דיווח: מנכ"לים של משרדי ממשלה, עיתונאים ואנשי עסקים היו במעקב של NSO; השרה שקד: "מעשים שמתאימים למשטרים אפלים"

פרטים חדשים מפרשת האזנות המשטרה • בתוכנת ההאזנות פגסוס של חברת הסייבר NSO נעשה שימוש רחב מכפי שפורסם • שרת הפנים: "אם הדברים נכונים מדובר ברעידת אדמה, במעשים שמתאימים למשטרים אפלים במאה הקודמת שאסור שנהיה דומים להם" • אבנר נתניהו, בנו של רה"מ לשעבר שעל פי החשד היה מטרה להאזנה: "אני בהלם"

אחד המתקנים של חברת NSO בארץ, צילום: רויטרס

פרשת NSO ממשיכה להסתעף והמערכת הפוליטית סוערת: הבוקר (שני) דווח שכחלק משימוש המשטרה בתוכנת ההאזנות פגסוס של חברת הסייבר NSO, נעשה בה שימוש רחב מכפי שפורסם. בין האנשים שהיו תחת מעקב משטרתי באמצעות תוכנת הסייבר ההתקפית ניתן למצוא עיתונאים, ראשי ערים, מנכ"לים של משרדים ממשלתיים, פעילי מחאות חברתיות, אנשי עסקים, בן של ראש הממשלה לשעבר ועוד.

לפי הפרסומים, בין האנשים שהיו מטרות להאזנה של המשטרה באמצעות שימוש בתוכנת הסייבר ההתקפית פגסוס ניתן למצוא גם את מנכ"ל משרד האוצר לשעבר שי באב"ד, מנכ"לית משרד התחבורה והאוצר לשעבר קרן טרנר-אייל, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר אמי פלמור, בנו של יו"ר האופוזיציה ורה"מ לשעבר אבנר נתניהו, רמי לוי, מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה, איריס אלוביץ', ראש עיריית נתניה מרים פיירברג ועוד.

מטה NSO בהרצליה. סוגיה חוצת מחנות, צילום: אי.אף.פי

שרת הפנים איילת שקד התייחסה הבוקר לפרסום על אודות השימוש הרחב שעשתה המשטרה בתוכנת פגסוס ומסרה כי "אם הדברים נכונים מדובר ברעידת אדמה, במעשים שמתאימים למשטרים אפלים במאה הקודמת שאסור שנהיה דומים להם. חדירה המונית לפרטיות של אנשים רבים זו הפקרות שחייבת להיפסק היום. נדרשת ועדת חקירה חיצונית, לא למטרות האלה קנתה המשטרה את התוכנות הללו. לכנסת ולציבור כולו מגיעות תשובות, היום".

נשיא המדינה יצחק הרצוג התייחס הבוקר לפרסומים אודות שימוש המשטרה בתוכנת NSO ואמר כי "זה יום לא פשוט. איני יכול שלא להתייחס לצבר הפרסומים ובראשם הידיעה שפורסמה הבוקר בכלכליסט. מערכת אכיפת החוק לא יכולה לחפף במילוי החוק. מי שאוכף את החוק חייב להקפיד עליהן קלה כחמורה, יותר מכולם. אסור לנו לאבד את הדמוקרטיה שלנו. אסור לנו לאבד את המשטרה שלנו. ובוודאי - אסור לנו לאבד את אמון הציבור בהן. זה מחייב בדיקה מעמיקה ויסודית".

שי באב"ד, צילום: אורן בן חקון

יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת סמוטריץ', התייחס לפרסום ולאופן שבו המשטרה מגייסת מידע מודיעיני על אזרחים וכתב בטוויטר: "אלשיך ויתר המעורבים במשטרה ובפרקליטות צריכים להיעצר עוד היום ולהיחקר על ידי תובע חיצוני ובלתי תלוי עם סמכויות נרחבות. במקביל, חייבת לקום ועדת חקירה ממלכתית כדי להבין איך דבר כזה קורה ומה נדרש לעשות כדי למנוע הישנותו בעתיד. משטרת ישראל ופרקליטות המדינה נדרשות לניקוי אורוות יסודי".

אבנר נתניהו, בנו של רה"מ לשעבר, שלפי הפרסומים היה בין אלו שבמכשיר הטלפון שלהם נעשה על פי החשד שימוש בתוכנת פגסוס, התראיין הבוקר בגל"צ ואמר: "אני בהלם. מסתבר שאין שום חשיבות לשאלה אם אני מעורב בפוליטיקה או לא - זה יקרה גם לכם".

גם שי באב"ד, מנכ"ל משרד האוצר לשעבר שעל פי החשד היה תחת מעקב המשטרה, התייחס לפרסומים ומסר כי "אם הדבר אכן קרה - זה יום עצוב מאוד לדמוקרטיה הישראלית, זו פגיעה חמורה מאוד בזכויות הפרט ובשליחי ציבור, על לא עוול בכפם. לא חשדתי שעוקבים אחרי, וודאי שלא המשטרה".

אבנר נתניהו. על פי החשד הושתלה בטלפון הנייד שלו תוכנת פגסוס, צילום: אורן בן חקון

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראשי הרשויות, התייחס לדיווחים ופרסם דרישה לממשלה‏: "הקימו ועדת חקירה ממלכתית שתבדוק לעומק את הפריצה לטלפונים הניידים של נבחרי ציבור ואזרחים במדינה דמוקרטית - בניגוד לחוק. אנו דורשים הקמת ועדת חקירה ממלכתית על מנת לעשות בדק בית רציני ולהסיק מסקנות אישיות כנגד כל מי שהיה מעורב בשערוריה הזו. מי שפגע בפרטיות באופן גס כל כך חייב לשלם על כך מחיר".

אמי פלמור, לשעבר מנכ"לית משרד המשפטים, התראיינה הבוקר בתוכנית של אסף ליברמן וקלמן ליבסקינד בתאגיד והתייחס לפרסומים: "אני מתקשה מאוד להאמין למשטרה ויהיה קשה להחזיר את האמון הזה. הריגול אחריי בוצע כי מתחתי יותר מדי ביקורת על המשטרה. אני לא רואה אפשרות אחרת".

 
עו"ד אמי פלמור, ארכיון, צילום: אורן בן חקון

יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, קרא להקים ועדת חקירה בעקבות הפרסומים: "האחראים צריכים לעמוד לדין ולכן אין מנוס מהקמת ועדת חקירה שתחקור לעומק ותסיק את המסקנות המתבקשות. מדובר באירוע חמור ביותר ולא משנה אם המעקב התבצע נגד פעילי שמאל, ימין, או ארגונים חברתיים. זכויות אזרח, זה זכויות אזרח וצריכים לשמור עליהן. גורמים במשטרה מתנהלים במקרה הזה כמו במדינת עולם שלישי ואסור לנו לתת שתקום כאן מדינת משטרה כמו צפון קוריאה".

 

יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, ח"כ הרב גלעד קריב מהעבודה, פנה הבוקר אל השר לביטחון הפנים בר-לב ולשר המשפטים סער בדרישה להקים לאלתר ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בדימוס, כדי לחקור את פרשת האזנות הסתר על ידי המשטרה על כל היבטיה, ולגבש המלצות מהירות: "לא ניתן להסתפק בצוות בדיקה פנימי של משרד המשפטים, בין השאר מכיוון שיש לבחון גם את הפיקוח על פעולת המשטרה".

חבר הכנסת ישראל כץ מהליכוד דרש להקים ועדת חקירה בלתי תלויה ומסר כי "‏לאור מה שנחשף בימים האחרונים והבוקר - אני דורש להקפיא באופן מיידי את כל ההליכים המשפטיים נגד בנימין נתניהו ולהקים ועדת חקירה פרלמנטרית בלתי תלויה שתחקור את הנושא. היה כאן ניסיון בוטה להפיל ראש ממשלה מכהן באמצעים בלתי חוקיים ויש כאן איום חמור על הדמוקרטיה במדינת ישראל".

ח"כ מיקי זוהר מהליכוד הגדיר את שימוש המשטרה בתוכנת NSO כמעשה פלילי ומסר: "‏תאמינו או לא, ישראל כבר לא דמוקרטיה. ועדת חקירה בשליטת הממשלה לא תעזור משום שהם יקברו את הסיפור. עובדה שהשלטון בידם בזכות המעשים הפליליים הללו. אפשר לתקן את המצב ההזוי הזה רק בדרך אחת: החלפת הממשלה יחד עם 61 חברי כנסת אמיצים שאכפת להם מהמדינה".

יצוין כי לאחר סוף השבוע והדיווחים לריגול אחרי מומו פילבר, עד המדינה בתיקי נתניהו, שר המשפטים גדעון סער התייחס אמש לשימוש המשטרה בתוכנת פגסוס של חברת NSO ולבדיקה שהפרקליטות מנהלת בנושא. השר סער אמר ש"מי שפגע ללא סמכות בזכויות של אזרחי ישראל צריך לתת על כך את הדין. על רשויות אכיפת החוק להקפיד על זכויותיהם של אזרחי ישראל בחרדת קודש ולבצע את תפקידיהן במסגרת החוק".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר