חיות נגד דברי ח"כ פינדרוס: "שפה אלימה ובוטה"

נשיאת העליון התייחסה לדברי חבר הכנסת מהיהדות התורה כי "החלום שלו זה לעלות עם D-9 על ביהמ"ש" • שר המשפטים סער: "דבריו מייצגים חלום בלהות"

נשיאת העליון אסתר חיות, ח"כ יצחק פינדרוס, צילום: אורן בן חקון, נעם ריבקין פנטון

הרשות השופטת גינתה היום (שני) את דברי ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה, שאמר ש"החלום שלו זה לעלות עם D-9 על בית המשפט העליון".

לאחר פרסום התיעוד של ח"כ פינדרוס בוואלה על ידי יקי אדמקר, נמסר מהרשות השופטת: "מצער ומקומם כי חבר בכנסת ישראל בחר ביום העצמאות, יום חגה של מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, לבטא שאיפות מסוכנות כלפי בית המשפט העליון בשפה אלימה ובוטה".

עוד נמסר: "חמורה ומצערת אף יותר העובדה שחבר כנסת בוחר להלהיט את הרוחות וללבות שנאה בתוכנו במהלך שיח עם בני נוער במסגרת החינוכית שבה הם אמורים ללמוד ולקנות דעת. נשיאת בית המשפט העליון, שופטי ישראל והרשות השופטת כולה מגנים התבטאויות מסוג זה מכל וכל וימשיכו לשרת נאמנה את כלל הציבור בישראל".

ח"כ יצחק פינדרוס, צילום: דודי ועקנין
השר אביגדור ליברמן, צילום: גדעון מרקוביץ'

ראש לשכת עורכי הדין, עו״ד אבי חימי, על דבריו של ח״כ פינדרוס: ״מי שמעוניין לשלוח D9 לבית המשפט העליון ככל הנראה אינו מעוניין במדינה דמוקרטית. דבריו של חבר הכנסת פינדרוס מבזים את כנסת ישראל כולה. הדמוקרטיה הישראלית הופכת שברירית עוד יותר כשנבחרי הציבור מדברים בצורה כל כך בוטה על מי שאמון על שמירת החוק והסדר במדינה. יש לגנות מקיר לקיר את הדברים ולהוקיע כל אדם המבקש לפגוע בדמוקרטיה הישראלית״.

שר המשפטים ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער אמר בישיבת הסיעה: "דבריו של ח"כ פינדרוס הם יותר מחמורים. הם מבטאים מאוויי לב, 'חלום' כלשונו - חלום בלהות בעיני - למדינה ללא רשות שופטת עצמאית.

"אין זאת מחלוקת על דרכו של בית המשפט העליון, על האקטיביזם השיפוטי או שאיפה לשינויים במערכת המשפט. זה הרבה מעבר לכך. אל תטעו: זה לא רק חלום. זאת תוכנית עבודה של חלקים נרחבים בבית הזה שיפעלו לממשה אם יהיה להם כוח. הם אומרים זאת בגלוי. צריך רק להקשיב".

ח"כ פינדרוס התייחס לסערה שעוררו דבריו בפתיחת מושב הקיץ של הכנסת ואמר: "חבל שלא אמרתי שצריך לקחת את בג"ץ במריצה למזבלה".

בדבריו התייחס חבר הכנסת לאמירות של שר האוצר אביגדור ליברמן, בימים שהיה באופוזיציה, בתוכנית של אופירה אסייג ואייל ברקוביץ' במרץ 2021. אז אמר ליברמן שצריך לשלוח "את החרדים יחד עם ביבי על מריצה אחת למזבלה טובה". הדברים עוררו סערה במערכת הפוליטית כמה ימים לפני הבחירות. יו"ר ישראל ביתנו סירב לחזור בו מדבריו.

עו"ד עמיחי וינברגר, מומחה למשפט ציבורי, אומר כי "בית המשפט עומד בראש הרשות השופטת, היא הרשות הפועלת לפרש את מעשה החקיקה המציבה בפני הרשות המבצעת והמחוקקת את גבולות ומערך האיזונים והבלמים, וזאת כחלק מאיזון הכוחות במשטר דמוקרטי בריא. בישראל, משום שאין חוקה, הדבר מתקיים על פי רוח חוקי היסוד.

"כולנו ערים לביקורת המושמעת לעיתים כנגד התערבות יתר, אולם המדובר במבצר שלטון החוק הישראלי, הפועל להגנה על זכויות האזרח והפרט מפני החלטות של השלטון ועמוד האש המתווה לכולנו את הדרך. לא היינו רוצים לחיות במדינה ובה ניתן, באופן שרירותי, למנוע מאיתנו זכויות יסוד ללא כל דיון מעמיק בנושא. ברור כי הדברים החריגים שנאמרו ושעדיף שלא היו נאמרים, אף לא יכלו להאמר ללא ההגנה של בית המשפט העליון על חופש הביטוי ועל זכותו של האזרח לחופש דעה וברור כי טוב היה לו דברים לא היו נאמרים".

השתתף בהכנת הידיעה: אמיר אטינגר

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר