עיריית תל אביב-יפו החליטה על הפסקת פעילות מערך "תל אופן" בעיר החל מחודש אוגוסט הקרוב. באופן תמוה, שירות האוטו-תל ששימש הרבה פחות ובעל עלויות גבוהות יותר לא יבוטל.
הסיבה להפסקת השירות לדברי העירייה היא הירידה ההדרגתית שחלה בשנים האחרונות בהיקף השימושים, עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים. חוזה הפעלת המערך היה אמור להסתיים בינואר 2021, ולאור התמורות שחלו בהיקפי השימוש הוחלט להקדים את סיום ההתקשרות במספר חודשים. כמו כן, סביר להניח כי גם תקופת הקורונה והגבלות התנועה לא תרמו לביקוש.
תיעוד אכיפת עבירות תנועה: רוכבי אופניים וקורקינטים חשמליים // צילום: דוברות המשטרה
המיזמים הפרטיים להשכרת אופניים וקורקינטים בעיר, המציעים אלפי כלי-רכב לכל דורש, ימשיכו לפעול על פי הנחיות וכללי ההסדרה שקבעה העירייה. במקביל, העירייה בוחנת מסגרת לפעילות של אופניים חשמליים שיתופיים שיאפשרו נסיעה למרחקים ארוכים יותר בגוש דן.
מערך השכרת האופניים העירוני הוקם בשנת 2011 וזכה להיקפי שימוש גבוהים ולאהדה רבה בקרב תל אביביים ותושבים שהגיעו לעיר. הקמת מערך "תל אופן" הייתה חלק מהחזון העירוני להפיכת האופניים לכלי תחבורה מרכזי בעיר. על פי סקרים שערכה העירייה, בעשור האחרון הוכפל היקף השימושים באופניים בעיר וכ-65,000 תושבים משתמשים באופניים ובקורקינטים כאמצעי תחבורה מרכזי.
בתל אופן עצמו בוצעו עד היום כ-14 מיליון נסיעות על ידי אלפי מנויים קבועים ורוכבים מזדמנים. ברחבי העיר היו פרוסות כ-186 תחנות עגינה בהן מעל 1860 אופניים ובמשך מספר שנים אף היו מספר תחנות עגינה ברמת גן ובגבעתיים.

במהלך שנת 2020 מתכננת העירייה לסלול עוד כ-20 ק"מ שבילי אופניים ברחבי העיר. העבודות על שבילי האופניים הואצו בשבועות האחרונים, שיצרו הזדמנות נדירה לקידום פרוייקטי תשתית על רקע מיעוט תנועת כלי רכב והולכים.
עוד בנושא:
בשורה לרוכבי הקורקינטים החשמליים
הסדרת פעילות הקורקינטים בת"א עולה מדרגה
הגבלות על קורקינטים ואופניים חשמליים
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "מערך "תל אופן" היה הצלחה גדולה וסייע רבות בהטמעת האופניים ככלי תחבורה מרכזי ולגיטימי בעיר. בימים אלו, כאשר השוק הפרטי מציע אלטרנטיבות טובות לרכיבה שיתופית, אין הצדקה בהשקעת כספי ציבור בשירות שרמת הביקוש שלו נמוכה".
"כמו הטלפונים הציבוריים שהתייתרו והוסרו מהמרחב הציבורי למניעת הפרעה – כך גם עתה. עיריית תל אביב-יפו תמשיך להשקיע עשרות מיליוני שקלים מדי שנה בסלילת שבילי אופניים, ובעוד מספר חודשים נשיק את התוכנית האסטרטגית "עיר אופניים 20-25": תכנית להעלאת היקף הנסיעות בכלים אישיים עד שנת 2025 ל-20% מהיקף הנסיעות בעיר, רישות ורציפות שבילי האופניים, פרוייקטי תשתית תומכים, השקעה בחינוך ובהסברה, ועוד."
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו