"לזכור של מי הארץ": החלה הקמת מרכז ההנצחה לגנדי

מרכז המבקרים הלאומי בשומרון יתמקד בידיעת הארץ, לצד מורשת רחבעם זאבי • פלמח, בנו: "להחזיר את זקיפות הקומה לישראלים"

"גיבור ישראל". משפחת זאבי עם יוסי דגן וצילום הדמיה של המבנה, צילום: מועצה אזורית שומרון

ביום השנה ה־20 להירצחו של השר רחבעם זאבי (גנדי), החלו היום (שלישי) העבודות להקמת מרכז הנצחה לזכרו - מרכז מבקרים לאומי לידיעת הארץ, שיוקם בברקן שבשומרון בהשקעה של 27 מיליון שקלים.

20 שנה לרצח גנדי: החלו העבודות להקמת מרכז מורשת לזכרו בשומרון // צילום: מועצה אזורית שומרון

מדובר במבנה מונומנטלי גדול שישקיף לנופי השומרון ושיעסוק, לבקשת בנו ובנותיו של גנדי, בהטמעה של אהבת הארץ ובידיעת הארץ בקרב סטודנטים, תלמידים ומטיילים. המרכז יחולק לחללי לימוד שבהם מיצגים ואמצעים אינטראקטיביים מהמתקדמים בעולם, אשר יאפשרו להמחיש את ידיעת הארץ על כל חלקיה. בכל מקום תוזכר דמותו של רחבעם זאבי והיכן לחם ופעל, והמבקרים אף יוזמנו לסיורים באזור.

על מיקום המבנה הוחלט לפני כשלוש שנים - על דעת משפחת זאבי, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו וראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן - לאחר שהתוכנית להקמתו בשער הגיא נתקלה בהתנגדותם של ותיקי הפלמ"ח. לרגל תחילת העבודות הגיעו בנו, בנותיו ונכדיו של גנדי למקום, בהזמנתו של דגן, ויחד עם אנשי המקצוע הוצגו בפניהם התוכניות והשטח המיועד.

רחבעם זאבי ז"ל, צילום: יעקב סער \\ לע"מ

"אנחנו מרגישים את חשיבות המשימה הזו על הכתפיים", אמר דגן, "גם להנציח גיבור ישראל וגם להקים פרויקט בסדר גודל כזה, שמחבר את כל רובדי החברה הישראלית לידיעת הארץ ולאהבת הארץ. אין ראוי יותר מלהנציח את גנדי כאן בשומרון, במקום שהוא פעל לשחרורו במלחמת ששת הימים, תוך מאבק על שלמות הארץ".

פלמח זאבי, בנו של גנדי, איחל: "הלוואי שהמקום הזה יהיה אבן פינה בכל הלבבות הישראליים, לחשוב על ארץ ישראל, כי היא הולכת ונגמרת. לשמור על הארץ הזו כמו שאבא הנחיל לכולנו. בזכות אנשים כמו אבא ואנשים כמו יוסי דגן, שיודעים גם לזכור את מה שאבא אמר, לזכור למי שייכת הארץ הזו ומה השורשים שלנו.

"מרכז המבקרים לא יהיה פולחן אישיות לאבא, אף שזה מגיע לו, אולם זה יהיה מקום שיחזיר את זקיפות הקומה לישראלים ולארץ ישראל. כל התודות מגיעות ליוסי דגן, שהיה הבולדוזר האמיתי מאחורי הפרויקט הזה. תודה לך, אח שלי יוסי. תודה לך, בן אהוב של הארץ הזו".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר