לא אחת באחרונה נמצא כי תאונות דרכים קטלניות וקשות במיוחד של כלי רכב ציבוריים או משאיות תובלה מתרחשות עקב ליקוים בכלי הרכב. משרד התחבורה אף הצהיר כי הוא מחייב את כל החברות למנות קציני בטיחות כתנאי להמשך הפעלתן.
אלא שהאנשים האמונים על הביטחון בכבישים, חברי איגוד קציני בטיחות מקצועיים בתעבורה, נאבקים בימים אלו על הסדרת מעמדם ותנאיהם. לטענתם, בועדת הכלכלה של הכנסת, אשר אחראית על הטיפול בסוגיה, משתהים מעיגון חובת העסקה ישירה בתקנות הנוגעות לאופן ההעסקה של קציני הבטיחות, שחלק מהם מועסקים בעל כורחם במודל קבלני באמצעות משרדי בטיחות.
ראשיתם של הדברים בשנת 2013, בהודעה של משרד התחבורה על אכיפת יחסי עובד-מעביד בין קצין הבטיחות למפעל, בעקבות עמדה מקצועית הגורסת כי על מנת לקיים את התכלית הבטיחותית של החוק יש להעסיקם ישירות. בעקבותיה הגישו חלק מבעלי המשרדים העצמאיים למתן שירותי בטיחות (הפועלות ללא רשיון כחוק) עתירה לבית המשפט המחוזי לענינים מנהליים והאיגוד הצטרף להליך כידיד בית המשפט. לאור העתירה הוכרע כי לשון החוק אינה מחייבת יחסי עובד-מעביד, אך בסמכות משרד התחבורה לטפל בכך ולאכוף זאת באמצעות תיקון התקנות הרלוונטיות. מאז ועד היום חלפו כשש שנים והטיפול בנושא לא הסתיים, למרות פעילויות שונות מול הגורמים הרלוונטים.
ב-70% מהתאונות הקטלניות - המפקחים עובדי קבלן
מחר (שני) תתכנס הוועדה לדיון נוסף. יו"ר איגוד קציני הבטיחות בתעבורה, מר שמעון סודאי, אמר: "הוועדה חייבת לקבל החלטה בענייננו בדיון הקרוב, לפני שהכנסת תתפזר והמודעות לעניין הקריטי הזה תתמוסס. אני מצפה לקיים דיון בכל שבוע. אחרי שש שנים של מאבק, הגיעה העת שמישהו יתעורר ויבין שאנחנו לא מטומטמים. אנחנו מבינים שהסחבת היא כלי יעיל להנציח את המצב, קל וחומר בזמן שאנו קרבים לבחירות".
קציני הבטיחות מוסמכים למעשה מטעם המדינה לפקח על נהיגת עובדי המפעל ובני משפחותיהם, כמו גם על תקינות הרכבים, לרבות משאיות כבדות משקל, שיכולות להוות גורם קטלני בשעת תאונה. הם קיבלו לא פעם את הכינוי "הזרוע הארוכה של משרד התחבורה". עם זאת, ולמרות תפקידם הקריטי במפעל, חלק מקציני הבטיחות נחשבים כעובדים סוג ב', עובדי קבלן המובחנים מיתר העובדים בסטטוס, בתנאי העבודה ובביטחון התעסוקתי.
גורמי מקצוע שונים כבר התריעו על הסכנה הפוטנציאלית של אופן ההעסקה הזה, והשלכותיו על הבטיחות בכבישים. ועדה מקצועית של משרד התחבורה עצמו, ועדת סגיס, התריעה עוד בשנת 2010 כי יש לסגור את המשרדים למתן שירותי בטיחות, קרי את חברות הקבלן, ולהחזיר את קציני הבטיחות להעסקה ישירה. בנוסף, במחקר של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים נמצא כי יותר מ-70% מהתאונות הקטלניות בהן היו מעורבים רכבים שמשקלם 10 טון ומעלה, היו תחת פיקוחם של קציני בטיחות המועסקים בהעסקה קבלנית.
בית המשפט העליון אמנם קבע כי לשון החוק אינה מחייבת בהכרח קיום יחסי עובד-מעביד, אך עם זאת, העביר ביקורת על התנהלות המדינה בעניין, והטיל את האחריות לפתחה, על ידי כך שקבע כי בסמכותו של משרד התחבורה לאכוף יחסי עובד-מעביד, ודרש עדכונים תקופתיים.
לכאורה, גם משרד התחבורה לא הראה התנגדות להעסקה ישירה: עמדת משרד התחבורה כפי שהוצגה בוועדת הכלכלה בישיבתה מתאריך 16.10.18 ע"י מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר, היא כי הדרך לקיום התכלית הבטיחותית של החוק היא באמצעות העסקה ישירה – היינו קיום יחסי עובד-מעביד בין קצין הבטיחות למפעל. באופן ספציפי, קבע משרד התחבורה כי בעל מפעל המקבל שירותי בטיחות מקצין בטיחות, בהיקף משרה של 3 ימי עבודה לפחות בשבוע, יעסיק את העובד בהעסקה ישירה.
למרות ההצהרות - סחבת
למרות ההצהרות העקרוניות של משרד התחבורה, בפתח הדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה של הכנסת לפני כשבועיים הודיע במפתיע יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל, שהואיל ומשרד התחבורה לא סיפק לו את הנתונים שביקש, אין ביכולתו להכריע בנושא לעת עתה. באיגוד קציני הבטיחות בתעבורה מודאגים מכך שהנושא עלול להתמסמס גם בישיבה הקרובה מחר, בשל הסחבת של משרד התחבורה, ולמרות הצהרותיו של ח"כ כבל כי הנושא יעלה מבחינתו לראש סדר העדיפויות, וכי הוא תומך בצמצום העסקה קבלנית.
מהקואליציה הארצית להעסקה ישירה, התומכת במאבק קציני הבטיחות, נמסר: "המאבק של קציני הבטיחות אינו רק מאבק עובדים אישי שלהם, אלא מאבק על הבטיחות של כל נהג ונהגת שעולים על הכביש. ישנם מחקרים שמראים כיצד רמת הקשר, המחויבות והחיבור של מפקח בטיחות לחברה בה הוא עובד, משפיעים על טיב העבודה ועל הבטיחות בפועל. המחקרים מראים בבירור כי ככל שהעובד ארעי, וככל שתנאיו ומעמדו רעועים יותר, כך הבטיחות נפגעת. המשוואה פשוטה. עובד ארעי יחשוב פעמיים אם להשבית משאית כזו או אחרת, מחשש לפגיעה במקומו בעבודה. לעומת זאת, עובד בעל בעל סטטוס יציב ובטוח, יהיה כשיר יותר לקבל את ההחלטות הבטיחותיות הנכונות, גם אם הדבר לא מתיישב עם האינטרס הכלכלי של המפעל. משרד התחבורה צריך לעמוד מאחורי הצהרותיו, ומאחורי האחריות שהטיל עליו בית המשפט, ולסייע באופן דחוף בתיקון סוגיית אופן ההעסקה של קצין הבטיחות, טרם פיזורה של הכנסת".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו