בן 8 נוסע ב-80 קמ"ש: אישומים יוגשו נגד הורים שיתירו לילדיהם לנהוג בטרקטורונים חשמליים

אם סכנת הקורקינטים לא הספיקה - יוצאת המשטרה כעת באזהרה חדשה נגד הטרקטורונים החשמליים שמיובאים כ"צעצוע" לילדים • קצין בכיר ל"ישראל היום": "זה ייגמר באסון"

ילדים מהפזורה הבדואית שנתפסו בכביש עם הצעצוע המסוכן, צילום: דוברות המשטרה

המשטרה באזהרה חריפה: ילדים בני 12-8 נוהגים ב"צעצועים" בכבישים במהירות של עשרות קמ"ש ללא כל פיקוח ומסכנים את עצמם וחיי אחרים.

מזכר משטרתי שהגיע ל"ישראל היום" חושף כי בכוונת המשטרה להגיש כתב אישום נגד הורים שילדיהם ייתפסו נוהגים בטרקטורונים חשמליים, המיובאים ונמכרים בארץ ללא שום פיקוח. "הורים חייבים להתעורר, זה ייגמר באסון", אומר ל"ישראל היום" קצין משטרה בכיר, "אסור לכלי הזה לנסוע בכבישים, נקודה".

על פי המזכר המשטרתי שהופץ לאחרונה לבוחני התנועה במשטרה, הורים שילדיהם ייתפסו נוהגים בטרקטורון חשמלי יואשמו בעבירת "התרת נהיגה לבלתי מורשה" - הנושאת בצידה ענישה כבדה, שיכולה במקרים מסוימים להגיע גם לכדי מאסר, וזאת על רקע העלייה במספר המקרים שבהם נתפסים ילדים נוהגים בכבישים בטרקטורונים חשמליים.

נערים על טרקטורונים בכבישים, צילום: ללא קרדיט

באתרי המכירה השונים טרקטורונים חשמליים מוגדרים כ"מקצועיים" וכוללים את כל היתרונות וההנאות שיש לטרקטורון רגיל להציע - רק בלי הבנזין. "רוב הטרקטורונים מגיעים עם מנוע חשמלי חזק ואמין", מצוין בפרסומים השונים.

ואולם, כמו בתחילת השימוש באופניים חשמליים, במשטרה מזהירים מפני מכירתם של הטרקטורונים החשמליים ללא פיקוח רגולטורי. ובהיעדר פיקוח, לכבישי הארץ ולמדרכות הצטרף אט-אט כלי רכב חדש ומסוכן, שרכישתו ונהיגה בו אינן מחייבות את בעליו ברישיון רכב ובביטוח. מדובר בטרקטורונים המיובאים לארץ כ"צעצוע" ומחירם נע בין 3,000 לכ-20,000 שקלים. "הורים רבים קונים אותם כצעצוע לילדים, אך מדובר בצעצוע מסוכן", אומר בכיר במשטרה.

"לא רוצים שילד ימות"

במשטרה קוראים לעצור באופן מיידי את יבוא הטרקטורונים הללו ולהתיר לייבא אותם רק כשהמחוקק יקבע מה מותר ומה אסור. "אי-ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש", מוסיף הבכיר, "איננו רוצים שילד בן 8 ימות, חס וחלילה, או שנוסע על מדרכה ידרוס תינוקת. לכן צריך להעיר את ההורים: דעו לכם, מדובר בכלי מסוכן".

על פי המזכר המשטרתי, טרקטורון חשמלי אינו נכלל בהגדרת "טרקטורון" שבחוק, ומאחר שכלים אלה אינם מורשים על ידי משרד הרישוי, אינם מבוטחים על פי פקודת ביטוח רכב מנועי ולא נקבעה להם דרגת רישיון נהיגה מתאימה - הרי הנוהג בהם נחשב כמי שנוהג בלי רישיון רכב, בלי רישיון נהיגה וללא ביטוח. לנוכח זאת, שוטרים הונחו להוריד מהכביש כל טרקטורון חשמלי שייתפס ולגרור אותו למגרש משטרתי.

נוסף על כך, על פי המזכר, שעליו חתום ראש מדור תעבורה באגף התנועה, סגן-ניצב גיא לוי, אם העבירה נעברה על ידי קטין שטרם מלאו לו 12 שנים - ייפתח תיק לצורך הגשת כתב אישום נגד הוריו בגין עבירה זו, וכן בגין התרה לנהיגה ללא רישיון רכב וללא ביטוח. עוד מצוין במזכר כי אם מדובר בקטין שמלאו לו 12, הטיפול בעניינו יועבר לחוקר נוער לצורך חקירתו והעמדתו לדין בעבירות אלו, שיידונו בפני בית המשפט לנוער.

לדברי עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין ומומחה לדיני ביטוח, "העובדה כי כלים אלו אינם מורשים לנסיעה בכביש ואינם מבוטחים על פי פקודת ביטוח החובה, יוצרת מצב שבו הנוהג בכלי זה עובר למעשה עבירה לכל דבר".

לדבריו, "בהיעדר אפשרות לבטחם, במקרה של תאונה שבה יוכח כי היא נגרמה ברשלנות הילד, עשוי בית המשפט להטיל חובת פיצויים בסכום שיכול להגיע גם למאות אלפי שקלים ואף יותר".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר