"זה יכול לקרות לכל אחת": הסרטון המצמרר ש"עורר לחיים" נשים שנרצחו בידי בני זוגן

קמפיין חדש שבו נראות חמש נשים שבני זוגן רצחו אותן כשהן "קוראות" לנשים אחרות לשים לב אם הן בזוגיות אלימה, שורף את הרשת • יוזמת הקמפיין, שזכה לתמיכת המשפחות, שירן מלמדובסקי-סומך: "הפרויקט מאוד חשוב כדי להציל את הנרצחת הבאה"

"זה יכול לקרות לכל אחת": הסרטון שעורר לחיים נשים שנרצחו בידי בני זוגן // צילום: הקשיבי בקולך

סרטון מונפש מעורר מחשבה, שבו נראות כמה נשים ישראליות שנרצחו בשנים האחרונות על ידי בני זוגן, חורך בשעות האחרונות את הרשתות החברתיות בארץ.

הסרטון המצמרר, שמתפרסם תחת השם "הקשיבי בקולי" לרגל היום הבינלאומי למאבק באלימות נגד נשים,  נעשה בעזרת בינה מלאכותית ויכולות ההנפשה של הסטארט-אפ הישראלי D-ID. הוא מחזיר לחיים את מיכל סלה ז"ל, אסתר אהרונוביץ' ז"ל, מרין חאג' יחיא ז"ל, אסתר ברהני ז"ל ושגית עוזרי ז"ל, ומתאר צורות של זוגיות רעילה – ובכך מעודד נשים שחוות מציאות כזו לפנות לייעוץ ולעזרה.

תמונתה של אסתר אהרונוביץ', שנרצחה בידי בן זוגה, בקמפיין "הקשיבי בקולך", צילום: הקשיבי בקולך

יוזמת הקמפיין שירן מלמדובסקי-סומך, יזמית הקמפיין ויזמת טק חברתית שיצרה אותו בשיתוף חברת הפרסום DIBOOR שמבוסס על טכנולוגיית הבינה המלאכותית של חברת D-ID בשיתוף מרכז השלטון המקומי וחברת פייסבוק ישראל (Meta), אמרה ל"ישראל היום" כי היא החליטה לפתוח בקמפיין לאחר שנחשפה לסיפורה של שירה איסקוב, שכמעט נרצחה על ידי בן זוגה ושסיפורה מעורר ההשראה ריגש את המדינה. "החלטתי לתת קול גם לנשים שנרצחו, ש'ישמיעו' את המסר שלהן. מבחינתי, המטרה בקמפיין היא להעלות את המודעות לזוגיות מסוכנת ולפרידה בטוחה", אמרה. "גיליתי כמה נושא האלימות בזוגיות רלוונטי להמון נשים. זו בעצם המטרה של הסרטון, שזה יכול לקרות לכל אחת ואחת".

מלמדובסקי-סומך הוסיפה כי היה לה חשוב לרתום משפחות מרקעים שונים, כדי להראות כי אלימות נגד נשים הוא דבר שחוצה כל רקע, גיל, מצב כלכלי ומגזר. "המשפחות הלכנו איתנו את כל הדרך ועודדו אותנו, ואמרו שהפרויקט מאוד חשוב כדי להציל את הנרצחת הבאה", אמרה. "ההנפשה לנרצחות לא מאפשרת לאנשים להישאר אדישים לאלימות, כי כשאנשים מדברים פשוט אי אפשר להישאר אדישים".

תמונתה של מרין חאג' יחיא, שנרצחה בידי בן זוגה, בקמפיין "הקשיבי בקולך", צילום: הקשיבי בקולך

הקמפיין של "הקשיבי בקולי" נועד לייצר שיח חברתי חדש בנושא האלימות בזוגיות, במספר גזרות.

1) זוגיות מסוכנת במקום זוגיות אלימה: למקרי רצח רבים לא קדמה אלימות פיזית מצד בן הזוג. נשים רבות שנמצאות בזוגיות עם פוטנציאל מסוכנות גבוה אבל לא חוות אלימות, לא מודעות לכך שהן בסכנה, כיוון שכל השיח הציבורי עוסק בזוגיות אלימה. "הקשיבי בקולי" קורא לנשים לשים לב לזוגיות מסוכנת, גם אם לא כרוכה בה אלימות פיזית.

2) העלאת מודעות לפרידה בטוחה: הרבה ממקרי הרצח מתרחשים כאשר אישה מנסה להיפרד מבן זוגה, ועושה זאת באופן שלא שומר עליה בטוחה. "הקשיבי בקולי" מעלה את המודעות לפרידה בטוחה ונותן כלים מעשיים וברורים לפרידה שתשמור על האישה בטוחה.

תמונתה של שגית עוזרי, שנרצחה בידי בן זוגה, בקמפיין "הקשיבי בקולך", צילום: הקשיבי בקולך

3) שינוי הייצוג של אישה במעגל האלימות: הרבה נשים לא מזוהות עם קמפיינים העוסקים בנושא בגלל ייצוג סטיגמטי של אישה מוכה, תלותית, אובססיבית וחלשה, ובכך הם פוסחים מעליהן והן אינן מבינות שהן בבעיה. "הקשיבי בקולי" מחדש את ייצוג האישה שנקלעה לזוגיות מסוכנת וקורא בקול ברור – תופעת הזוגיות המסוכנת והאלימה חוצה מגזרים, מעמד כלכלי, מיקום גאוגרפי, מוצא או עדה ומבנה אישיות. זה יכול לקרות לכל אחת ואחת.

4) הרחבת הסקאלה של ייצוג מעגל האלימות: "הקשיבי בקולי" שם דגש מיוחד על הסקאלה הרחבה של סוגי האלימות בתוך המשפחה – פיזית, נפשית, מינית וכלכלית, והסימנים המקדימים שיכולים להדליק נורות אדומות ולהניע לפעולה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר