כשרבין חתם בקוד: "עמירם"

עותק נדיר של חוברת הוראות שימוש בנשק לחברי הפלמ"ח מוצע למכירה פומבית • "פריט היסטורי שאין שני לו - רואים את שם הקוד של רה"מ ז"ל במחתרת"

יצחק רבין (שני משמאל) ויגאל אלון (במרכז) בצילום קבוצתי של מפקדי הפלמ"ח, צילום: לע"מ

26 שנים אחרי הירצחו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, נחשף לראשונה פריט שהיה ברשותו בתחילת דרכו, כשהתגייס לפלמ"ח. בית המכירות "פנטגון פומביות" מציע למכירה פומבית (יום ראשון בשעה 18:00) חוברת שהיתה ברשותו של רבין, ושעליה הוא חתם באופן נדיר ביותר את שם הקוד שלו בפלמ"ח - עמירם.

פריט שהיה ברשותו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל בתחילת דרכו כשהתגייס לפלמ"ח, צילום: בית המכירות פנטגון פומביות

ב־1941, בעודו עדיין תלמיד בבית הספר "כדורי", היה רבין אחד המצטרפים הראשונים לפלמ"ח, שהוקם באותה השנה. ארבע שנים מאוחר יותר, ב־1945, מונה לסגן מפקד הגדוד הראשון של הארגון. ב־1946 מינה מפקד הפלמ"ח יגאל אלון את רבין למפקד הגדוד השני של החטיבה המגויסת, ושנה מאוחר יותר הפך הקצין הצעיר לקצין המבצעים של הפלמ"ח.

חתימתו של רבין, צילום: בית המכירות פנטגון פומביות

החוברת שמוצעת כעת למכירה היא עותק נדיר של הוראות השימוש בנשק (רובה ומקלע) לחברי הפלמ"ח. מדובר בחוברת בהדפסת סטנסיל, שנשמרה בצורה יוצאת דופן לאור השנים הרבות שעברו. בחזית הכריכה חתם רבין בשם הסתר שלו, "עמירם", ובבטנת הכריכה מופיעה חתימה נוספת בשמו האמיתי - יצחק רבין. מדובר באחת מהחתימות המוקדמות ביותר הידועות של רבין. בגב הכריכה יש איור של סמל הפלמ"ח.

שם הקוד, צילום: בית המכירות פנטגון פומביות

בבית המכירות מציינים כי ככל הידוע מדובר בעותק היחיד בעולם, שבו חתם רבין בקוד "עמירם" נוסף על שמו האמיתי. "מדובר בפריט מאוד מיוחד, שהגיע מעיזבון שהותיר אחריו חבר של יצחק רבין", מספר בעלי בית המכירות, אייל איליה. "מה שמיוחד זה שזו הפעם הראשונה שאנחנו רואים את השם 'עמירם', שם הקוד של רבין. מדובר בפריט היסטורי שאין שני לו - אחד ויחיד בעולם".

רבין ביצע פעולות הרואיות רבות בשנות שירותו בפלמ"ח. פעולתו הראשונה היתה חודש בלבד לאחר הקמת הארגון, במסגרת שיתוף פעולה עם הצבא הבריטי להשתלטות על לבנון, שהיתה אז תחת שלטון צרפת של משטר וישי. מדובר בפעולה שבה נפצע משה דיין ואיבד את עינו.

ב־1945, כסגן מפקד גדוד, השתתף בפריצה למחנה עתלית ושחרר את המעפילים שהיו כלואים בו. בשבת השחורה נעצר על ידי הבריטים, ונשלח למחנה מעצר ברפיח למשך חמישה חודשים.

עם פרוץ מלחמת העצמאות היה רבין אחראי לגזרת ירושלים במטה הפלמ"ח, ובפועל פיקד על חזית הדרך לירושלים. מאוחר יותר, בגיל 26 בלבד, התמנה למפקד חטיבת הראל ופיקד על הקרבות העזים בדרך לירושלים ובתוך העיר. בין השאר היה מעורב בפריצת דרך בורמה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר