמר מדאיגים. לדבריו, כותבי ההודעה לא טועים. "זה לא רחוק מהמציאות. אני מעריך שבתוך כמה שנים נהיה במצב שהמדינה היהודית תהיה בין גדרה לחדרה. אנחנו במרחק כמה שנים מזה", טען.

מטעמו של גנץ נמסר: ״מבלי להיכנס לנאמר בישיבה הסגורה, שר הביטחון התבטא פעמים רבות על כך שיש להסתכל על ישראל בחזון של עשרות שנים קדימה, ולהקים את רשות המאה, כך שמדינת ישראל תיערך לכך שמחצית מהאוכלוסייה תתגורר בנגב ובגליל. יש חשיבות עליונה בשמירה על החוק והסדר בדרום והצפון, מתן יחס שוויוני ופיתוח כל האוכלוסיות במרכזי תעסוקה, בשיפור התשתיות, החינוך והבריאות".

גנץ כועס על בנט: "מתייחס אליי כמו לשר הרווחה", צילום: אורן בן חקון

מתיחות בממשלה

בתוך כך, במהלך ישיבת הממשלה האשים גנץ את בנט בכך שהוא לא נותן מספיק קרדיט לשרים. גנץ התרעם על כך שלדבריו, רוב ההצהרה שנשא בנט בפתיחת הישיבה עסקה בענייני ביטחון, ולמרות זאת ראש הממשלה לא הזכיר אותו בדבריו. בנט שמר על איפוק וטען כי הוא דווקא נוהג לפרגן לשריו. "להרבה אנשים יש קרדיט על העבודה של הממשלה, אבל מול המצלמות דיברת רק על 'אני ואני ואני'". אמר שר הביטחון, "אני בחדר ואתה מתייחס אלי כאילו אני שר הרווחה. היית צריך להזכיר אותי", טען.

בתגובה לאמירה זו נמסר מסביבתו של שר הרווחה מאיר כהן (יש עתיד): "זה מרתיח. מי שמזלזל בתפקיד שר הרווחה כאילו מזלזל באזרחי ישראל".

היחסים בין גנץ לבנט נחשבים מתוחים מאז כינון הממשלה. גנץ רואה את עצמו כמי שצריך היה לעמוד בראשות הממשלה, ובמערכת הפוליטית מספרים כי הוא מתוסכל ומרבה לפזר רמזים שלפיהם הוא "לא בכיס של אף אחד". לאורך תקופת כהונתה של הממשלה עלו מדי פעם השערות שגנץ עשוי להפילה, אולם יו"ר כחול לבן יודע שציבור הבוחרים שלו יתקשה לסלוח לו על כך. לעומת זאת, בסביבתו של ראש הממשלה לשעבר נתניהו רואים בגנץ את אחד המפתחות היחידים לחזרה אפשרית לשלטון.

בהכנת הידיעה השתתף תמיר מורג

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר