זמן סליחה ומחילה: מדינה שלמה עושה חשבון נפש

ברחבי הארץ נערכו לתפילות יום הכיפורים, שיתקיימו השנה גם במנייני החצר: "חשוב לתת לכולם תחושת שייכות, זה המועד שמאחד את כולם" • דריכות בכל החזיתות: על רקע ההסלמה - צה"ל נפרס בגזרות בכוחות מתוגברים

סליחות ברחבת הכותל, צילום: שריה דיאמנט

בבתי הכנסת ברחבי הארץ מתקיימות ההכנות האחרונות לקראת הגעת המתפללים לתפילות כל נדרי ונעילה. בגלל הקורונה ייפתחו מקומות ישיבה מחוץ לבתי הכנסת, כדי לאפשר לכולם להגיע ולא להסתכן בגלל השעות הארוכות של התפילה.

הגבאים בכל רחבי הארץ כבר מבצעים את ההכנות האחרונות לקראת החג החשוב. משה מזרחי, גבאי בית הכנסת "זכור לאברהם" בגבעת משואה בירושלים, מספר כי "אני עושה את זה יותר מ־20 שנה בשמחה ובאהבה, כי חשוב לי לתת לאנשים הרגשה שהם רצויים אצלנו בבית הכנסת. גם מי שלא מתפלל באופן קבוע, אני רוצה שירגיש שייך לבית הכנסת כי זה מקום המאחד את כולם".

בעיריות השונות נערכו מבעוד מועד להמונים שמעוניינים לערוך את תפילות יום הכיפורים, אם בבתי הכנסת ואם במנייני החצר. בעיריית ירושלים חילקו יותר מ־500 ציליות שמש להגנה על המתפללים. "הגבאים עושים עבודת קודש, במיוחד בתקופה הזאת של השנה. יום הכיפורים נותן לנו כוחות לכל השנה, ואנו שמחים מאוד שהקהילות והגבאים פותחים את שעריהם לכלל הציבור שמעוניין להגיע לבתי הכנסת לשמוע כל נדרי ונעילה", ציין ראש העיר משה ליאון.

כבר הבוקר החלו למעשה המנהגים של יום הכיפורים: מנהג הכפרות, שעדיף כיום לעשותו באמצעות כסף ולא תרנגול בשל צער בעלי חיים; וכן רבים שנוהגים לטבול במקווה טרם החג. עם השקיעה יגיעו ההמונים לבתי כנסת לתפילת כל נדרי.

בכל הנוגע לקורונה, הרב ברוך אפרתי מסביר כי "אם אדם נמצא בבידוד הוא צם כרגיל, אך אם מתחילים סימנים עליו לשתות מייד ב'שיעורים', וכך גם חולה מאומת. אם אדם היה חולה במצב בינוני-קשה והבריא הוא יאכל וישתה ב'שיעורים' עד שלושה חודשים מיום הבראתו. אם אדם חושש שנדבק, מותר לו לבצע בדיקת קורונה ביתית.

בתוך כך, בצה"ל נערכים בכוחות מתוגברים בגזרות השונות במוכנות גבוהה להסלמה ביטחונית. המרדף אחר שני האסירים שנמלטו בערב ראש השנה מבית הכלא גלבוע וטרם נתפסו - נמשך, וההערכה היא שכל עוד הם לא ייתפסו, המתיחות בגדה ובירושלים תימשך. על הרקע הזה יש בימים האחרונים יותר התרעות לפיגועים בישראל ובאיו"ש, כפי שראינו השבוע בצומת גוש עציון ובירושלים.

כוחות צה"ל ביו"ש,

"כוחות הביטחון פרוסים ומוכנים להגן על תושבי ישראל מול כל איום. אני משבח את החיילים, השוטרים ואנשי מג"ב שהגיבו באירועים האחרונים במהירות והפגינו דריכות, ומאחל החלמה מהירה לפצועים", אמר שר הביטחון בני גנץ בהערכת מצב בפיקוד המרכז בהשתתפות הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי.

"אין לישראל רצון לפגוע בשגרת החיים של הפלשתינים ואנו נכונים להביא להקלות כלכליות ואזרחיות ולהמשיך ולחזק את התיאום עם הרשות הפלשתינית. אם יהיו ארגוני טרור שינסו להרים את ראשם – אנחנו נדאג להוריד אותו. זה נכון באיו"ש וזה נכון גם ברצועת עזה. אנחנו נמשיך לאפשר למיליוני תושבים לחיות ונמשיך לפעול בכל האמצעים", הוסיף.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר