מסוק "עטלף" צבאי התרסק מול חופי חיפה; שני הטייסים נהרגו, קצין חיל הים חולץ ומצבו בינוני

כוחות חילוץ והצלה שהוזעקו לזירה איתרו את השניים לאחר מאמצים רבים, אולם לרופאים לא נותר אלא לקבוע את מותם • איש הצוות השלישי - קצין סיור מחיל הים - פונה לבית החולים רמב"ם • בעקבות האסון, מערך מסוקי העטלף קורקע והופסקו כל טיסות האימונים • מצה"ל נמסר כי הוקמה ועדת חקירה לבדיקת נסיבות הטרגדיה

מסוק "עטלף" של חיל האוויר התרסק מול חופי חיפה // צילום: שמואל בוכריס

מסוק צבאי מסוג "עטלף" ועליו שלושה אנשי צוות התרסק בים, מול חופי חיפה. שני הטייסים נהרגו, ואילו איש צוות נוסף, קצין סיור מחיל הים, חולץ במצב בינוני, ופונה לבית החולים רמב"ם.

אנשי צוות המסוק חולצו על ידי לוחמי ילת"ם, לוחמי שייטת 13, לוחמי 669 וכוחות שיטור ימי שהעניקו לטייסים טיפול ראשוני, ולאחר מאמצי החייאה נאלצו לקבוע את מותם.

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, הורה על קרקוע מערך ה״עטלף״ וכן הורה על עצירת טיסות אימונים בחיל האוויר. בנוסף, מינה מפקד חיל האוויר צוות חקירה בראשות אלוף משנה ט'.

מאמצי החילוץ בים, צילום: מישל דוט קום
חלקי המסוק שהגיעו לחוף חיפה, צילום: מישל דוט קום
פצצות תאורה בים מול חיפה,
כוחות משטרה אוספים את חלקי המסוק מחופי חיפה, צילום: מישל דוט קום

חקירה ראשונית העלתה כי המסוק הימי המריא ולאחר חזרתו פגע במים בעוצמה גדולה ליד קו החוף והתרסק. קצין בכיר בחיל האוויר סיפר כי המסוק היה באוויר במשך כשעה לפני שהתרסק. "המסוק נעלם ממסך הבקרה והיה דיווח חיצוני של מסוק שפגע בים. זה הפעיל מהר את הכוחות שהוקפצו". לדבריו, "שני הטייסים מנוסים מאוד. קצין הסיור הימי חילץ עצמו מהמסוק וחולץ לרמב"ם על ידי השיטור הימי".

דובר צה"ל, תת-אלוף רן כוכב, אמר: "אני מגנה את פרסום הידיעות בנוגע לנפגעי צה״ל בהתרסקות המסוק אמש, וזאת טרם שהותר פרסומן. פרסום ההודעות לפני שעודכנו רשמית משפחות הנפגעים, וזאת חרף הבקשות המפורשות שלא לפרסם את הפרטים, הוא הפרה בוטה של נוהל המכובד מזה עשרות שנים ובבסיסו הדאגה למשפחות הנפגעים בשעתן הקשה. צה״ל מחבק את המשפחות השכולות וימשיך ללוותן".

החיפושים לאחר התרסקות המסוק מול חופי חיפה // צילום: שמואל בוכריס

מסוק סיור ותיק ואמין

מדובר במסוק סיור של חיל הים ותיק ואמין, שנמצא על סיפונם של ספינות טילים, ומשמש לסיור. המסוק שייך לטייסת 193, המכונה גם "טייסת מגיני המערב" - טייסת מסוקי סיור ימי בחיל האוויר המיועדת לביצוע משימות סיוע לחיל הים ופועלת בשיתוף פעולה הדוק עם שייטת ספינות הטילים. הטייסת מפעילה מסוקי יורוקופטר AS-565 פנתר (הנקראים בצה"ל "עטלף"). הטייסת מוצבת בבסיס רמת דוד אך מסוקיה יכולים לפעול גם מספינות טילים (סטי"ל) מסוג סער 5 וסער 6 הכוללות מנחת מסוקים.

בעת שמסוק של הטייסת שוהה באוויר הוא נמצא תחת אחריותו של חיל האוויר ובעת שהוא שוהה על סטי"ל הוא תחת אחריותו של חיל הים.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר