בנט על השריפה בהרי ירושלים: "מאמצי הכיבוי יימשכו לתוך הלילה"

כוחות הכיבוי פועלים שעות רבות באזור ירושלים • ראש הממשלה ביקר בחפ"ק: "הכיוון נראה חיובי, מקווים להשתלט על האש עד הצהריים" • בתים פונו בבית מאיר, רמת רזיאל וקריית יערים • שני נעדרים מביה"ח "איתנים" שפונה • כוחות רבים פועלים במספר חזיתות ונעזרים במטוסי כיבוי מהאוויר • חצרות ובתים עולים באש ברמת רזיאל • הדיון בקבינט המדיני-ביטחוני נקטע • לוחמי צה"ל הוזנקו לזירה

השריפה בהרי ירושלים, צילום: אי.אף.פי

לאחר שעות ארוכות של אש - שליטה מסוימת על שריפת הענק: כוחות כיבוי והצלה רבים ממשיכים לפעולה בשעה זו (ראשון) באזור הרי ומנסים להשתלט על האש.

השריפה בהרי ירושלים: ראש הממשלה בנט הגיע לחפ"ק המשטרתי // צילום: משה בן שמחון

ראש הממשלה נפתלי בנט הגיע לחפ"ק משטרת ישראל: "הכיוון נראה חיובי, אבל צריך לומר שזה לא נגמר עד שזה לא נגמר. לשריפות יש דינמיקה מתעתעת. מאמצי הכיבוי יימשכו לתוך הלילה. הכוחות ביצעו חילוץ מהיר מאוד ויעיל מאוד של התושבים, דבר שהציל חיים. האש נעה מזרחה ולכן אנחנו מוטרדים מהתפשטות פוטנציאלית באזור עין כרם ועמינדב. מטוסי הכיבוי לא פועלים בלילה, ויחדשו פעילותם בבוקר. אנחנו מקווים להשתלט על האש עד הצהריים". 

יישובים שלמים פונו מתושביהם, וברמת רזיאל אחזו הלהבות בחלק מהבתים. במקביל, הוזנקו לאזור מסוקים של חיל האוויר שעליהם לוחמי יחידה 669, וגם חטיבת החילוץ של פיקוד העורף הוזנקה. הושגה שליטה על האש ביישובים בית מאיר,שורש ושואבה. אש חזקה עדיין מתחוללת בצובה,עין קובה, עין ראפא וביישוב גבעת יערים. בתוך כך, גם השריפה שהתחילה בדרך בורמה וביער הקדושים והגיעה עד יער הסטף שבהר איתן, לא בשליטה. 

אחר הצהרים פונה בית החולים "איתנים", ונכון לעכשיו ישנם שני נעדרים מבית החולים. אלכס שכטמן (62), תושב אלון מורה ושבתאי שמעון סיגל (25), תושב מעלה אדומים. האחרון נשלח להסתכלות פסיכיאטרית במסגרת חקירה אחרת שבמסגרתה נעצר ואינו חשוד במעורבות בשריפה.

שבתאי שמעון סיגל, אחד הנעדרים בשריפה, דוברות המשטרה
אלכס שכמן, אחד הנעדרים בשריפה, דוברות המשטרה

ראש הממשלה בנט יצא מדיון הקבינט המדיני-ביטחוני, והשר לביטחון פנים עמר בר -לב הגיע לפני דקות אחדות לחפ"ק בשורש. רשות החירום הלאומית (רח"ל) במשרד הביטחון פתחה לפני זמן קצר את חמ"ל העורף הלאומי ברמלה, על מנת לתאם את פעילות משרדי הממשלה באירוע.

תיעוד מאמצי כיבוי השריפה בהרי ירושלים // צילום: אריאל קדם רשות הטבע והגנים

כאמור, בנט קטע מוקדם יותר את דיון הקבינט ומקיים כעת התייעצות בעניין השריפה בהרי ירושלים. לאחר ההתייעצות, תתכנס הערכת מצב בהשתתפות שר הביטחון, השר לביטחון הפנים, שרת הפנים, מפכ"ל המשטרה, נציב כבאות והצלה, ראש המל"ל ובכירים נוספים.

מאות פונו מבתיהם בשל שריפה בהרי יהודה // צילום: ניתאי זכריה יערן קק״ל

שר הביטחון בני גנץ, בתיאום עם הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, הורה להעמיד באופן מיידי אמצעי חוזי, כוחות חילוץ מוסקים, וכן כבאיות וכוחות הצלה המתמחים בפינוי של פיקוד העורף, בכדי לסייע בהתמודדות עם השריפה בהרי ירושלים.

למקום הוזנקו לוחמים מחטיבת החילוץ ויחידות כבאים של פיקוד העורף, וכן הוזנקו מסוקי חיל האוויר עם לוחמי יחידת 669, לסיוע במשימות כיבוי, פינוי וחילוץ בשריפות בהרי ירושלים. כמו כן, הוקצו מספר כלי טיס למשימות חוזי באיזור.

היישובים שפונו: בית מאיר, כיסלון, רמת רזיאל, גבעת יערים, ההרחבה בשואבה ובית החולים איתנים. בנוסף נפתחו שלושה מרכזי קליטה - במרכז יד חריף (צרעה) , בית ספר עין כרם ובחדר האוכל בקרית ענבים. צירים חסומים -כביש 395 לשני הכיוונים מצומת אשתאול עד צומת כרם.

מפכ"ל המשטרה במסוק מעל השריפות עושה דרכו לחפ"ק המשטרתי בשורש // צילום: דוברות המשטרה,

במקביל, השריפה נעה לכיוון בית החולים "איתנים" - כל הצוות הרפואי והמטופלים פונו מביה"ח. תושבת רמת רזיאל שהייתה לכודה ברכבה חולצה לאחר שלא הצליחה להימלט עקב העשן הכבד. חובשים פראמדיקים של מד"א העניקו בנוסף טיפול רפואי לשלושה נפגעים קל משאיפת עשן שבשלב זה לא נזקקים לפינוי.

מוטי בוקר, מזכיר הוועד המקומי של מושב בית מאיר, אמר ל"ישראל היום": "פינו את כל התושבים בבית מאיר. האש ליחכה בישוב, פגעה בכמה לולים והמשיכה עם הרוחות לכיוון רמת רזיאל ושואבה. כנראה שהייתה הצתה כי היו שני מוקדים שונים של אש באותו הזמן".

בוקר התריע על המצב הבעייתי של הישובים אליהם הגיעו הלהבות: ״הישובים שלנו נמצאים ביערות של קרן קיימת לישראל ולכן האש מגיעה אלינו במהירות. זו סכנת נפשות״. 

השריפה במושב בית מאיר // צילום: עמרי פחימה

תושבי רמת רזיאל פונו לאחר שהאש החלה להתפשט ביישוב. מטוסי כיבוי מטייסת "אלעד" פועלים במקום ומטילים חומרים מעכבי בעירה סמוך לבתים על מנת לבלום את השריפה, שמתפשטת במהירות בחסות הרוחות העזות. 

סיוע חוצה מחוזות הופעל בזירה וצוותים ממחוזות שכנים נמצאים בזירות השונות.

השתתפו בהכנת הידיעה: אריאל כהנא, יורי ילון

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר